InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voedselallergie; OAS, het oraal allergiesyndroom

Voedselallergie; OAS, het oraal allergiesyndroom

Voedselallergie; OAS, het oraal allergiesyndroom Een voedselallergie is een abnormale reactie van het lichaam op voedingsstoffen die voor ons lichaam eigenlijk gewoon normaal zijn. Het lichaam maakt tegen de eiwitten in deze voedingstoffen speciale afweerstoffen aan. Als je lichaam dan weer in contact komt met dit eiwit, reageert het afweersysteem erg op dit eiwit. De stof histamine komt dan vrij en deze veroorzaakt de allergieverschijnselen. Er zijn verschillende vormen van voedselallergie. Voor de een zal het het gaan om milde vormen, voor de ander kunnen ze juist levensbedreigend zijn. Een vorm van voedselallergie is het OAS-syndroom; Oraal Allergiesyndroom. Je krijgt er vaak last van bij het eten van bepaalde voedingsmiddelen waar je allergisch op reageert. Typerend voor dit syndroom is dat de klachten alleen in en rond de mond liggen en in de keel.

Inhoud

Voedselallergie

Voedselallergie is een naam voor verschillende allergieën die ontstaan bij het nuttigen van verschillende voedingstoffen. Er zijn verschillende vormen van voedselallergie, zoals:
  • Koemelkallergie.
  • Tarwe-allergie.
  • Glutenallergie (coeliakie).
  • Pinda- of notenallergie.
  • Appelallergie.
  • Soja-allergie.
  • Kippenei-allergie.
  • Vis- en schaaldierenallergie.

Combinaties allergieën

Bepaalde vormen van voedselallergie treden vaak op in combinatie met andere allergieën, met name hooikoorts (pollen). Dit komt omdat de eiwitten van bepaalde voedingsmiddelen en de eiwitten van bepaalde planten/bomen dezelfde structuur hebben. Het lichaam ziet in dit geval geen verschil.

OAS - Oraal Allergiesyndroom

OAS is een allergiesyndroom, wat betekent dat er een aantal symptomen zijn die steeds voorkomen bij een bepaald ziektebeeld. In het geval van OAS heb je veelal dezelfde allergische klachten bij het innemen van bepaalde voedingsmiddelen. OAS is daarom een syndroom met allergische klachten wat onder voedselallergie valt.

Waardoor wordt het veroorzaakt

OAS ontstaat doordat er een kruisreactie plaatsvindt, tussen eiwitten in verse groenten, fruit en pollen. Dit syndroom komt veel voor in combinatie met een pollenallergie (hooikoorts), waarbij je ook vaak te maken hebt met een kruisallergie. Een kruisallergie betekent dat je allergische klachten krijgt bij stoffen, waar je niet allergisch voor bent, maar de structuur van hun eiwit is hetzelfde, of lijkt enorm veel op de stof waar je wel allergisch voor bent. Vandaar dat OAS vaak samengaat met een pollenallergie. Het eiwit van bijvoorbeeld de berk heeft dezelfde structuur als van bepaalde fruitsoorten.

Gekookte en ongekookte producten

Je kunt ook een reactie krijgen op producten die alleen ongekookt zijn, bijvoorbeeld fruit of rauwe groenten. Zodra deze gekookt zijn, kan het zijn dat je nergens last van hebt. Dit komt doordat de eiwitten die deze allergische reacties veroorzaken, hun structuur verliezen bij een hoge verhitting. Hierdoor wordt het eiwit inactief. Dit gebeurt ook bij het inmaken van voedsel en bij invriezen. Maar dit geldt weer niet voor alle producten. Het verhitten van noten heeft geen effect op het eiwit, dus blijft het actief en kan het allergische klachten veroorzaken.

Bekende veroorzakers

De meest bekende fruitsoorten die allergische klachten in de mond geven zijn de appel, peer, perzik, meloen, banaan en mandarijnen. Vooral bij mandarijnen kun je heel veel last krijgen. Bij groenten zijn het de wortel, selderij, courgette en komkommer die de meeste klachten geven. Ook het eten van allerlei soorten noten en pinda's geven klachten in de mond. Vanwege de kruisreactiviteit kun je dus te maken hebben met een pollenallergie, waarbij je ook last krijgt bij het eten van bijvoorbeeld een appel, terwijl je in principe niet allergisch bent voor appels.

Klachten en symptomen

Bij andere allergieën komen er vaak klachten als het allergeen, dat is het eiwit waar je allergisch voor bent, in de bloedsomloop zit. Dat is bij OAS niet het geval. Zodra de allergische stof contact heeft gehad met het slijmvlies van mond, lippen of slokdarm, reageert het lichaam hier direct op, dit gebeurt dus vaak al binnen enkele minuten. De klachten die bij deze allergie horen zijn over het algemeen milde klachten zoals:
  • Zwelling van lippen, mond, gehemelte, tong en keel.
  • Jeuk in de mond, gehemelte en keel en kan doorstralen naar de oren.
  • Branderig gevoel.
  • Tintelingen.
  • Irritatie in en rond de mond.
  • Jeukbultjes om de mond, eczeem.
  • Een vol gevoel in de keel hebben.

Deze klachten treden snel op, maar zijn ook gauw weer verdwenen. Ook al zijn deze klachten mild, ze kunnen later wel intenser worden en o.a. overgaan in buikpijn, netelroos, atopische allergie (neiging tot allergisch reageren).

De prik-test / Bron: Wolfgang Ihloff, Wikimedia Commons (GFDL)De prik-test / Bron: Wolfgang Ihloff, Wikimedia Commons (GFDL)

Hoe wordt het ontdekt

Wanneer je al een lange tijd klachten hebt van hooikoorts en je hebt ook te maken met bovenstaande klachten na het eten van bepaalde voedingsmiddelen is het raadzaam om contact op te nemen met je huisarts, hij of zij kan een huidtest bij je laten doen om zo OAS te ontdekken. Je krijgt dan vloeistof met allergeen op de huid gedruppeld, daarna krijg je een prikje in de huid, door de druppel heen, zodat het allergeen goed in de huid wordt opgenomen. Een andere manier van ontdekken is de prik-priktest. Hierbij wordt er een naald eerst in een vers voedingsmiddel geprikt en daarna in de huid.

Behandeling van OAS

Er is geen echt behandeling voor OAS. Bij ernstig klachten wordt er geadviseerd om die voedingsmiddelen te vermijden waar je last van krijgt. Je kunt ook proberen om ze te nuttigen nadat ze zijn gekookt of gebakken.

Lees verder

© 2015 - 2019 Brubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oraal allergiesyndroom: Symptomen aan mond na eten voedingOraal allergiesyndroom: Symptomen aan mond na eten voedingHet oraal allergiesyndroom is een allergische reactie in de mond veroorzaakt na het eten van bepaalde rauwe groenten en…
Allergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiAllergie voor fruit: appel, meloen, banaan en kiwiJeuk in de mond, rode bultjes, misselijkheid, buikpijn, overgeven, obstipatie, zwelling in de keel: het zijn allemaal aa…
Jeuk in de mond, gehemelte en keel: oral allergy syndromeJeuk in de mond, gehemelte en keel: oral allergy syndromeJeuk in de mond, gehemelte en keel kan veroorzaakt worden door het oral allergy syndrome, ook wel 'pollen-related food a…
Allergieën: voedselallergieënZon 20 op de 100 volwassenen zeggen last te hebben gehad van een voedselallergie. Als deze 20 mensen echter medisch ond…
Bultjes in de mond: kleine witte of rode bultjes in de mondBultjes in de mond: kleine witte of rode bultjes in de mondBultjes in de mond die al dan niet gepaard gaan met andere klachten zoals pijn, kunnen worden veroorzaakt door meerdere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Oral_allergy_syndrome
  • https://www.nhg.org/standaarden/samenvatting/voedselovergevoeligheid
  • Afbeelding bron 1: Wolfgang Ihloff, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "Voedselallergie; OAS, het oraal allergiesyndroom"

Reacties

Evelien, 28-10-2018 08:03 #2
Kan een jeukend gehemelte ook van andere allergieën komen? Ik heb het voornamelijk wanneer ik 's ochtends wakker wordt in combinatie met een loopneus. Heb het niet gemerkt bij het eten van bepaalde voedingsmiddelen. En is eigenlijk het hele jaar door. Volgens een wat oudere bloedtest heb ik geen hooikoorts, wel reactie op een bomenmengsel en huisstofmijt. Reactie infoteur, 02-11-2018
Ja hoor, dat kan ook heel goed. Deze reactie wordt veroorzaakt door de stof histamine. Deze stof komt vrij als het lichaam en dit geeft een allergische reactie. Je lichaam reageert op bomenmengsel en huisstofmijt en veroorzaakt deze klachten.

Loes, 29-05-2018 21:53 #1
Goedenavond,
Ik heb steeds heel veel kleine bultjes in de binnenkant van mijn wangen en lippen. Het kan wel een paar dagen duren voor ze weer weg zijn en soms een paar uur. Het zijn geen aften maar hele kleine bultjes. Ik heb gemerkt dat het na het eten komt vaak maar niet altijd. Kan dit ook een voedselallergie zijn? Reactie infoteur, 30-05-2018
Jazeker kan dit, dit is typisch een klacht van OAS. Als je echt wilt weten wanneer je het krijgt en bij welke voedingsmiddelen je dit hebt, zul je tijdelijk je eet/drink patroon moeten bij houden.
Houd voor een bepaalde tijd een dagboek bij. Schrijf daarin op wat je die dag hebt gegeten en noteer wanneer je de bultjes in de mond hebt. Zo ontstaat er een bepaald beeld en kun je makkelijk nagaan bij welke voedingsmiddelen je deze reactie krijg. Succes

Infoteur: Brubo
Laatste update: 04-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Jeuk
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!