InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Ziekte van Perthes: oorzaak, symptomen, behandeling

Ziekte van Perthes: oorzaak, symptomen, behandeling

Ziekte van Perthes: oorzaak, symptomen, behandeling Bij de ziekte van Perthes is er sprake van langzame afbraak van bot, daarna wordt nieuw bot aangemaakt, het gaat om de kop van het dijbeen. Het komt vooral voor bij kinderen tussen de vier en de acht jaar. Vijf keer vaker bij jongens dan bij meisjes. Wat is de oorzaak, wat zijn de symptomen en hoe wordt de ziekte van Perthes behandeld? Gaat het altijd om twee heupen?

Inhoud artikel

Dijbeen

Dijbeen, ook wel femur genoemd, is het bot in het bovenbeen. Het dijbeen is het grootste bot van het lichaam. De dijbeenkop vormt samen met de kom in het bekken het heupgewricht. De knobbels (ook wel condyli genoemd) onderaan maken deel uit van het kniegewricht. Aan de grote draaier (trochanter major) en de kleine draaier (trochanter minor) zijn de heup- en de dijspieren bevestigd.

Ziekte van Perthes/ziekte van Legg-Calvé-Perthes

De ziekte van Perthes is een andere naam voor de ziekte van Legg-Calvé-Perthes. De ziekte is vernoemd naar drie orthopedisch chirurgen die in 1910, bijna op hetzelfde moment, de ziekte ontdekten. Het gaat om Arthur Legg (1874-1939) uit de Verenigde Staten, Jacques Calvé (1875-1954) uit Frankrijk en Georg Clemens Perthes (1869-1927) uit Duitsland. De ziekte van Legg-Calvé-Perthes (afgekort: LCP) is een aandoening van het heupgewricht die zowel bij kinderen als bij honden voor komt.

Ziekte van Perthes

De kop van het dijbeen wordt zacht door afbraak van bot en wordt in anderhalf tot twee jaar langzamerhand vervangen door nieuw bot. De ziekte van Perthes komt vooral voor bij jongens tussen de vier en de acht jaar. De ziekte van Perthes komt bijna nooit voor bij oudere kinderen, maar is dan wel heftiger. De ziekte komt bij circa één op de tweeduizend kinderen voor. Van die kinderen krijgt één op de tien de ziekte in beide heupen.

Oorzaken ziekte van Perthes

Vermoed wordt dat het gaat om een tijdelijke onderbreking van de bloedvoorziening in de betreffende gebieden. Maar de exacte oorzaak van die onderbreking van de bloedtoevoer is niet bekend. Erfelijkheid en leefwijze zijn geen factoren van betekenis.

Symptomen ziekte van Perthes

Ga naar de huisarts als een kind onderstaande klachten heeft:

  • Een pijnlijk gevoel in de heup;
  • De heup kan maar matig worden bewogen;
  • Pijn in de liesstreek;
  • Pijn in de dij;
  • Soms pijn in de knie;
  • Het kind loopt vaak mank en dit wordt steeds erger;
  • Door geforceerde bewegingen kunnen pijn en kramp ontstaan;
  • Na verloop van tijd kan het aangedane been korter zijn dan het andere been.

Diagnose ziekte van Perthes

De (huis)arts zal het kind onderzoeken. Vermoedelijk worden er röntgenfoto’s gemaakt van de heupen. Deze kunnen er echter in de eerste tijd van de ziekte normaal uitzien. Voor een goede diagnose kunnen andere onderzoeken nodig zijn: een MRI-scan of isotopenscan

Behandeling ziekte van Perthes

Als een kind pijnklachten heeft is het verstandig om de heup niet teveel te belasten. Irritatie van het heupgewricht moet verminderd worden. Bij veel pijn kan geadviseerd worden om het kind een paar dagen rustig thuis te houden eventueel in combinatie met pijnstillers. Belangrijk: het behouden van de beweeglijkheid van het gewricht, het behouden van de bolvorm van het gewricht en het verlichten van de pijn. Er zijn twee stromingen wat betreft de behandeling van de ziekte van Perthes: er zijn orthopeden die het natuurlijk herstelmechanisme van het lichaam belangrijk vinden en niet snel kiezen voor een operatie, maar er zijn ook orthopeden die meer resultaat verwachten van operatief ingrijpen en dat vaker adviseren. Als ouder of verzorger maakt dit het moeilijk om te kiezen, laat je in ieder geval goed voorlichten.

Prognose ziekte van Perthes

Een kind kan lang last hebben van de ziekte van Perthes, het duurt tussen de één tot vijf jaar. De kans op totaal herstel bij de ziekte van Perthes is over het algemeen groter als het kind jonger is dan acht jaar. Ongeveer drie op de tien mensen die de ziekte van Perthes hebben doorgemaakt krijgen later artrose.
Gerelateerde artikelen
De ziekte van Perthes, wat is dat nu weer?Een kind wat opeens klaagt over zere knieën, mank gaat lopen, last krijgt met spelen? Het is heel belangrijk om deze kla…
Ziekte van Perthes: symptomen, diagnose en behandelingZiekte van Perthes: symptomen, diagnose en behandelingBij de ziekte van Perth wordt de kop van het dijbeen geleidelijk zacht. Dat gebeurt door de afbraak van bot. Het lichaam…
Ziekte van Calvé (Legg-Calvé-Perthes) bij kind en hondZiekte van Calvé (Legg-Calvé-Perthes) bij kind en hondDe ziekte van Calvé wordt ook wel de ziekte van Calvé-Legg-Perthes genoemd. Dit komt omdat deze aandoening of ziekte wer…
Liesklachten - differentiaal diagnostiekLiesklachten - differentiaal diagnostiekDoor het complexe gebied van anatomische structuren is het vaststellen van de diagnose bij liespijn een gecompliceerde f…
Heupontstekingen bij kinderen (coxitis fugax)Heupontstekingen bij kinderen (coxitis fugax)Als uw kind klaagt over pijn in zijn been en gaat hinken is er duidelijk wat aan de hand. Meestal is er dan sprake van v…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsnet.nl
  • Kinderorthopedie.nl
  • De Grote Oosthoek
  • Het Medisch Handboek
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Ziekte van Perthes: oorzaak, symptomen, behandeling"

Reactie

Mirjam, 06-02-2015 16:11 #1
Afgelopen week is er bij mijn zoon van 7 (bijna 8) de Ziekte van Perthes geconstateerd. Dit kwam naar voren doordat hij pijn had bij het doen van de schoolslag op zwemles. Hij zit in fase 3 van de ziekte, wat betekent dat de kop van het dijbeen nu aan het afbrokkelen is. De orthopeed verwacht dat deze fase nog een jaar of 2 duurt, voordat fase 4 - de opbouwfase - zal intreden. Er is niets gezegd over rust, krukken, rolstoel o.i.d. Het enige dat hij niet mag is springen (trampoline, basket-, volleybal etc.) of langdurig rennen. Best een opgave voor een jongetje om niet van een muurtje te mogen springen maar er is mee te leven. De adviezen van orthopeden en op internet m.b.t. deze ziekte lopen nogal uiteen. Reactie infoteur, 09-02-2015
U heeft gelijk, de adviezen zijn heel verschillend. Op vosmaer.com kunt u goede uitleg vinden over de ziekte van Perthes en de mogelijkheden voor behandeling. De informatie is samengesteld door Alexander Vosmaer, orthopaedisch chirurg. Misschien een second opinion? Ik hoop dat u snel duidelijkheid krijgt. Met vriendelijke groet,

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 20-02-2015
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!