InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Erotomanie: extreem verliefd op iemand

Erotomanie: extreem verliefd op iemand

Erotomanie: extreem verliefd op iemand Erotomanie wordt ook wel het syndroom van Clérambault genoemd. Het komt vooral voor bij mensen die een depressieve achtergrond hebben. Bij deze vorm van waanstoornis raakt iemand extreem verliefd op een ander en meestal is dit niet wederzijds. Iemand begint zich in te beelden dat de ander deze gevoelens deelt. Als de persoon ontdekt dat de liefde niet wederzijds is, lijdt dat tot een enorme teleurstelling. Het kan ook lijden tot extreme woede waardoor iemand wraak kan nemen op zijn geliefde.

Wat het is

Erotomanie is soort waanstoornis waarbij iemand zich inbeeldt dat een ander romantische gevoelens voor hem of haar koestert. Bij deze psychische aandoening is iemand extreem verliefd op een ander en verwacht dat er een liefdesrelatie zal ontstaan. Vaak wordt iemand verliefd op een persoon met een hogere maatschappelijke status, zoals een filmster, baas of dokter. Meestal is de liefde niet wederzijds. Vaak zoekt de persoon werkelijk contact door middel van mailtjes, telefoontjes of zelfs door iemand te stalken. Erotomanie wordt ook wel het syndroom van Clérambault genoemd, dit is een vernoeming naar een Franse psychiater.

Erotomanie volgens Clérambault

In de jaren twintig van de vorige eeuw werd erotomanie uitgebreid beschreven door Clérambault. Hij stelt dat deze waanstoornis voortvloeit uit een passie en dat het bij iedereen kan ontstaan. Bij een gezond mens moet de passie extreem sterk zijn om een erotische betrekkingswaan uit te lokken. Wanneer iemand een psychische aandoening heeft of een verleden van depressieve gevoelens heeft, is er een veel minder sterkere passie nodig om deze waanstoornis te krijgen. Volgens Clérambault verloopt erotomanie volgens de volgende drie fasen:

  1. De fase van de hoop
  2. De fase van de teleurstelling
  3. De fase van de rancune, waarin eventueel geweld kan optreden

Extreme passie voor iemand

De patiënt vertrouwt erop dat er een liefdevolle relatie zal ontstaan, waarbij de waan is gebaseerd op een ideaal romantisch beeld, ook al wordt hij of zij afgewezen. De patiënt zal dit anders zien en zal elk signaal zien als een teken dat de liefde wederzijds is. Zelfs een afwijzing wordt gezien als liefdessignaal. Er kunnen seksuele fantasieën optreden, maar dat is niet altijd het geval. Vaak is de persoon al getrouwd, maar deze relatie wordt als mislukt en onbelangrijk beschouwd. Erotomanie komt vaker bij vrouwen voor dan bij mannen. Mannen zijn eerder geneigd om te handelen naar hun ideeën, waardoor er problemen met justitie kunnen ontstaan.

Teleurstelling

De patiënt komt er op een gegeven moment achter dat de liefde niet wederzijds is en dat de kans op een relatie onmogelijk is. Door de afwijzing kan iemand depressief worden. Dit lijdt tot een grote teleurstelling, waarbij iemand erg woedend kan worden. De patiënt kan zijn woede gaan projecteren op het object van de liefde en wraak willen nemen. Het kan ook zijn dat de patiënt de woede projecteert op zichzelf en zichzelf wat aan doet. Ook kan dit tot angst of paranoia leiden. Iemand met een extreme passie voor een ander kan psychotisch worden.

Wie krijgt het?

Erotomanie komt vaak voor bij mensen met depressies in het verleden. Zij hebben vaak een extreem laag zelfbeeld en ze zoeken naar een passievolle relatie om van deze onzekerheid af te komen of af te zwakken. Veel mensen met een erotomane stoornis hebben dit als secundaire stoornis behorend bij een andere stoornis, zoals schizofrenie, de persoonlijkheidsstoornis borderline of bipolaire stoornis. Bij sommige mensen is er een hechtingsstoornis, waarbij het niet meer mogelijk is zich emotioneel los te maken van zijn of haar geliefde.

Behandeling

Er zijn meerdere behandelmethoden die zich richting op waanstoornissen, maar er zijn ook hulpverleners die gespecialiseerd zijn in erotomanie. Het belangrijkste is dat de patiënt zelf het probleem inziet en zich vrijwillig inschrijft. Vaak is er een opname nodig, waarbij er ook medicatie wordt voorgeschreven, bijvoorbeeld het medicijn amitryptiline. Hoewel de patiënt verliefd kan blijven op de desbetreffende persoon, zal het door behandeling weer mogelijk zijn om weer een normaal leven op te bouwen. De patiënt ziet in dat de verliefdheid extreem is en zet het op de achtergrond. Er kan altijd een terugval komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is de ander verliefd op jou?Is de ander verliefd op jou?Jij bent verliefd, maar is de ander ook verliefd op jou? Wil je weten of hij of zij jou leuk vindt? Hoe ontdek je of de…
Kenmerken verliefdheidKenmerken verliefdheidBen jij verliefd? Wil je zeker weten dat je inderdaad verliefd bent? Welk effect hebben de verliefde emoties van zowel d…
Chemie van de liefdeChemie van de liefdeIs de chemie van de liefde een metafoor, of gebeurt er chemisch inderdaad iets met de mens als we verliefd worden? Wat g…
Jongeren en jeugd: de eerste keer verliefdJongeren en jeugd: de eerste keer verliefdDe eerste keer verliefd! Verliefd zijn is spannend, leuk, eng en geweldig. Heftige gevoelens overspoelen je. Hoe weet je…
Recensie All Shook up - Love me TenderrecensieRecensie All Shook up - Love me TenderLove me Tender kennen we allemaal als muziekstuk van wijlen Elvis Presley, maar Love me Tender is ook de naam van musica…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Epicioci, Pixabay
  • www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/articles

Reageer op het artikel "Erotomanie: extreem verliefd op iemand"

Reactie

Marina, 10-03-2017 00:07 #1
Er werd beweerd dat het meer bij vrouwen voor komt dan bij mannen. Ja, er is een man geweest die ziekelijk verliefd op me was en die vent bleef me stalken en achtervolgen. Want altijd zijn het de vrouwen die gauw de naam kunnen krijgen. Zelfs mannen die narcistische aandoening hebben kunnen verliefd worden op een vrouw maar die moet wel op hem lijken. Bij mij werd ik hiermee beticht dat ik mannengek ben. Maar ik behoud het op een man en dat is meer dan genoeg. Ik ben verliefd op hem en verliefd wat chronisch is, wordt meteen als een ziekelijke aandoening beschouwd.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-10-2016
Subrubriek: Ziekten
Special: Verliefd
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!