InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Alcoholprobleem oplossen stap 1: Plan van Aanpak

Alcoholprobleem oplossen stap 1: Plan van Aanpak

Alcoholprobleem oplossen stap 1: Plan van Aanpak Wanneer je besloten hebt om je alcoholgebruik te veranderen kan het goed helpen om een plan van aanpak te maken. Hierin schrijf je onder andere de doelen die je voor ogen hebt in op. Het plan van aanpak is een soort houvast in het traject van het alcoholgebruik minderen en van je alcohol verslaving af te komen. Veel mensen zijn bang om de stap tot het stoppen met drinken of minderen van alcohol te nemen. Je weet immers niet wat je te wachten staat en of het inderdaad een beter gevoel op zal leveren. Mensen zijn bang voor de onzekerheden van het leven. Het kan je daarom helpen je een leven zonder alcohol voor proberen te stellen, mogelijk door ervaringsdeskundigen uit te horen over hun ervaring met minderen.

Doelen stellen

Wanneer je je alcoholgedrag wilt minderen is het raadzaam om precies op te schrijven wat je precies wilt veranderen. Wanneer je dit opschrijft in concrete en meetbare doelen kan je je vooruitgang goed volgen.

Tussendoelen

Het uiteindelijke doel is het alcoholgebruik minderen of zelfs helemaal stoppen met alcohol te drinken. Dit is een enorme stap die gedoemd is te mislukken. Niet omdat je nou eenmaal te veel drinkt, maar omdat niemand zon grote stap in één keer kan nemen. Het is daarom slim om jezelf tussendoelen te stellen. Dit zijn haalbare doelen die de kans op succes vergroten.

Wanneer je bijvoorbeeld normaal wanneer je thuis komt 3 glazen wijn bij het diner drinkt, kan je proberen slechts 2 glazen wijn bij het diner te drinken.

Motiveer jezelf!

Het ligt in onze menselijke aard om gevoelig te zijn voor straffen en belonen. Omdat je drinkpatroon veranderen een beloningswaardige onderneming is, verdien je regelmatig een beloning! Schrijf je tussendoelen op een papier en schrijf erachter de beloning op welke je krijgt wanneer je je tussendoel succesvol afgerond hebt. Je kan bijvoorbeeld een speciale dag inroosteren thuis waarop je je tussendoel iedere week evalueert en viert bij positieve afronding. Je kan er ook voor kiezen om je favoriete tijdschrift te kopen wanneer je je aan de doelen gehouden hebt. Kies voor beloningen die ook echt een beloning voor jezelf en je motiveren.

Het alcoholdagboek bijhouden

Het is aan te raden het alcoholdagboek ook na de eerste week van inventarisatie in te blijven vullen. Hierin kan je namelijk duidelijk je vordering aflezen.

Special

Bezoek ook mijn special Alcohol en verslaving voor meer informatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alcoholprobleem oplossen stap 1: Plan van Aanpak"

Infoteur: Melod
Laatste update: 05-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Special: Alcoholprobleem oplossen
Medische informatie…
Schrijf mee!