InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Verslaafd aan sigaretten

Verslaafd aan sigaretten

Verslaafd aan sigaretten Sigarettenverslaving is een vorm van drugsverslaving. In sigaretten zit immers nicotine. Nicotine is een soort drugs. Verslaving is afhankelijk zijn van alcohol, nicotine, bepaalde medicijnen en drugs. Verslaafd aan roken heeft veel nadelige gevolgen. De gezondheid en conditie gaat achteruit en er kunnen ernstige ziektes ontstaan door roken.

Hoe verslaafd ben je?

Hoe verslaafd je bent aan sigaretten kan je testen met van Fagerström test. Achter ieder antwoord staat het aantal punten. Tel het aantal punten van jouw antwoorden op, en je kan zien hoe verslaafd jij bent aan sigaretten.

Hoeveel sigaretten rook je per dag?Punten
>252
16-251
<160
Wat is het nicotinegehalte van je sigaret?
>1,52
0,8-1,51
<10,80
Inhaleer je de rook?
Altijd2
Soms1
Nooit0
Op welk moment rook je het meest?
In de ochtend2
In de middag1
In de avond0
Altijd evenveel0
Hoelang na het opstaan rook je je eerste sigaret?
Binnen 30 min.1
Na 30 min.0
Welke sigaret ga je het meeste missen?
De eerste1
Een andere
Vind je het lastig als je ergens niet gerookt mag worden?
ja1
nee0
Rook je ook als je door ziekte in bed moet blijven?
Ja1
Nee0

  • 0-3 punten: Je bent niet of enigszins verslaafd
  • 4-6 punten: Je bent verslaafd
  • 7-9 punten: Je bent zwaar verslaafd
  • 10 punten of meer: Je bent zeer zwaar verslaafd

Wat is verslaving

Verslaving is dat degene van een gewoonte of stof zo afhankelijk is dat hij/zij deze gewoonte of stof niet of heel moeilijk kan loslaten. Naast de verslaving zijn er ook verslavingsverschijnselen en ontwenningsverschijnselen. Voor rookverslaving zijn dit de volgende verschijnselen:
  • slechte adem en tanden
  • slechte huid
  • last van de luchtwegen
  • verhoogde bloeddruk
  • door gewenning heeft u steeds meer nicotine nodig om het effect te voelen
  • onrustgevoelens en ontwenningsverschijnselen bij een tijdje niet roken
  • Iets tussen je vingers missen

Gedragsafhankelijk

Onder bepaalde gelegenheden of situatie kan roken in verband worden gebracht. Dit zijn emoties, stress, verveling, ontspanning, deadlines, afsluiting van het eten en drinken. Door dagelijkse herhalingen word het een gewoonte. Deze gewoonte draagt bij aan de afhankelijkheid van sigaretten.

Tolerantie van nicotine

De eerste keer dat iemand rookt is niet meteen verslavend. Meestal gaat een eerste sigaret gepaard met misselijkheid, duizeligheid en flink hoesten. Als het lichaam aan de nicotine gewend raakt, verdwijnt dit. Na verloop van tijd verdwijnen de gewenste effecten van nicotine, de ontspanning en verdoving, na verloop van tijd. Hierdoor gaat een verslaafde steeds meer roken om toch dit effect weer te krijgen.

Roken om af te slanken

Veel rokers blijven roken omdat ze zeggen daardoor slanker te blijven. Rokers wegen gemiddeld twee tot vijf kilo minder dan niet rokers. En als de rokers stoppen met roken, komen ze gemiddeld twee tot tien kilo aan. Het toenemen van het gewicht wordt niet veroorzaakt door de nicotineonthouding. De sigaretten die normaal gerookt worden, worden nu vervangen door eten of snoep.

Stoppen met roken

Stoppen met roken is niet voor iedereen weggelegd. Na een nacht slaap kunnen er al ontwenningsverschijnselen ontstaan. Men wordt prikkelbaar, heeft slaapstoornssen, concentrtiestoornissen, eetstoornissen en noem maar op. Het is dan ook niet voor niets dat 80% van de stoppers binnnen zes maanden weer begint te roken. Zo groot kan kan dus de lichamelijke afhankelijkheid van sigaretten nou zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Atlas maxi kaart

Reageer op het artikel "Verslaafd aan sigaretten"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 28-08-2015
Subrubriek: Verslaving
Special: Menselijk lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!