InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Treponema palladium (syfilis)

Treponema palladium (syfilis)

Treponema palladium (syfilis) Syfilis is een Seksueel Overdraagbare Aandoening (SOA) die hevige gevolgen kan hebben en veroorzaakt wordt door de treponema palladium. In dit artikel voorgt informatie over de bacterie en de ziekte.

De bacterie

De treponema palladium is een gram-negatieve spirocheet die anaerob is. De bacterie deelt elke 30 tot 33 uur, dit is een langzame delingssnelheid.

Infectie

Besmetting met de treponema paladium is op verschillende manieren mogelijk.
  • Via seksueel contact
  • Contact met zweer of slijm afscheidende wond die gevolg zijn van syfilis
  • Via besmette naalden bij drug gebruik of tatoeage
  • Verticale besmetting, van moeder op ongeboren kind.

Symptomen van syfilis

De incubatie duur gemiddeld 2 tot 4 weken maar kan zelfs tot 90 dagen duren.

De ziekte doorloopt verschillende stadia:
  • Primair: Er ontstaan zweertjes rond de geslachtsdelen of mond, deze zweertjes verdwijnen na 2 tot 3 weken en het lijkt hierdoor of er niets aan de hand is.
  • Secundair: 6 tot 8 weken na de primaire fase is e bacterie door het lichaam verspreid. Er ontstaan vlekje op de huid en men kan een grieperig gevoel hebben. Ook komen oogklachten en oog ontstekingen veel voor in deze fase. Ook kunnen er weer wratjes rond de geslachtsdelen voorkomen. Deze secundaire fase kan maanden lang aanhouden maar e symptomen verdwijnen vanzelf.
  • Latente fase: Er zijn in deze fase, die 2 tot 4 jaar kan duren, geen symptomen, wel is de ziekte in deze periode nog overdraagbaar.
  • Tertiare fase: Er ontstaat ernstige schade aan de organen. Het meest bekend zijn schade aan de hersenen en neurologische en psychiatrische klachten. Uiteindelijk wordt de schade o erg dat het dodelijk is.

Preventie en incidentie van syfilis

Voor preventie is het belangrijkste het dragen van een condoom tijdens seksueel contact.
Wereldwijd worden per jaar 12 miljoen nieuwe gevallen vastgesteld.
© 2008 - 2019 Zephyrmerel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Treponema palladium (syfilis)"

Infoteur: Zephyrmerel
Laatste update: 16-03-2014
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!