InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zelfgenezing en kanker

Zelfgenezing en kanker

Zelfgenezing en kanker Zelfgenezing bij kanker: is dit mogelijk? Naast de medische behandelingen als operatie, chemotherapie en bestraling kiezen sommigen mensen ook nog eens voor zelfgenezing, of juist alleen maar voor zelfgenezing. Zelfgenezing kan middels de voeding en meditatie. Hoe werkt zelfgenezing en is dit ook effectief?

Wat is zelfgenezing?

Bij zelfgenezing gaat men uit van de kracht van het eigen lichaam. Het lichaam is in de meeste gevallen prima zelf in staat te genezen van ziekten die veroorzaakt worden door bacteriën, schimmels en virussen. Kanker wordt in sommige gevallen veroorzaakt door een micro-organisme. Baarmoederhalskanker bijvoorbeeld wordt veroorzaakt door een virus. Het Epstein-Barr virus kan bloedkanker (leukemie) veroorzaken. Schistosoma haematobium (een worm) is verantwoordelijk voor blaaskanker. Het lichaam zou in staat moeten zijn om deze micro-organismen zelf uit te schakelen.

Zelfgenezing kan gericht zijn op de genezing van allerlei soorten kanker, en er zijn meer dan honderd kankersoorten te vinden. Bij zelfgenezing geloven we in de kracht van ons eigen lichaam om schadelijke indringers, maar ook kankercellen, zelf op te kunnen ruimen. Dit klopt gedeeltelijk ook wel. Het lichaam heeft een goed afweersysteem, ook wel het immuunsysteem genoemd. Dit immuunsysteem is in staat om vreemde stoffen en cellen op te sporen en te vernietigen. Het immuunsysteem herkent vreemde cellen doordat deze andere eiwitten aan de oppervlakte hebben dan de eigen cellen. Het lichaam maakt antilichamen aan die de indringers aanvallen en vernietigen. Ook worden vaak kankercellen opgeruimd. Prima geregeld dus.

Waarom worden niet alle kankercellen opgeruimd?

Kankercellen zijn snel delende cellen: ze zijn in staat zich snel te delen en te groeien. Deze celdeling gaat soms sneller dan het afweersysteem de cellen kan opruimen. Het immuunsysteem schiet op deze manier dus tekort. Daarnaast zijn kankercellen in staat zich te vermommen en zich voor te doen als lichaamseigen cellen, Het immuunsysteem herkent de kankercellen dan niet meer. Kankercellen kunnen dan ongeremd gaan groeien en een tumor vormen.

Het immuunsysteem versterken

Immunotherapie is een behandeling tegen kanker die we vanuit de medische wereld kennen, maar waarbij zelfgenezing van toepassing is. Er worden medicijnen toegediend met cytokinen. Dit zijn eiwitten die het lichaam zelf ook aanmaakt. Deze eiwitten bevorderen de groei van de afweercellen en zorgen er bovendien voor dat kankercellen eerder worden aangevallen.

Zelfgenezing zonder ingreep van de medische wereld wordt vaak gedaan middels extra vitaminen. Zo zorgt vitamine B voor de aanmaak van afweercellen. Vitamine D draagt bij aan de aanmaak van bepaalde T-cellen, ook afweercellen. Vitamine C ondersteunt het algehele afweersysteem. Overigens kan door veel suiker (glucose) in het bloed soms minder goed vitamine worden opgenomen. Gezonde voeding met weinig tot geen slechte suikers, cafeïne, alcohol en nicotine dragen bij aan een gezond immuunsysteem en een fit lichaam. Vooral ten tijde van ziekte of herstel is dit belangrijk.

Kanker genezen door meditatie

Met meditatie bedoelen we ons bewust worden van onze lichaam en geest. Mediteren kan op veel verschillende manieren. Of meditatie kanker kan genezen valt te betwijfelen. Wel is duidelijk dat juist door meditatie vaak veel meer rust in onze geest komt. Dankzij de rust die we vinden, wordt het immuunsysteem op zijn scherpst gezet. Stress kan het immuunsysteem juist aardig onderdrukken. Meditatie is dus een hele goede manier om naast de medische behandelingen toe te passen.

Succesverhalen van zelfgenezing

Heel soms haalt een verhaal het internet. Een ten dode opgeschreven arts die zichzelf geneest van kanker is geen succesverhaal, omdat deze arts een oud medicijn tegen kanker bij zichzelf heeft ingespoten. Het middel werkt bij 1 op de 5 patiënten, dus dat die arts genezen is, is een kwestie van geluk.

Verhalen over mensen die spontaan genezen zijn van kanker middels vage drankjes, meditatie, spiegels, voorwerpen of handopleggingen gaan vaak gepaard met aanbiedingen om het zelf te proberen. Voor 50 tot 1000 euro mag je zelf ervaren of dit ook bij jou werkt. Het mag duidelijk zijn dat het hier vaak gaat om wanpraktijken waarbij er grof geld wordt verdiend over de ruggen van zieke patiënten, zonder dat hier sprake is van enige medische kennis of wetenschappelijk bewijs van de werking van deze 'middelen'. Toch mogen deze praktijken niet helemaal uitgebannen worden: mensen die hierin geloven en een goede praktijk vinden die aansluit op hun behoeften, kunnen deze alternatieve geneeswijze naast een medische behandeling heel goed toepassen. Een positieve geest stimuleert tot genezing.
Gerelateerde artikelen
Kanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker; de steeds vaker voorkomende ziekte bij jong en oudKanker komt steeds vaker voor. Bijna iedereen kent wel iemand die deze ziekte heeft. Maar wat is kanker precies? En wie…
Kanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…

Reageer op het artikel "Zelfgenezing en kanker"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 14-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!