InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine B6 (Pyridoxine)

Vitamine B6 (Pyridoxine)

Vitamine B6 (Pyridoxine) Vitamine B6 is een belangrijke vitamine voor het lichaam. De chemische aanduiding voor vitamine B6 is pyridoxine. Vitamine B6 is belangrijk voor het zenuwstelsel, de spierfuncties en het verwerken van de vetten in het lichaam.

Vitamine B6

Vitamine B6, ook wel pyridoxine heeft een belangrijke functie in ons dagelijks bestaan. Het is een vitamine die zorgt voor veel functies in het lichaam en is daarom onmisbaar. Vitamine B6 is belangrijk voor onder andere de vorming van rode bloedlichaampjes, het centrale zenuwstelsel, verwerking van vetten en eiwitten en de huid. Het grootste probleem van vitamine B6 is dat het door verwarming verloren gaat en dus bij het koken uit het eten gaat. Belangrijk is dus om etenswaar te nemen dat niet gekookt is en nog rijk is aan vitamine B6.

Tekort vitamine B6

Een tekort aan vitamine B6 kan verschillende symptomen tot uiting brengen. Let wel op dat tekorten van andere vitamines ook deze symptomen kunnen laten zien. Om te zien of je echt een tekort aan vitamine B6 hebt, kun je een test laten doen door een Levend Bloed Analyse. Dan kijkt men naar de kwalitatieve aspecten van het bloed en kan worden gekeken of er een vitamine B6 tekort bestaat.

Een belangrijk symptoom van een tekort is een verminderde weerstand en dat zorgt ervoor dat je sneller ziek wordt. Ook vermoeidheid kan een oorzaak zijn van een tekort, meestal ontstaat de vermoeidheid door het moe zijn, maar steeds maar niet in slaap kunnen vallen. Vitamine B6 zorgt ook voor huid en geeft bij een tekort huidproblemen. Deze problemen kunnen ontstaan bij de hoofdhuid door roos, gebarsten lippen, blaasjes in de mond of op de tong. Bij sommige mensen leidt het tot jeuk bij de geslachtsorganen en problemen met of bij de ontlasting. Ook kunnen nierstenen ontstaan door een tekort aan vitamine B6.

Wie hebben behoefte aan vitamine B6?

Vitamine B6 zorgt voor een opname van eiwitten en vetten in het lichaam. Personen die eiwitrijk voedsel eten hebben dus veel belang bij extra vitamine B6. Voorbeelden zijn sporters die grote prestaties moeten leveren. Ook voor mensen met gewrichtsklachten kan vitamine B6 een goede oplossing zijn en kan de klachten verminderen. Daarnaast natuurlijk hebben mensen met een tekort aan vitamine B6 dit vitamine hard nodig.

Waar zit vitamine B6 in?

Vitamine B6 is dus het meeste te vinden in ongekookte producten. Met name de volkoren varianten zijn goed van:
  • Brood
  • Bruine rijst
  • Volkoren pasta
  • Peulvruchten
  • Diverse noten
  • Maïs
Daarnaast bevindt vitamine B6 zich met een redelijke hoeveelheid in het volgende fruit:
  • Bananen
  • Peren

Welke voedingsupplementen voor extra B6?

In de drogisterijen zijn veel potjes te vinden met allerlei voedingsupplementen, waaronder een vitamine B complex. Helaas bevatten deze meestal weinig vitamine B6, omdat het een redelijk duur supplement is. Waar je op moet letten bij de inhoud van een vitaminen complex is dat er ongeveer even veel vitamine B1, B2 en B6 in zit. Aan te raden is daarom ook om niet alleen een B6 vitamine te nemen, maar alle varianten van de B vitamines. Je kunt het een aantal weken proberen en als het de klachten verhelpt dan heb je inderdaad een tekort aan vitamine B6 gehad. Vervolgens kun je het voedingspatroon aanpassen en langzaam afbouwen met de vitaminepillen. Het is trouwens goed mogelijk dat je van vitamine B complex een (knal)gele urine krijgt.

Tip: eet vooral zeer gevarieerd met diverse producten die B vitaminen bevatten!

Lees verder

© 2011 - 2018 Annfinance, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Herken en voorkom een vitamine B12-tekortHerken en voorkom een vitamine B12-tekortEen vitamine B12-tekort komt vrij regelmatig voor. Vaak hebben mensen vage klachten waarmee een dokter of arts in de eer…
Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Wat zijn de beste vitamines voor je haar?Het is algemeen bekend dat vitamines en mineralen goed zijn voor je algemene gezondheid en bijvoorbeeld je de conditie v…

Reageer op het artikel "Vitamine B6 (Pyridoxine)"

Reactie

Svt, 17-07-2011 03:22 #1
Ik mis de uitleg over de opneembaarheid van Vitamine B6. Bij veel mensen gaat dit moeizaam. De best opneembare vorm is als "pyridoxaal 5 fosfaat" en zo kun je het ook kopen als supplement. Voor mensen met tekorten is het effect snel merkbaar: je slaapt vaak beter en wordt ook echt uitgerust wakker.

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 16-07-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!