InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Maag- en darmklachten na feestmaaltijd

Maag- en darmklachten na feestmaaltijd

Nieuwjaar is in zicht. Voor de meesten onder ons een periode van uitgebreide feestmaaltijden en recepties. Je spijsverteringsstelsel kijkt met argusogen naar die heerlijke, meestal overdadige maaltijden met bijhorende aperitiefhapjes, borrels en pralines. Maag en darmen moeten tijdens de nieuwjaarsperiode overuren kloppen om al dat lekkers te verteren. Dat zowel maag en darmen flink ontregeld kunnen worden, is niet te verwonderen. Maag en darmen zijn afgesteld op een evenwichtige voeding op vaste tijdstippen. Je spijsverteringsstelsel heeft verschillende manieren om je duidelijk te maken dat het allemaal wat te veel wordt: buikpijn, diarree, zure oprispingen, winderigheid,... alarmsignalen die vervelend zijn.

Tips bij brandend maagzuur of zure oprispingen

Eet matig en regelmatig, ook in de nieuwjaarsperiode en vermijd brandend maagzuur met volgende tips:

Weet wat je eet:

  • probeer minder vet te eten (vermijd chocolade).
  • vermijd of beperk zure voedingsmiddelen zoals vruchtensap, citroen, sinaasappel, zuurhoudende frisdranken, rode wijn, bereidingen met azijn.
  • beperk het gebruik van koffie, thee, koolzuurhoudende dranken, te koude of te warme dranken, alcohol, sterk gekruide gerechten, pepermunt, tomaten, uien.
  • melk heeft eerst een verzachtend effect maar stimuleert de vorming van maagsap.
  • eet brood of beschuiten om de pijn tijdelijk te verzachten.

Goede gewoontes:

  • rook niet.
  • neem geen overvloedige maaltijden.
  • vervang de klassieke drie maal-
  • tijden door vijf kleinere.
  • eet langzaam, eet rustig en kauw goed.
  • nuttig je laatste maaltijd ongeveer drie uur voor het slapengaan.
  • verhoog het hoofdeinde van het bed (door blokjes van ongeveer tien centimeter onder de poten van het bed te plaatsen).
  • ga niet meteen na de maaltijd liggen.
  • niet bukken, maar hurken of knielen.
  • vermijd te zware inspanningen na een maaltijd.

Oprispingen die langer dan twee weken aanhouden, tasten de wand van de slokdarm aan. Dergelijke klachten moeten worden behandeld. Er bestaan geneesmiddelen die het zuur binden, een beschermend laagje vormen in de slokdarm of de productie van maagzuur remmen. Vraag advies aan je apotheker.

Tips bij darmklachten

  • Bij felle buikkrampen vermijd je het best vetrijke maaltijden, sterke kruiden, alcohol en koffie. Neem liever vijf kleine maaltijden verspreid over de dag dan twee tot drie volumineuze maaltijden.
  • Eet rustig en op regelmatige tijdstippen, sla geen maaltijden over.
  • Telkens op hetzelfde tijdstip eten kan de regulatie van de darmbewegingen bevorderen.
  • Bij winderigheid laat je best bonen, uien, erwten, kolen en spruiten staan.
  • Bij ernstige diarree kan je overwegen de darmflora te herstellen met probiotica of het eten van yoghurt.
  • Diarree is geen reden om te vasten. Van zodra je honger hebt, moet je zo normaal mogelijk eten. Vermijd tijdelijk de consumptie van rauwkost, fruit, alcohol en sterk gekruid voedsel tot alles weer in orde is.
  • Diarree leidt tot een verminderde opname van geneesmiddelen uit de darm. Denk aan je anticonceptiepil. Bij hevige diarree vermindert de werking van de pil en ben je minder beschermd tegen een ongewenste zwangerschap. Soms in aanvullende anticonceptie zoals het gebruik van een condoom aan te bevelen.
Gerelateerde artikelen
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Wat te doen tegen brandend maagzuur?Wat te doen tegen brandend maagzuur?Brandend maagzuur is zonder twijfel één van de meest voorkomende problemen in deze maatschappij. Er zijn vele factoren d…
Spijsvertering; opname van waterWater is een zeer belangrijke voedingsstof. Water levert geen energie, maar is noodzakelijk om bijna alle processen die…
Spijsvertering; overzicht van het spijsverteringsstelselHet spijsverteringsstelsel bestaat uit mondholte, speekselklieren, slokdarm (oesophagus), maag, dunne darm, lever en gal…

Reageer op het artikel "Maag- en darmklachten na feestmaaltijd"

Reactie

Michel Martens, 18-12-2009 12:40 #1
Eigenaardig.
Karnemelk wordt aangeraden tegen maagzuur. Anderzijds is er de reactie dat de maag op den duur basis wordt en het maagzuur nog meer stimuleert.
Appels en wortelen worden aangeraden. Soms krijg je info dat appels te zuur zijn en dat wortelen (rauwkost) niet goed is en worden dan afgeraden.
Wat moet je tenslotte gaan doen om je wat beter te voelen?

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 13-12-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!