InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Symptomen hartklachten vrouwen vaak anders dan bij mannen

Symptomen hartklachten vrouwen vaak anders dan bij mannen

Symptomen hartklachten vrouwen vaak anders dan bij mannen Symptomen van hartklachten (als een hartinfarct) zijn bij vrouwen vaak anders dan bij mannen en zijn vaak minder duidelijk. Het komt daardoor nog al eens voor dat een vrouw een hartinfarct doormaakt, zonder dat ze dat zelf weet, en ook huisartsen willen de diagnose nogal eens missen doordat de symptomen vaak overeenkomen met overgangsklachten. Steeds meer mensen overlijden ten gevolge van hartklachten, zeker vrouwen. Het is dus van belang dat er bij wat vagere klachten, die langer aanwezig blijven, advies bij de huisarts wordt gevraagd.

Hartklachten bij vrouwen

Hartklachten bij vrouwen

Doodsoorzaak nummer één bij vrouwen zijn hart- en vaarziekten. Hartproblemen komen ook vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Jammer genoeg worden de klachten die vrouwen kunnen hebben niet goed geïnterpreteerd. Ze worden nogal eens toegeschreven aan de overgang, met de daarbij vaak komende klachten. Vrouwen zijn tot hun overgang, die meestal plaatsvindt vanaf 45 jaar en ouder, redelijk beschermd tegen het krijgen van hart -en vaatziekten door het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Dit hormoon heeft een beschermende werking tegen aderverkalking en de bloedvaten blijven in goede conditie. Tijdens de overgang gaan er schommelingen optreden in de hormoonspiegel en dit heeft ook invloed op de suikerhuishouding. Dit samen heeft weer invloed op het cholesterolgehalte in het bloed, wat vaak gaat stijgen.

Oorzaken hartklachten

Hartklachten ontstaan vaak door aderverkalking, de aderen worden vernauwd en veroorzaken een tekort aan zuurstofrijk bloed in het hart. Er is vaak een groot verschil in de manier waarop aderverkalking optreedt bij mannen en vrouwen:
  • Bij mannen wordt vaak een grote vertakking de kransslagaders vernauwd, wat gemakkelijk op te sporen is tijdens een hartkatheterisatie.
  • Bij vrouwen verloopt dit proces vaak anders. De kransslagaders raken vaker over een langer deel vernauwd en ook de kleinere vaten raken vernauwd. Dit noemen we ook wel micro vasculair syndroom. Dit proces is veel moeilijker op te sporen en wordt daardoor nogal eens gemist.

Symptomen hartklachten vrouwen en mannen bij hartinfarct

Bij mannen is het meest opvallende symptoom van een hartinfarct de pijn op de borst, degene die het overkomt, grijpt naar de hartstreek. Bij vrouwen krijgt lang niet iedereen met dit duidelijke symptoom te maken. Ruim 30% van de vrouwen krijgt enkele van de volgende symptomen;
  • Onverklaarbare vermoeidheid
  • Pijn in de rug, de oksel, bovenbuik of de linker kant van de kaak
  • Misselijkheid en/of braken
  • Kortademigheid
  • Benauwdheid
  • Koud zweet
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid, die plotseling optreedt
  • Griepachtige klachten
  • Slecht slapen
  • Angstgevoelens

Hoge bloeddruk

Veel mensen lopen rond met hoge bloeddruk. Je voelt er over het algemeen weinig tot niets van, maar het is wel gevaarlijk. Als de bloeddruk hoog is, moet het hart hard werken om het bloed rond te pompen. Ook wordt er veel druk op de bloedvaten uitgeoefend. Symptomen van hoge bloeddruk kunnen zijn:
  • Hoofdpijn
  • Veel zweten
  • Hartkloppingen
  • Slaapstoornis

Het vervelende is dat deze klachten ook wel voorkomen bij overgangsklachten of ervaren worden bij stress situaties. Daardoor wordt ook weer niet direct aan hart- en vaatziekten gedacht.

Factoren die hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken of verergeren

  • Diabetes
  • Hoge bloeddruk
  • Overgewicht
  • Roken
  • Erfelijke factoren
  • Zwangerschap gepaard gaande met hoge bloeddruk en/of suikerziekte

Wat kun je doen om het risico te verkleinen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hartklachten vrouw anders dan bij manHartklachten vrouw anders dan bij manHartaanval vrouw en hartklachten worden nog steeds verward met een griepaanval. Problemen aan het hart en hartkloppingen…
Ziekten door slechte voedingZiekten door slechte voedingAls je altijd ongezond eet, zul je uiteindelijk een keer met de gevolgen worden geconfronteerd. Dit kan leiden tot aller…
Hartklacht of hartinfarct bij vrouwen soms te laat herkendHartklacht of hartinfarct bij vrouwen soms te laat herkendVaak wordt gedacht dat hart- en vaatziekten typisch mannenklachten zijn. Dit is echter onjuist. In Nederland overlijden…
's Nachts vaak plassen, oorzaak en behandeling (nycturie)'s Nachts vaak plassen, oorzaak en behandeling (nycturie)Nycturie, dit betekent nachtelijk plassen. We spreken hiervan als je per nacht twee keer of meer moet plassen. Niet iede…
Stress en hartklachten  5 tips voor een rustiger levenStress en hartklachten 5 tips voor een rustiger levenStress is een gevleugeld woord. Het wordt te pas en te onpas gebruikt als oorzaak van allerlei klachten en kwalen. Niett…
Bronnen en referenties
  • Site Hartstichting
  • Artikel uit Margriet augustus 2013

Reageer op het artikel "Symptomen hartklachten vrouwen vaak anders dan bij mannen"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 03-04-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Hartaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!