InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Allergieën: voedselallergieën

Allergieën: voedselallergieën

Zoín 20 op de 100 volwassenen zeggen last te hebben gehad van een voedselallergie. Als deze 20 mensen echter medisch onderzocht zouden worden, zouden slechts één of twee van hen een echte allergie blijken te hebben. De andere gevallen kunnen deels verklaard worden met intolerantie, toxiciteit of aversie. Voedselintolerantie is geen echte allergie, maar brengt in het lichaam wel processen op gang die tot allergieachtige symptomen leiden. Deze kunnen een gevolg zijn van een gebrek aan bepaalde stoffen die nodig zijn voor de vertering. Of van de aanwezigheid van de stof histamine in het voedsel. Als er sprake is van toxiciteit bevat het voedsel schadelijke of giftige stoffen waar iedereen last van zou hebben, ongeacht of ze een allergie hebben of niet. Mensen met een voedselaversie zijn ervan overtuigd dat ze allergisch zijn voor een bepaald voedingsmiddel, maar medische testen laten geen allergische reactie zien.

Symptomen van voedselallergie

Symptomen van een echte voedselallergie zijn uitslag die over de huid verspreid is en kan jeuken, zwelling (zichtbaar op het gezicht, voeten en handen), en problemen met ademhalen zoals piepen. Op de langere termijn kunnen eczeem (zie vorige pagina), hoofdpijn en gedragsverandering zoals hyperactiviteit optreden. In sommige gevallen spelen buikpijn, overgeven, diarree en een onregelmatige hartslag (palpitaties) een rol, maar deze komen ook voor bij Voedselintolerantie. Bij het orale-allergiesyndroom kunnen de mond en keel rood en jeukerig worden.

In zeldzame, maar een toenemend aantal, gevallen kan voedselallergie iemands leven bedreigen.

De voornaamste boosdoeners van voedselallergie

Bijna elk voedingsmiddel kan een reactie opwekken. Er zijn echter zes belangrijke ingrediënten van voedingsmiddelen die 90 procent van de allergiegevallen bij jongere mensen veroorzaken: koemelk, eiwit (albumen), tarwe, witvis, pindaís en sojabonen. Deze ingrediënten komen veel voor, maar soms zijn ze verborgen. Melk en eieren worden bijvoorbeeld veel gebruikt voor koken en bakken; veel soorten brood worden gebakken van tarwe (in de vorm van meel); en soja zit in een enorme verscheidenheid aan bewerkte en bereide etenswaren.
Andere boosdoeners van voedselallergie:

  • Aardappelen
  • Kaas en yoghurt
  • Schelp- en schaaldieren zoals mosselen, oesters, gamalen
  • Varkensvlees (ook ham en bacon)
  • Kip en ander pluimvee
  • Tomaten, uien en knoflook
  • Citrusvruchten zoals sinaasappels
  • Cafeïne (in thee, koffie en cola)
  • Zachte vruchten zoals aardbeien, perziken, nectarines en kiwi's
  • Sla en artisjok
  • Noten - paranoten, hazelnoten, amandelen, pecannoten, walnoten, cashewnoten, kokosnoten en pistachenoten
  • Sesamzaden

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bron: Allergieën, Acco Leuven 1982

Reageer op het artikel "Allergieën: voedselallergieën"

Reactie

Tessa, 27-11-2015 16:10 #1
Een kokosnoot behoort niet tot de noten familie. Enkel de naam is hetzelfde. Het is een vrucht.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 14-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Special: Allergieën
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!