InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Allergieën: huidallergieën

Allergieën: huidallergieën

Huidvlekken, bulten, zweren en uitslag zijn veel voorkomende symptomen van allergie. Soms worden deze problemen veroorzaakt door chemische stoffen zoals schoonmaakmiddelen of krachtige wasmiddelen die de huid irriteren en beschadigen. Deze stoffen brengen iedereen schade toe, of ze nu allergisch zijn of niet. In landen zoals het Verenigd Koninkrijk en de V.S komen allergische huidaandoeningen voor bij ongeveer één op de zeven kinderen en bij één op de tien volwassenen ergens in hun leven.

Netelroos

Netelroos wordt ook wel urticaria genoemd. Deze aandoening ziet eruit als buitjes of bleke, verhoogde vlekken met een vlakke bovenkant en met rode huid eromheen. De vlekken jeuken en kunnen komen en gaan op verschillende delen van het lichaam. Meestal verdwijnt netelroos binnen een paar uur. Ze kan echter ook optreden tijdens een ernstige medische toestand die we anafylaxie noemen.

Eczeem en dermatitis

Deze huidaandoeningen hebben vele oorzaken en verschillende namen. Over het algemeen is de huid rood, ontstoken, jeukerig en pijnlijk. Vrijwel elk deel van het lichaam kan getroffen worden, hoewel het gezicht, de armen en benen het meest kwetsbaar zijn, en vooral de huid op gewrichten zoals de elleboog en knie. Bij babyís en kinderen wordt het probleem meestal atopisch of constitutioneel eczeem genoemd. De huid kan vochtig of met korsten bedekt zijn. Bij volwassenen is de huid droger en schilferiger, en zal het probleem eerder contactallergie of dermatitis genoemd worden.

Oorzaken huidallergieën

De oorzaken van allergische huidaandoeningen variëren enorm. Naar schatting speelt bij meer dan een kwart van de babyís en kinderen met eczeem een voedselallergie een rol.
Andere oorzaken zijn allergenen van dierlijke oorsprong die in de lucht zweven en met de huid in contact komen, zoals uitwerpselen van de huisstofmijt en schilfers van huid, haren en veren.
Warmte, kou, vochtigheid of fel zonlicht kunnen ook een huidallergie op gang brengen, evenals stress of opwinding, lichaamsbeweging die iemand rood laat aanlopen en laat zweten, of sommige soorten weefsels, zoals wol of nylon.

Chemische allergenen

Een toenemend aantal producten en chemische stoffen kan allergische huidreacties veroorzaken.
Deze chemische allergenen zitten in:

  • cosmetica, zeep, parfum, shampoo, douchegel, haarverf;
  • waspoeder en wasverzachter (vaak op enzymen gebaseerde typen);
  • desinfecterende middelen, chemische reinigingsmiddelen;
  • rubber en latex;
  • leer (vooral als het behandeld en geverfd is);
  • lijm en oplosmiddelen;
  • mechanische smeermiddelen zoals oliën en vetten;
  • bouwmaterialen zoals cement, vulmiddelen en dichtingsproducten;
  • zuivere metalen, zoals nikkel, bijvoorbeeld in armbanden, riemen, knopen, sluitingen, oorbellen, piercings en andere voorwerpen die met huid in contact komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria: 'netelroos of galbulten'Urticaria is de medische naam voor netelroos of galbulten. Het is een veel voorkomende huidreactie. Ongeveer een kwart v…
Netelroos (urticaria)Urticaria (netelroos) zijn bultjes (soms groter) die ontzettend jeuken en overal op de huid voor kunnen komen. Ze ontwik…
Urticaria (netelroos/galbulten) jeukende en pijnlijke bultenEen ander woord voor urticaria is netelroos en galbulten. Het is een aandoening van de huid waarbij zwellingen meestal i…
Netelroos behandelenNetelroos behandelenNetelroos is een soort van allergische reactie van het lichaam waarbij rode vlekjes kunnen verschijnen op het lichaam di…
Netelroos (galbulten, urticaria): symptomen en oorzakenNetelroos (galbulten, urticaria): symptomen en oorzakenNetelroos symptomen bestaan uit rode of bleekroze, jeukende huiduitslag (bultjes en verhevenheden) die voorkomen in vers…
Bronnen en referenties
  • Bron: Allergieën, Acco Leuven 1982

Reageer op het artikel "Allergieën: huidallergieën"

Reactie

Lizzy, 01-01-2017 18:58 #1
Kan een allergie voor Kathon CG en Nikkel overgaan door immumotherapie of heb je dit levenslang?

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 14-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Special: Allergieën
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!