InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Een alcoholverslaving

Een alcoholverslaving

Een alcoholverslaving Alcohol is een van de meest gebruikte verslavende middelen in Nederland. Steeds meer jongeren beginnen op jonge leeftijd in aanraking te komen met alcohol. Ondanks de vele acties en voorlichtingen komen er dagelijks steeds meer alcoholverslaafden erbij. Ze zien de gevaren niet van hun alcohol gebruik, en gaan door op hun oude padje om zich goed te voelen. Op 11,12 jarige leeftijd drinkt meer dan de helft hun eerste glas. Dit gebeurt vrijwel altijd in huiselijke kring. Maar hoe "onschuldig"het ook lijkt, op latere leeftijd is het niet meer in huiselijke kring en kan het drinken erger worden. De cijfers liegen er niet om, meer dan 77 % van 12 jaar en ouder heeft wel eens een glaasje te veel gehad. In 1984 dronk zelfs meer dan 30 % van de jongeren, zeer regelmatig alcohol. Het is zelfs zo dat 1 op de 10 jongere bij uitgaan meer dan 21 glazen drinkt.

Alcohol en hoeveelheden

De chemische formule C2H5OH, wordt alcohol genoemd. Het is een zuivere geur-, smaak-, en kleurloze vloeistof. Door mengen en gisteren worden hier verscheidene drankjes van gemaakt. Pils ( bier) Heeft 12,5 cc pure alcohol, dit geld voor een glas van 250 cc. Wijn uit een glas van 100 cc bevat 12 cc alcohol. Normaal zijn 2 glazen bier of wijn de grens voor verkeersdeelname.

Alcohol in je lichaam

Alcohol komt bij je mond richting je maag in je bloed terecht, Vanuit je maag wordt het opgenomen in het bloed en verspreid het zich door je lichaam. Op een lege maag gaat dit proces sneller dan op een volle maag. Vervolgens gaat het verder door je lichaam en komt het ook in je hersenen en organen terecht. Wist je dat je lever een hele grote taak heeft bij het afbreken van alcohol? Doordat alcohol zeer giftig is voor je lever kan je door te veel alcohol drinken je lever ernstig beschadigen. Je lever heeft bijna anderhalf uur nodig om 1 glas bier of wijn af te breken.

Tekenen van verslaving

Er zijn verschillende manieren om een verslaving te ontdekken. Als je veel drinkt kan je last krijgen van ontwenningsverschijnselen, beter bekent als afkick verschijnselen.
  • Dranklucht op "rare"tijden.
  • Trillerig handen.
  • Ongezond uiterlijk. ( mager of dik, bloeddoorlopen ogen)
  • Hoofdpijn en vermoeidheid.
  • Maag- en darm klachten.
  • Stemmingswisseling ( somber, suïcidaal en depressief)
  • Ongeïnteresseerd, afstandelijk of zich slachtoffer voelen.
  • Verzuim van school, werk en niet nakomen van afspraken.
Men zegt vaak zich goed te voelen onder invloed en zeggen dat ze het in de hand hebben. Helaas klopt dit laatste niet. Als ze geen hulp krijgen bij hun verslaving kan dat hun gehele toekomst beïnvloeden.

Er is hulp

Er zijn verschillende klinieken en zelfhulpgroepen in Nederland om te helpen bij een verslaving. Denk maar aan een AA zelfhulp groep. Ze bestaan al meer dan 50 jaar. De AA- leden steunen elkaar door middel van wekelijkse bijeenkomsten. Dan heb je nog een consultatie bureau voor alcohol en drugsverslaafden ( CAD`s). Van hun kun je begeleiding krijgen om te stoppen met alcohol. Soms is er een speciaal kliniek nodig, maar bij 80 a 90 % van de mensen kan het al met een speciale training om te stoppen.
Alcohol is niet enkel schadelijk voor jezelf maar ook voor anderen, denk maar aan rijden onder invloed. Je reactie en concentratie vermogen wordt zodanig verminderd dat een ongeluk krijgen veel groter is.
© 2009 - 2019 Antrax, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Verslaving en de gevolgen ervanVerslaving en de gevolgen ervanEen verslaving (aan alcohol, nicotine en/of drugs) is zowel geestelijk als lichamelijk. Hoe werkt een verslaving? Wat ge…
Alcohol detox: afkicken met sodium oxybateWanneer je je alcoholverslaving aan wilt pakken en wilt stoppen met drinken, ga je door een vervelende periode van alcoh…
Wanneer gokverslaafd?Wanneer gokverslaafd?Verslavingen zijn een groot probleem in onze samenleving. Gokverslaving is één van de meest onderschatte verslavingen.

Reageer op het artikel "Een alcoholverslaving"

Infoteur: Antrax
Gepubliceerd: 14-12-2009
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!