Vitamine B6 intoxicatie

Vrijwel iedereen weet dat het belangrijk is om iedere dag voldoende van alle vitamines binnen te krijgen. Bij een gezond, gevarieerd dieet moet dit voor de meeste vitaminen geen probleem zijn. Toch zijn er tegenwoordig steeds meer mensen die het zekere voor het onzekere nemen en dagelijks vitaminepreparaten slikken. Wat niet iedereen weet is dat je van sommige vitaminen ook een teveel binnen kan krijgen, wat soms kan leiden tot vervelende klachten. Vitamine B6 is één van de vitaminen waarvan men een intoxicatie, oftewel een teveel kan krijgen. Een te veel aan vitamine B6 kan tot allerlei klachten leiden, waaronder polyneuropathie.

Vitamine B6

Vitamine B6 is een wateroplosbaar vitamine. Het is niet één stof, maar bestaat eigenlijk uit een groep van pyridinederivaten. Deze groep van stoffen is belangrijk voor de werking van een aantal enzymen, die betrokken zijn bij verschillende stofwisselingsprocessen. Alhoewel de groep dus bestaat uit drie verschillende pyridinederivaten wordt in het algemeen de term pyridoxine gebruikt om vitamine B6 aan te duiden. Vitamine B6 kan niet in het menselijk lichaam worden geproduceerd en de mens is dus afhankelijk van externe bronnen om voldoende van dit vitamine op voorraad te hebben. De belangrijkste voedingsbronnen voor vitamine B6 zijn kip en lever, visproducten, eieren, bananen, noten en brood, bonen, bloemkool en rozijnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassen mannen en vrouwen is door de Gezondheidsraad vastgesteld op 1,5 milligram.

Vitamine B6 deficiëntie

Een tekort aan vitamine B6 kan leiden tot vermoeidheid, diarree, gebrek aan eetlust en afwijkingen aan het zenuwstelsel, zoals polyneuropathie. Bij kinderen kan het daarnaast leiden tot insulten. Bij een normaal dieet zal men zelden een tekort aan vitamine B6 ontwikkelen. Meestal wordt dit veroorzaakt door een verhoogde behoefte zoals zwangerschap of een verminderde opname, zoals bijvoorbeeld bij chronisch alcohol gebruik of het slikken van bepaalde medicatie kan worden gezien.

Gevolgen van een teveel aan vitamine B6

Zoals gezegd is het ontwikkelen van een tekort aan vitamine B6 bij een gezonde leefstijl met een gevarieerd voedingspatroon vrijwel onmogelijk. Er zijn tegenwoordig echter veel mensen die multivitamine preparaten slikken om er zeker van te zijn dat ze dagelijks voldoende van alle vitaminen binnen krijgen. Voor veel vitaminen is dit geen probleem, omdat een teveel hiervan gewoon door het lichaam wordt afgescheiden. Dit is echter niet het geval voor vitamine B6. Het blijkt dat steeds vaker mensen die vitamine preparaten slikken neurologische klachten krijgen, veroorzaakt door een te grote hoeveelheid vitamine B6. Een te veel aan vitamine B6 is toxisch voor de zenuwen en kan zorgen voor neuropathie. De symptomen die hierbij optreden zijn paresthesieën, oftewel tintelingen en prikkelingen en hyperesthesieën, wat betekent dat men overgevoelig is bij normale aanraking. Deze symptomen worden ook wel omschreven als onderdeel van het ‘burning feet syndroom’. Bij zeer hoge concentraties van vitamine B6 kan men ook spierzwakte en fasciculaties, onwillekeurige samentrekkingen van de spieren krijgen. De veilige bovengrens voor de hoeveelheid vitamine B6 per dag is vastgesteld op 25 milligram. Bij hogere inname van deze vitamine kunnen bovenstaande symptomen ontstaan. Echter, sommige vitamine preparaten blijken tot wel 100 milligram vitamine B6 te bevatten, veel meer dan de veilige bovengrens toelaat.

Behandeling

De enige mogelijke behandeling van een vitamine B6 intoxicatie is stoppen met het teveel innemen hiervan. Men moet dus stoppen met het innemen van vitaminen preparaten met grote hoeveelheden van vitamine B6 of mogelijkerwijs switchen naar een preparaat met lagere doseringen van dit vitamine. Door het stoppen met de inname van vitamine B6 worden de klachten over de duur van enkele weken tot maanden meestal vanzelf minder, alhoewel dit helaas niet altijd het geval is. Als het nodig blijkt te zijn om vitamine preparaten te slikken, is dus het advies om of een preparaat te slikken met selectief het vitamine waar een tekort voor is of bij het slikken van een multivitamine preparaat goed te kijken of de hoeveelheid vitamine B6 in het preparaat niet de veilige dagelijkse bovengrens overschrijdt.
© 2013 - 2020 Atotz, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vitamine B6 en de symptomen van een vitamine B6 tekortVitamine B6 en de symptomen van een vitamine B6 tekortEen tekort aan vitamine B6 (pyridoxine) komt het meest voor bij mensen die veel kant-en-klaarmaaltijden of veel snacks e…
Extra vitamine B6 – aanbevolen hoeveelheid en overdosisExtra vitamine B6 – aanbevolen hoeveelheid en overdosisVitamine B6 (pyridoxine) oefent met name invloed uit op de eiwitstofwisseling, maar is ook noodzakelijk voor de aanmaak…
Vitamine B6 (Pyridoxine)Vitamine B6 (Pyridoxine)Vitamine B6 is een belangrijke vitamine voor het lichaam. De chemische aanduiding voor vitamine B6 is pyridoxine. Vitami…
Vitamine B6 tekort door anticonceptiepilVitamine B6 tekort door anticonceptiepilVeel vrouwen gebruiken jarenlang de anticonceptiepil ter voorkoming van een zwangerschap of om menstruatieklachten te ve…

Zelfgenezing en kankerZelfgenezing en kankerZelfgenezing bij kanker: is dit mogelijk? Naast de medische behandelingen als operatie, chemotherapie en bestraling kiez…
Aarsmaden of wormpjes: jeuk bij de anusAarsmaden of wormpjes: jeuk bij de anusMensen kunnen last hebben van diverse soorten wormen. Aarsmaden komen het meest voor. Een besmetting met aarsmaden komt…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx
  • http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-b6/

Reageer op het artikel "Vitamine B6 intoxicatie"

Reacties

Gon, 16-04-2019 08:39 #8
Ik slik geen b6 preparaat wel b12 omdat ik vegetarier ben. Nu is tijdens een bloedonderzoek ontdekt dat ik een te hoge waarde van b6 in mijn bloed heb. Hoe kan dat?

Fabienne Hendriks, 08-01-2018 16:23 #7
Ook ik heb mijn lichaam jarenlang onwetend vergiftigd met als gevolg een bloedwaarde B6 van meer dan 2200nmol/l (augustus 2017). De veilige waardes liggen tussen de 50nmol/l en 200nmol/l. Ik nam 1 multi vitamine pil per dag, ongeveer 20 jaar lang omdat mij dat geadviseerd werd vanwege mijn allergieën en intolerantie voor veel voedingsmiddelen. Ik heb er dunne vezel neuropathie aan overgehouden en een helse lijdensweg moeten afleggen alvorens men tot het idee kwam om mijn bloed op B6 te controleren. Ook ik heb de dood vaak gewenst want zenuwpijnen is iets daar kun je maar weinig tegen doen en het achtervolgt je 24/7 voor de rest van je leven. Mijn actie en strijd tegen de fabrikanten is in volle gang, maar ik knok tegen dikke muren aan zoals verwacht. NVWA hebben echter wel besloten om de max. waarde B6 te verlagen van 25mg naar 21mg maar dan nog. Een gemiddeld volwassen persoon heeft max. 3mg per dag nodig, dus mijn strijd om de verlaging nog verder door te zetten blijft actief. Fabrikanten stoppen B6 in heel veel producten, niet enkel in vitamine supplementen maar ook in andere supplementen, drankjes, koffie, voeding en ga maar zo door. Maak een melding bij Bureau Lareb als je een vit. B6 vergiftiging als diagnose hebt, dan wordt de druk op de ketel wat groter, mijn klacht ligt er al en heb ook contact met hen hierover gehad en hun antwoord is dat er nog, helaas, te weinig meldingen binnen komen om druk uit te kunnen oefenen…

Bewustwording en verspreiding van deze informatie is van groot belang, pyridoxine (B6) is een sluipmoordenaar!

Kimberley Pex, 12-10-2016 17:26 #6
Ik schrok me rot toen ik de bloeduitslagen zag van de huisarts. Eigenlijk was alles top, maar de B6 vitamine was bijna t honderdvoudige! Hoe kom ik in Godsnaam aan zo'n hoge b6? Vreselijke steken in armen rug en kop, ja dat heb ik al 'n tijdje, de symptomen dus. Pijnbestrijding; pillen. Ik wil niet alsnog de vernieling ingaan, na mijn lange strijd met 32 operaties (darmen, stoma enz). Kan mij IEMAND vertellen hoe ik dit zo snel mogelijk kan verlagen. Aan die paar vitamine pillen zal t niet liggen. B6 kan gaan stapelen… en 't zit echt overal in, 't wordt aan ontzettend veel dingen toegevoegd! Neuropatische pijnen; opgelost bij deze, laat uw B6 even controleren bij de huisarts.

Vandepoele, 27-06-2016 13:59 #5
250 mg vitamine b6 in BEFACT FORTE is ronduit vergif. Dit zou al lang van de markt gehaald moeten zijn.

Bet, 13-11-2015 00:43 #4
Mij werd vroeger pyridoxine voorgeschreven. Zonder enige vorm van controle. Ik had 9 maal de waarde overdosis. Burning feet syndroom herkenning daar had ik ernstig last van. Nooit geweten dat daar van kwam. Uiteraard moet ik meteen stoppen met pyridoxine. Verder niks mee gedaan door schildklierziekte diagnose. Echter vraag ik me af of het mogelijk is dat mijn pijnklachten en concentratiestoornis een gevolg kunnen zijn van deze overdosis vele jaren geleden?.

S. van Raaij, 09-06-2015 10:25 #3
Ik merk dat nog steeds veel mensen de bovengrens van 25 mg vitamine B6 niet serieus nemen en B6-intoxicatie bagatelliseren. Als 'ervaringsdeskundige' van een vitamine B6-vergiftiging wil ik graag het belang van bovenstaand artikel onderstrepen.
Omdat de voeding van tegenwoordig niet meer de vitaminen en mineralen (zouden) bevatten van vroeger, slikte ik al jarenlang een multivitamine met 20 mg B6. De maanden voordat de klachten begonnen, slikte ik daarnaast ook een B-complex en magnesium waarin eveneens B6 bleek te zitten. In mijn onwetendheid heb ik enkele maanden ongeveer 35 a 40 mg B6 geslikt. Ik dacht gezond bezig te zijn, maar ik was mezelf aan het vergiftigen. Gevolg: neuropathie. Ik heb de hel op aarde meegemaakt! Morfine en oxazepam zijn nog steeds mijn grote vrienden. (Mijn lever verdroeg helaas geen Lyrica).

Meestal begint een B6-vergiftiging bij de handen en voeten. Bij mij is het echter begonnen met zenuwpijn door de knie heen. Daardoor legde de neuroloog de link niet met een B6-intoxicatie. Vervolgens kreeg ik klachten aan mijn bovenbeen: krachtvermindering, spierspasmen, een doof gevoel, spierkrampen en een prikkeldraadgevoel. Daarna ontstond er brandende pijn in beide knieholten en fibulakopjes (alsof er aanstekers bij werden gehouden). Dit werd opgevolgd door brandende pijn aan mijn billen, heupen en achterkant bovenbenen. Tot slot kon mijn stuitje de lichtste aanraking niet meer verdragen.

Al deze klachten maakte dat ik niet meer kon zitten en liggen. Maandenlang ploeterde ik me van seconde tot seconde de dag door. Het woord 'euthanasie' is meerdere keren gevallen, want er was geen doorkomen meer aan.

Na veel onderzoek en een second opinion in het AMC, is er negen maanden geleden een torenhoog vitamine B6-gehalte in mijn bloed ontdekt. Per direct moest ik stoppen met de voedingssupplementen. Sindsdien ben ik met veel ups en downs herstellende. Dit gaat echter tergend langzaam, omdat een zenuwstelsel nou eenmaal traag herstelt. Hoewel ik nu in de fase van 'overleven' weer naar 'leven' zit, heb ik nog een weg te gaan.

Met wat ik (heb) mee(ge)maak(t) zie ik me geroepen om mensen te waarschuwen. Mocht je per se een voedingssupplement willen slikken, blijf dan alsjeblieft ver onder de grens van 25 mg vitamine B6.

Hans Hanselaar, 05-03-2015 15:37 #2
Ik snap iets niet in het artikel dat ik net heb gelezen.Er staat dat door de gezondheidsraad is vastgesteld dat volwassen mensen 1,5 mg nodig hebben. Even verderop staat als veilige bovengrens 25 mg wordt aangehouden, dat is bijna 20 keer zoveel! Het lijkt mij zeer ongeloofwaardig. Ik slik bovendien al een tijdje van het Kruidvat Vit. b complex en daarin zit 25 mg. Er is nu vastgesteld dat ik een veel te hoge hoeveelheid Vit B6 in het bloed heb en dat dat waarschijnlijk de oorzaak ervan is dat ik mijzelf heb vergiftigd en polyneuropathie heb gekregen. Het lijkt mij dan ook zeer nuttig om in uw artikel die 25 mg zeer snel te verwijderen

Jolanda, 23-11-2014 21:05 #1
Teveel aan vitamines en bijwerkingen.
Omdat er zo bij brandpunt een item over is heb ik mijn vitaminepotten gecheckt.
Kruidvat huid, haar en nagels zit 5,6 Mg in per 2 tabletten, 400% vd ADH!
Etos haarbehoud formule zit Nb 20 Mg! In, per 2 tabletten, is 1428% vd ADH!
Kruidvat multi vega, zit 1,4 Mg in per tablet, is 100% vd ADH.
En Vital Green, multi chlorella, er zit vit b6 in, maar er staat niet op hoeveel…
En dan heb ik het nog niet over de vitamine die je normaal door je voeding naar binnenkrijgt.
Nu heb ik van mezelf al neuropathie door een spierziekte en chemo, dus ik weet wat het is. Het leek al of ik steeds slechter ging lopen en mijn spieren gingen samentrekken, ik weet dat aan de chemo ligt. Ga dus als de sodemieter stoppen met deze pillen… Wilde na de chemo mijn haar een boost geven, maar nu denk ik daar nog maar eens even over na.

Infoteur: Atotz
Gepubliceerd: 14-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!