Probleem of stoornis: Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

Mensen met deze stoornis voelen zich altijd vreselijk met hun figuur verlegen en zijn bang voor kritiek, vernedering en afwijzing. Sociale situaties zijn zonder meer een nachtmerrie die tot elke prijs moet worden vermeden.

Beschrijving

U bent pijnlijk timide, onbeholpen en geremd, vooral bij nieuwe ontmoetingen of wanneer u iets moet doen waarmee u niet vertrouwd bent. Het is een dodelijk beangstigende gedachte dat u iets verkeerds zou kunnen zeggen of doen en ook dat iedereen zal weten hoeveel doodsangst u uitstaat. Wanneer u naar een of ander sociaal gebeuren wordt meegesleept, blijft u een muurbloempje en doet u uw best om helemaal achter het behang te verdwijnen.

Andere mensen jagen u angst aan omdat u ervan uitgaat dat ze altijd onredelijk kritisch en veeleisend en onmogelijk tevreden te stellen zullen zijn. Precies zo stelt u zich ook tegenover uzelf op u volgt uw eigen activiteiten met argusogen en heeft er altijd iets op aan te merken. Niemand kan zo weinig hebben als u.

U bent overgevoelig voor de geringste zweem van afwijzing en wordt diep gekwetst door elke ook maar enigszins kritische opmerking. Uw preoccupatie met de vraag hoe u overkomt, maakt ieder kort en oppervlakkig interpersoonlijk contact tot een opgave. Door de druk waar u uzelf onder zet, gaat u klungelen in interpersoonlijke relaties en u onhandig en sociaal onaangepast gedragen.

Uw sociale isolatie maakt uw leven tot een eenzame en dorre aangelegenheid. U wilt graag vrienden hebben en volop met het leven meedoen, maar uw sociale angst doet u terugschrikken zodat u voortdurend uitvluchten verzint om dat sollicitatiegesprek te laten zitten of niet naar dat feestje te gaan. U zegt afspraakjes af of bedankt ervoor omdat u zich zorgen maakt dat u niet de juiste kleren aan zult hebben, zult weten wat u moet zeggen, of leuk genoeg zijn.

Naar school of werk gaan is zo’n beproeving dat u van alles bedenkt om maar thuis te kunnen blijven, zodat u achterop raakt. Hierdoor wordt het nog moeilijker om de mensen onder ogen te komen en u wordt voortdurend in verleiding gebracht om de pijp aan Maarten te geven. U wordt een chronisch onderpresteerder die vanaf de zijlijn toekijkt terwijl het leven voorbij snelt.

Sociale angst is het ondraaglijkst wanneer u tot contact met onbekenden wordt gedwongen. Omdat nieuwe relaties zo moeilijk op te starten zijn, raakt u bijzonder afhankelijk van de enkele goede, reeds lang bestaande relaties die u hebt. Hierdoor blijft u binnen een heel eng kringetje ronddraaien.

Als u al nauwe banden met anderen heeft dan is het waarschijnlijk met familieleden of met een partner die zelf het initiatief genomen heeft. Uw gebrek aan zelfverzekerdheid strekt zich gewoonlijk ook uit tot uw seksuele aantrekkelijkheid en prestaties. Bij mannen kan dit problemen met opgewonden raken of voortijdige ejaculatie veroorzaken; bij vrouwen een moeilijk geprikkeld kunnen raken en bij beide geslachten gêne voor het eigen naakte lichaam en een liever vermijden van seksuele ontmoetingen.

Uw gevoelens van sociale incompetentie zorgen voor de gebruikelijke ‘selffulfilling prophecy’: hoe meer u zich terugtrekt, des te verder u bij uw leeftijdgenoten achterop raakt in het ontwikkelen van sociale vaardigheden en des te lomper en onhandiger u wordt, tot anderen u ten slotte niet meer proberen bij sociale activiteiten te betrekken, zodat u zich inderdaad afgewezen en vernederd kunt voelen. Het is natuurlijker om op je zestiende wat onhandig te zijn bij een eerste afspraakje dan op je zesentwintigste, om op je eenentwintigste nog geen seksuele ervaring te hebben dan op je vijfendertigste, en om je op je drieëntwintigste af te vragen hoe je een sollicitatiegesprek aan moet pakken dan op je veertigste.

Hoe langer u de in het normale patroon der verwachtingen liggende stappen in uw ontwikkeling ontwijkt, des te meer u zich achterop voelt raken en des te moeilijker u de anderen weer inhaalt.

Diagnose volgens DSM IV

U vertoont een patroon van gevoelens van enorme kwetsbaarheid, onbeholpenheid en geremdheid in sociale situaties. Dit patroon blijkt uit het feit dat u ten minste vier van de volgende slecht aangepaste kenmerken vertoont:
  • U vermijdt werk dat een significante mate van interpersoonlijk contact met zich meebrengt omdat u bang bent voor kritiek of afwijzing.
  • U wilt niet bij anderen betrokken raken tenzij u van te voren al zeker weet dat u goed bij ze zult vallen.
  • U stelt zich in intieme relaties afstandelijk op om uzelf te beschermen tegen afgekat of in uw hemd gezet worden.
  • U bent in sociale situaties altijd bang dat men kritiek op u zal uitoefenen of u afwijzen.
  • Bij ontmoetingen met nieuwe mensen bent u geremd omdat u denkt zich niet goed te kunnen presenteren.
  • U meent sociaal onhandig, persoonlijk onaantrekkelijk of inferieur aan anderen te zijn.
  • U voelt er niets voor uw nek uit te steken of nieuwe dingen uit te proberen omdat u daarmee een bok zou kunnen schieten.
Gerelateerde artikelen
Vermijdende of Ontwijkende Persoonlijkheidsstoornis (OPS)OPS wordt gekenmerkt door extreme verlegenheid en buitensporige angst voor afwijzing, vernedering of kritiek. Veel mense…
Ontwijkende (vermijdende) persoonlijkheidsstoornisOntwijkende (vermijdende) persoonlijkheidsstoornisVelen mensen worstelen met verlegenheid, maar ongeveer twee procent van de bevolking heeft een vermijdende (ontwijkende)…
PersoonlijkheidsstoornissenJe persoonlijkheid is je 'eigen aard,' waarmee je je in de omgang herkenbaar onderschiedt van anderen. Dat is iets ander…

Probleem of stoornis: Obsessieve-compulsieve persoonlijkheidMensen met deze stoornis streven perfectie na tot elke prijs en leiden rigide, strak gestructureerde, verstikte levens.…
Gewrichtsaandoening artrose: symptomen en behandelingGewrichtsaandoening artrose: symptomen en behandelingArtrose is een progressieve, leeftijdgebonden degeneratieve gewrichtsaandoening, waarbij het gewrichtskraakbeen slijt. H…

Reageer op het artikel "Probleem of stoornis: Ontwijkende persoonlijkheidsstoornis"

Reacties

Pieterpad, 28-07-2014 23:50 #6
Ik weet niet of Muriel uit onderstaand bericht dit nog zal lezen, maar wil er toch even op reageren.
Ik kan me best voorstellen dat het lastig is om met iemand te leven met OPS, maar ze gaat er van uit dat iedereen met deze stoornis hetzelfde is als haar partner.
Ze brengt het alsof we allemaal alleen met onszelf bezig zijn, maar bij mij uit zich het juist in alleen met anderen bezig zijn en hun een plezier te doen, uit angst om maar iets verkeerd te kunnen doen. Ik geef geen grenzen aan en zeg nooit nee tegen iets. Dit maakt mij voor de meeste mensen juist een heel prettig persoon om mee om te gaan. Alleen ikzelf heb daar last van.
Wat ik hiermee wil aangeven is dat geen enkel mens hetzelfde is en dus ook niet die met OPS.
@anneke, weet niet of je inmiddels al behandeling hebt, maar schema therapie is een fijne behandeling. Het zal je niet 'beter maken' maar wel heel veel inzicht geven.

Anneke, 12-03-2014 08:47 #5
Diagnose net gehoord, maar wat is nu een goede therapie? Ik ben 58 jaar heeft therapie nog wel zin? Een ontwijkende persoonlijkheid stoornis, klinkt zo negatief.

Muriel, 15-04-2013 10:05 #4
Eindelijk eens een ander verhaal dan alleen maar over hoeveel angst er bij mensen met deze stoornis leeft maar ook hoe ze dit doortrekken. Als partner van is het een eenzaam leven, mijn man houdt zich alleen maar bezig met wat er in hem leeft en wil ook het liefst dat steeds vertellen, fantasie verhalen. Of deze week ga ik./Ik ben van plan om./ En echt aan iedereen mankeert wat in zijn ogen en het is ook altijd de schuld van de ander. De auteur heeft het eindelijk eens verwoord door de ogen van een persoon die leeft met iemand met ops, het is trekken aan een dood paard.
Het spijt me voor de mensen met deze stoornis maar probeer je ook eens te verplaatsen in mensen die met jullie willen "leven". Dat jullie angst hebben dat begrijpen we wel maar dat jullie dan steeds maar weer boos op de ander reageren dat is heel moeilijk te verteren.
Zie hieronder de reacties van mensen met OPS,de oordelen over de auteur zijn" een groot ego, verheven voelen boven het gewone volk, de benadering is onbegrijpelijk. Waarschijnlijk iemand met statusangst.
Mensen met Ops hebben altijd een weerwoord, een oordeel over de ander, hoe fijn zou het zijn als mijn man eens zou zeggen dat mijn familie anders reageert dan zijn familie en dat juist dat anders het voor hem moeilijk maakt maar nee hoor in zijn ogen zijn mijn broer en zus, beterweters, cariere makers, materialistisch of gewoon zielig en om die reden wil hij daarom niet me ze om gaan.
Wat zou het fijn zijn als mijn man mij eens in vertrouwen zou durven nemen, de diagnose is een paar jaar geleden al bij hem gesteld maar hij wil er niets mee doen.
Het is het verbloemen van jullie stoornis dat het zo moeilijk maakt, het zijn de fantasie gedachten over wie jullie willen zijn dat het zo moeilijk maakt, het niet kunnen verplaatsen in een ander en zo ongeïnteresseerd over komen.

Ops, 17-01-2011 10:43 #3
De auteur beschikt over een behoorlijke grootse EGO, doet me denken aan de psychiaters van de jaren 70 die zich aan een pijp rokenden bovenverheven voelde ten opzichte van psychologen en het gewone volk. Niet meer van deze tijd! Ik ben zelf nog in proces en val regelmatig terug. De benadering naar de persoon toe met een OPS is onacceptabel en onbegrijpbaar, enige zelfreflectie mbt het artikel is wel op zijn plaats.

Ja_ikke, 19-05-2010 23:55 #2
Echt ongelooflijk hoe dit geformuleerd word hier. Die laatste regel is vast geschreven door iemand die denkt dat angst beter stimuleert dan positieve stimulatie.Waarschijnlijk een succesvolle persoon met statusangst.

T_ine, 17-05-2009 20:09 #1
Ik stoor me een beetje aan de verwijtende toon van dit artikel. Net of mensen met deze klachten dat met opzet doen of als een vorm van aanstellerij of aandachttrekkerij, en maar gewoon eventjes niet zo moeilijk moeten doen en gewoon net als alle andere mensen door het leven moeten huppelen.
Een iets neutralere toon was hier wel op z'n plek geweest. Mensen die hieraan lijden hebben al niet zo'n positief zelfbeeld en dan wordt ze met dit artikel nog bijna een schuldgevoel aangepraat.

Infoteur: Sophocles
Gepubliceerd: 12-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!