InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Chronisch ziek, en nu?

Chronisch ziek, en nu?

Nooit meer beter! Je ziekte word een rugzakje dat je altijd bij je draagt. De ene dag is het draaglijk, de andere dag een zware last op je schouders. Andere dagen belemmert het rugzakje jouw vooruitzicht naar betere momenten. Uit deze gedachten kan men veel steun halen, want je bent nog steeds dezelfde, maar nu draag je een rugzakje. De kern van mijn artikel luidt: Ook met een chronische ziekte kun je wat van je leven maken. Het gaat je misschien niet zo gemakkelijk af als iemand zonder een ziekte, het is ingewikkelder door alle beperkingen die de ziekte met zich meebrengt.

Verwerken dat je iets belangrijks hebt verloren

De eerste stap is het verwerken dat je iets belangrijks hebt verloren, een deel van je gezondheid. Je zult tegen een aantal dingen aanlopen die je nu niet meer kunt in verband met je ziekte, hierdoor word je er van bewust dat het je leven veranderd. Dit maakt allerlei emoties in je los, zoals boosheid, verdriet, frustratie en machteloosheid. De manier waarop je de ziekte op dat moment beleefd heeft ook invloed op je gedrag. Je kunt denken dat men je accepteert met je ziekte en er op uit gaan (actief) of je denkt dat mensen je raar vinden en thuis blijven (passief).

Hierna kun je pas naar een manier kijken die het voor jou draaglijk maakt om met de ziekte om te gaan. Het is namelijk gemakkelijk te accepteren dat er na een slechte tijd een goede tijd aanbreekt, maar anders om is het echter heel moeilijk. Acceptatie wil niet zeggen dat je bij de pakken neer gaat zitten (passief). Integendeel, acceptatie betekent dat je op je eigen tempo een nieuw levensperspectief eigen maakt, namelijk dat van een chronisch zieke persoon. De acceptatie van het ziek zijn is een voorwaarde om met opgeheven heeft door het leven te gaan en nieuwe dingen te ondernemen. Steeds opnieuw word je aan de opgave gesteld om onder ogen te zien wat er aan de hand is, door acceptatie van je ziekte kom je hier doorheen zonder dat het je gevoel van eigenwaarde aantast.

Last van een chronische ziekte dragen

Helaas is niet iedereen sterk genoeg om de last van een chronische ziekte te dragen. Dit valt zowel aan je stemming als aan je gedrag te merken. Wanneer je voortdurend somber, angstig, gefrustreerd, boos of verdrietig bent en deze stemmingen je leven gaan bepalen is het duidelijk dat je niet sterk genoeg bent om je aan de nieuwe situatie aan te passen. Wees niet bang om hulp te vragen aan je ouders of aan je huisarts. Wanneer men veel dingen gaat vermijden waardoor het leven behoorlijk verstoord raakt krijg je het gevoel dat je voortdurend tegen je beperkingen aanloopt. Het is belangrijk om met je beperkingen te kijken naar dingen die je wel kunt en om oude hobby’s eventueel te vervangen door nieuwe. Wanneer je gedrag langdurig verstoord blijft vraag dan om hulp.

Baas blijven over eigen situatie

Wil je proberen er iets van te maken? Dan is het belangrijk baas te blijven over je eigen situatie. Soms lijkt de ziekte jou de baas te zijn, maar vergeet niet dat er altijd ruimte is om zelf de baas te zijn. Kun je door je ziekte je hobby’s niet meer uitoefenen, ga op zoek naar dingen die je wel kunt, wees vindingrijk. Ook al heb je beperkingen, er zijn altijd hobby’s die je wel kunt uitoefenen. Het is ook belangrijk dat je dingen niet uit de weg gaat. Wanneer je het te vaak vermijd word het steeds moeilijker om die dingen weer te gaan doen. Zorg dat je de klachten en gevolgen goed kunt uitleggen aan andere. Dan is het voor hen ook makkelijker om hier begrip voor op te brengen. Blijf hier altijd positief in, want ook al zijn er mensen die je raar vinden, er zijn ook altijd mensen die het WEL begrijpen!

Waar staat je partner in dit hele verhaal?

Ook voor je partner verandert er veel en ziet het leven er opeens anders uit. Het gevaar voor de partner van iemand met een chronische ziekte is dat de partner zichzelf verliest in de ander. Alleen nog maar doen en helpen, hard werken, maar wel vergeten dat even bij de pakken neer zitten ook een moment is dat je samen kunt delen. En voor veel chronisch zieke mensen is dit moment heel belangrijk.
© 2008 - 2019 Nadine1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Eigen ervaring Gesprekken met arts

Reageer op het artikel "Chronisch ziek, en nu?"

Reactie

Marijke Havenaar, 08-08-2017 13:13 #1
Het artikel hierboven is voor mij heel herkenbaar. Ik heb MS en ben dus chronisch ziek, beter worden doe ik niet. Het is nu ruim 4 jaar geleden dat ik geen werk meer heb. Na 1 jaar ziektewet uitkering en 2 jaar ww is er nu niets meer. Wat dat betreft ben ik niet te spreken over de uwv. Zij hebben mij totaal niet geholpen. Het laatste bezoek aan de arts staat mij bij; mevr. U doet uw eigen huishouden nog dan kunt U ook voor 12 uur werk zoeken. Nou maar wat graag maar er is geen werk. Ik ben 1x begonnen op een telefoniste kantoor maar bleek niet snel genoeg het werken op te pakken. Mijn eigen werk, kinderopvang kan ik niet meer aan. Het lopen en tillen lukt wel of niet, te onzeker om daar mee aan de slag te gaan. Zittend werk is prima voor mij, maar wat. Ik zou heel graag geholpen willen worden voor passend werk op part time basis. Full time gaat niet meer lukken. Ik hoop dat U terug reageert en voor mij wat tips heeft. Vriendelijke groet Marijke Havenaar

Infoteur: Nadine1982
Gepubliceerd: 26-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!