InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken – 5 tips

Stoppen met roken – 5 tips

Stoppen met roken – 5 tips Het is intussen al even geleden, maar op 1 juli 2008 is door heel Nederland definitief het rookverbod ingegaan. Verboden dus om te roken op openbare plekken, waaronder ook cafetaria’s en kroegen. Creatieve breinen zijn druk bezig om deze wet te omzeilen. Misschien erg betuttelend, maar toch is er maar één manier het makkelijkst en dat is inderdaad stoppen met roken. Daar dat niet vanzelf gaat, volgt hieronder een aantal tips.

Stoppen met roken – doel

Wanneer je het besluit genomen hebt te stoppen met roken, hoeft het niet eens zo moeilijk te zijn. Het is een kwestie van discipline. Wilskracht is van uiterst belang bij het stoppen met roken. Om die reden moet je stoppen met roken ook zien als je doel. Bepaal voor jezelf dat stoppen je belangrijkste doel is. Wanneer je je hier continu van bewust bent, verhoog je de kans op succes.

Stoppen met roken – leef als niet-roker

Waarom zou je niet alvast beginnen te leven als iemand die niet rookt? Misschien klinkt dat raar, maar het is nogal een omslag. Normaal gesproken deed je veel met de sigaret tussen de vingers, tegenwoordig zal dat anders zijn. Sta daar vaak genoeg bij stil en doe dingen waar je van kunt genieten, zonder te roken. Op die manier raak je het snelst gewend aan je toekomstig leefpatroon.

Stoppen met roken – moeilijk genoeg

Omdat het al lastig zat is om te stoppen met roken – zowel fysiek als geestelijk – is het niet verkeerd om het zo makkelijk mogelijk te maken. Dat kan op een aantal manieren. Zo kun je proberen een vriend of familielid over te halen met je mee te doen. Voorkom in dat geval een valkuil en zoek iemand waarvan je oprecht gelooft dat diegene zal stoppen en dat ook daadwerkelijk wilt. Richt je op andere bezigheden, waardoor je niet continu geconfronteerd wordt met het missende gevoel van een sigaret. Stoppen met roken is een kwestie van je leven omgooien.

Stoppen met roken – afspraken

Er is maar één iemand aan wie je verantwoording verschuldigd bent over de vorderingen van het stoppen met roken. En dat is naar jezelf. Het gaat tenslotte om jouw bestwil. Wil je niet stoppen, ook goed. Stop er dan direct mee, want het heeft geen zin! Maak duidelijke afspraken met jezelf als je wel wilt stoppen. Maak een overzicht van de dingen die je zouden kunnen verleiden om toch weer te gaan roken. Zet er vervolgens bij hoe je dat zou kunnen tegengaan, of beloon jezelf in die situaties als je niet gerookt hebt.

Stoppen met roken – één keer

Wie serieus besloten heeft te stoppen met roken, kan een zware tijd tegemoet gaan. De lokroep van het pakje sigaretten is groot, heel groot. Zeker in het bijzijn van familie en vrienden die wel roken. Toch is één zaak heel erg belangrijk bij het stoppen met roken. Doe het in één keer. Want wie keer op keer opnieuw begint met stoppen, gaat dat als een gewoonte zien. En wanneer stoppen met roken een gewoonte wordt, zal het nog moeilijker zijn om er definitief van af te komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Stoppen met roken – 5 tips"

Reactie

Vanhecke, 09-01-2016 17:38 #1
Een tip ; verwijder alle asbakken en aanstekers uit zicht in de woning ( doe je aan roken denken ).

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 25-05-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!