InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zelfvertrouwen en chronisch ziek zijn

Zelfvertrouwen en chronisch ziek zijn

Zelfvertrouwen en chronisch ziek zijn Hoe blijf je positief als je langdurig ziek bent? Een chronische ziekte kan een enorme impact hebben op je dagelijks leven. Je kunt niet meer zomaar alles doen wat je zou willen en dat zorgt voor teleurstellingen. Teleurstellingen door bijvoorbeeld een studie die je niet af kunt maken, een baan die je niet vol kunt houden, sociale afspraken die je vaak moet afzeggen, of doodgewone dingen als het huishouden waar je geen energie voor hebt. Bovendien kan een langdurige ziekte ervoor zorgen dat je het vertrouwen in je eigen lichaam kwijt raakt, wat een grote deuk in je zelfvertrouwen kan opleveren. Als je te maken krijgt met een chronische ziekte, is het lastig om optimistisch te blijven. Toch is het belangrijk om daar aan te werken en positief te blijven denken. Hieronder enkele tips om je zelfvertrouwen een boost te geven.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Jezelf vergelijken met andere mensen heeft geen enkel nut. Je kunt jouw situatie niet vergelijken met die van 'gezonde' mensen en ook niet met die van andere chronisch zieken. Iedereen is verschillend en ziektes verlopen bij iedereen anders. Stel je kunt niet werken, sporten etc., kijk dan niet naar iedereen die dat wel kan. Jij hebt namelijk ergens anders al een fulltime baan aan: je ziekte. Dat maakt jou niet lui of ongemotiveerd, je bent nou eenmaal beperkter in je dagelijks functioneren. Ga jezelf dus niet beoordelen op basis van wat anderen presteren, daardoor ga je je alleen maar minderwaardig voelen. Doe wat jij kunt, binnen jouw grenzen, dat is goed genoeg.

Voel je niet schuldig

Als je door jouw ziekte het grootste deel van je dagen op de bank of in bed doorbrengt, kan dat zorgen voor een schuldgevoel omdat je niet de verantwoordelijke dingen doet die van je verwacht worden. Dingen zoals geld verdienen, studeren, het huishouden, een sociaal leven. Vergeet echter niet dat voor jezelf zorgen jouw grootste verantwoordelijkheid is. Aan je eigen lichaam denken en bijvoorbeeld voldoende rust nemen, op je voeding letten etc. zijn de meest verantwoordelijke dingen die je kunt doen. Jij hebt een ziek lichaam om voor te zorgen en het feit dat je dat doet is niets om je schuldig over te voelen.

Benadruk wat je wél kunt en wél bereikt. Plus: geniet daarvan!

Een chronische ziekte kan behoorlijk beperkend zijn, waardoor normale dingen als boodschappen doen, koken, schoonmaken etc. een enorme opgave zijn. Hetzelfde geldt voor activiteiten die als leuk en ontspannend worden gezien, zoals een dagje weg, een verjaardag, een etentje. Geniet daarom van alles wat je wél doet en bereikt, hoe klein het ook mag lijken. Ben je bijvoorbeeld tóch de deur uitgegaan, toch die afspraak nagekomen, terwijl je er eigenlijk geen puf voor had, wees daar dan trots op.

Blijf contact zoeken

Een sociaal leven onderhouden als je langdurig ziek bent kan lastig zijn, vooral als je veel aan huis gekluisterd bent. Bovendien kun je het idee hebben dat je omgeving jouw ziekte niet begrijpt, wat er allemaal aan bij kan dragen dat je je eenzaam gaat voelen. Het enige wat helpt is om toch contact te blijven zoeken. Of je dat nou doet via social media als Facebook, Whatsapp, Twitter, of dat je een bekende opbelt, met iemand afspreekt, of bijvoorbeeld contact zoekt met lotgenoten via een forum. Zorg ervoor dat het niet alleen om jouw ziekte draait, maar dat je juist praat over gezellige onderwerpen. Blijf interesse in mensen tonen, zodat zij ook interesse in jou blijven hebben. Na een goed, leuk gesprek, voel je je namelijk veel beter over jezelf. Je wordt gezien en gehoord. Zelfs een simpel praatje met de kassière in de supermarkt kan je helpen met je zelfvertrouwen.

Jij bent niet jouw ziekte

Blijf jezelf altijd los zien van je ziekte. Natuurlijk is een chronische ziekte constant aanwezig, moet je er altijd rekening mee houden en kan het invloed hebben op je gedrag en persoonlijkheid. Toch ben jij veel meer dan je ziekte. Zet daarom voor jezelf eens je positieve eigenschappen en talenten op een rij. Kun je bijvoorbeeld goed luisteren naar mensen, ze advies geven, aan het lachen maken, mooi tekenen, noem het maar op. Hierdoor krijg je meer inzicht in wie jij nou eigenlijk echt bent en wat je allemaal te bieden hebt. En vergeet vooral niet dat het omgaan met een chronische ziekte niet makkelijk is, wat betekent dat jij een enorm sterk persoon bent en een doorzetter.

Wees lief voor jezelf

Niemand kan beter jou zijn dan jijzelf. Ook met een chronische ziekte ben jij nog steeds precies goed. Accepteren en waarderen wie jij bent is de basis van je zelfvertrouwen. Natuurlijk was je liever niet ziek geweest en het is oke als je af en toe even flink baalt of verdrietig bent, maar daarna is het weer tijd voor positieve gedachten. Als er iets is wat chronisch zieken kunnen (of moeten leren), is het om oprecht te genieten van kleine dingen. Een gezellig praatje, de zon die schijnt, je favoriete nummer op de radio. Focus je op die momenten. Koop eens een cadeautje voor jezelf, gun jezelf dat warme bad of die lekkere reep chocola. Dat verdien je.

Lees verder

© 2014 - 2019 Lauraleeft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Daten met een chronische ziekteDaten met een chronische ziekteDaten is leuk. Nieuwe mensen leren kennen, gezellige dingen doen en ondertussen je kans op het vinden van een fijne part…
Chronisch ziek? Hulp zoeken bij psycholoog of therapeutChronisch ziek? Hulp zoeken bij psycholoog of therapeutVoor wie de diagnose van een chronische ziekte van de dokter te horen krijgt, zal het leven danig veranderen. Het aanvaa…
De darmziekte collagene of microscopische colitisDe darmziekte collagene of microscopische colitisCollagene colitis (ook wel microscopische colitis of colitis collagenosa genoemd) is een weinig voorkomende ziekte die e…
Chronisch ziek, en nu?Nooit meer beter! Je ziekte word een rugzakje dat je altijd bij je draagt. De ene dag is het draaglijk, de andere dag ee…
Chronische pijn door ziekte? Tips om depressie te vermijdenChronische pijn door ziekte? Tips om depressie te vermijdenChronisch ziek zijn kan erg vervelende gevolgen hebben: je hebt te kampen met chronische pijn, je sociaal leven gaat ero…

Reageer op het artikel "Zelfvertrouwen en chronisch ziek zijn"

Reacties

Ella, 04-01-2018 14:30 #2
Silver 5,
Ik begrijp je. Ik ben als jonge vrouw ziek geworden en het ging niet meer over. Omdat er veel onduidelijkheid was over de combinatie van klachten en oorzaken ervan, viel ik tussen wal en schip. Er was geen behandeling voor mij. Omdat het de artsen frustreerde dat ik veel vragen stelde, ik wilde immers ervanaf en ik verdiepte me in een en ander, werd ik toch wel onheus behandeld. Ze spraken zich tegen en ik belande ertussen in. Ik verzwakte zo erg dat ik op een bed in mijn woonkamer lag bijna 10 jaar lang. Ik lig nog steeds regelmatig op bed, maar er staat geen bed meer in de woonkamer. Ik kan nu de trap weer op.
Maar wat zoveel ziek zijn met je doet is niet te beschrijven en niet te begrijpen als je er zelf niet doorheen bent gegaan. Er zijn facetten waar je als gezond mens gewoonweg niet aan denkt dat het met je gebeuren kan. Ik worstel nog steeds met gebrek aan zelfvertrouwen en hoeveel mensen ook over de vloer zouden komen, ik mis het dat ik me niet meer uit kan drukken in het leven zoals ik dat van binnen voel. En dan bedoel ik niet grote materiele zaken of carriere, maar meer een soort van innerlijke vrijheid, te doen zoals het voor jou natuurlijk voelt ongeacht of het nou een verplichting is die je na moet komen of iets wat je kiest te doen. En dan de afhankelijkheid, alles moeten vragen, je voelt je constant ballast, het doet iets met je eigenwaarde.
Gelukkig voel ik me ondanks groot verdriet soms toch een rijk mens door de vele kleine en grote dinge die er wel zijn. Wat ik fin vind vergroot ik uit en geniet ik extra van, het risico is dat je snel overgevoelig wordt, want je trekt je op aan de kleine dingen en als daar een deuk inkomt kan dat impact hebben.
Ik zou zeggen tegen alle anderen en tegen mezelf: zoek het in je eigen innerlijke waarden, je zelf respect en goede mensen waar je mag zijn zoals je bent.

Silver5, 26-09-2014 12:56 #1
Ik ben het voor een groot deel eens met wat hierboven staat echterů als je steeds weer opnieuw geconfronteerd wordt met nóg een ziekte erbij dan kan de opeenstapeling én de reactie van de omgeving (je betekent in sociaal opzicht en voor de maatschappij niets) je toch wel eens moedeloos maken. Let wel je moet blijven vechten, maar elke 5e week een week ziekenhuis opname (auto-immuunziekte) hartproblemen, epilepsie je leven toch wel flink beïnvloeden. Zeker als de maatschappij mààkt dat je je schaamt voor je aandoeningen (het lijkt wel een junk) of je aan de kant zetten omdat zij zich schamen voor jouw gedrag tijdens een epileptische aanval. IK HEB HIER NIET OM GEVRAAGD! En mensen bedenk achter heel veel humor schuilt ook veel verdriet! Ik ben altijd optimistisch en maak overal een grapje over. Zo lig ik nu weer in mijn "kuuroord" maar écht leuk is het niet meer. Dus denk na voordat je oordeelt. Heel veel dingen zie je niet aan de buitenkant maar kunnen bijzonder ernstig zijn. Dus nogmaals denk na voordat je iemand "afschrijft"!

Infoteur: Lauraleeft
Laatste update: 06-10-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Chronisch ziek
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!