Wat is Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)?

ADHD is een afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Letterlijk vertaald betekent dit aandachtstekort-stoornis met hyperactiviteit. Het is een ziekte die te herkennen is aan de symptomen: in dit geval, wat mensen doen. Mensen met ADHD hebben geen vlekken, een nare hoest, een vreemde kleur of een merkwaardige gelaatsuitdrukking. Mensen met ADHD zijn ook in bijna alle opzichten hetzelfde als andere mensen. Maar door een klein verschil in de wijze waarop hun hersenen werken, gedragen ze zich op een speciale manier die hun leven en dat van hun familieleden en vrienden heel moeilijk kan maken.

Niet alle mensen met ADHD hebben dezelfde symptomen, maar ze hebben allemaal een of meer van de volgende problemen:

  • ze hebben moeite met opletten
  • ze kunnen zich niet op één ding tegelijk concentreren
  • ze kunnen vrijwel niet stilzitten
  • ze doen dingen zonder bij de gevolgen stil te staan
  • ze verliezen dingen, vergeten dingen en kunnen niet onthouden wat ze zouden moeten doen.

ADHD is een aandoening die vooral kinderen treft. Volwassenen worden ook getroffen, maar de schade die in het leven van kinderen wordt aangericht, is vaak veel groter omdat de aandoening een domino-effect heeft op gezinsleden, vrienden, klasgenoten en leraren, ADHD kan tot gevolg hebben dat kinderen geen vrienden kunnen maken, vaak in de problemen komen en hun huiswerk niet af kunnen maken,en dat hun gezin ontwricht raakt en hun klas in chaos vervalt.

Nu artsen de symptomen van de aandoening beter kunnen herkennen, wordt bij meer mensen - zowel volwassenen als kinderen - de diagnose ADHD gesteld, en worden meer mensen behandeld. Deskundigen denken dat minstens drie op de honderd kinderen in de leeftijd van vier tot veertien jaar, en mogelijk veel meer ADHD hebben. Niet al deze kinderen komen bij een arts terecht. In landen waar zo weinig artsen zijn dat zelfs levensbedreigende ziektes vaak niet behandeld worden, houdt niemand bij wie ADHD heeft. Maar onderzoek dat in veel landen is uitgevoerd, doet vermoeden dat het percentage kinderen met ADHD overal hetzelfde is, of ze nu in Hongkong, Honolulu, Australië of Afrika wonen.

Psychische aandoening

Het is niet moeilijk om te zien dat iemand ziek is als er duidelijke, lichamelijke symptomen van ziekte zijn. Als iemand pijn heeft, of een infectie die koorts veroorzaakt, of iets eet waardoor hij of zij misselijk wordt en moet overgeven, leven mensen mee en willen ze helpen. Maar als er iets misgaat in iemands hersenen, het controlecentrum van het lichaam, is hij of zij niet zo duidelijk ’ziek’.

Kinderen met ADHD kunnen zich soms zelfs niet lang genoeg concentreren om een eenvoudig bordspel te doen.

Toch kan een kleine ‘hapering’ in de manier waarop de hersenen werken een psychische aandoening veroorzaken waardoor iemand ongelukkig, vreemd of moeilijk in de omgang wordt. In plaats van mee te leven, maken mensen soms opmerkingen zoals: ‘Beheers je!’, ‘Je hebt geen zelfdiscipline’, ‘Zijn ouders kunnen het niet aan’ of ‘Ze zit in een moeilijke fase’. Ze beseffen niet dat deze kinderen hun gedrag misschien niet in de hand hebben.

Wie is ziek? Wie is normaal?

Tegenwoordig beginnen wetenschappers en artsen inzicht te krijgen in de oorzaken van ADHD en andere ziektes die het gedrag van mensen beïnvloeden.

We hebben vooruitgang geboekt sinds de tijd dat alle mensen die geestelijk ziek waren opgesloten werden, maar er zijn nog steeds veel vooroordelen over ziektes die de hersenen treffen. Het is moeilijk om het lastige gedrag van een kind met ADHD niet gewoon als ongehoorzaamheid of luiheid af te doen.

Kinderen met ADHD doen wat veel gewone kinderen soms doen, maar omdat ze ziek zijn, kunnen ze er niet mee ophouden. Zo rennen alle jonge kinderen veel rond. Maar een kind met ADHD raast rond als een raceauto in de hoogste versnelling.

Een gebroken arm wekt medeleven op, maar kinderen met ADHD maken anderen razend.

Kinderen met ADHD zijn hyperactief vergeleken met andere kinderen van dezelfde leeftijd. Alle kinderen vinden het moeilijk om de hele tijd op te letten in de klas of goed te luisteren naar de instructies voor het spelen van een nieuw computerspel, maar voor een kind met ADHD is dit vrijwel onmogelijk. Kinderen doen vaak dingen zonder erbij na te denken - ze kunnen soms impulsief zijn. Maar een kind met ADHD steekt rennend een drukke straat over ook al heeft zijn of haar moeder al duizend keer uitgelegd dat het gevaarlijk is.

Dit gedrag is net zo min als een pijnlijke tand of een gebroken arm de schuld van het kind, maar het wekt geen medeleven op. Het maakt anderen woedend.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken en symptomen van ADHDBij ADHD denkt men vaak aan drukke kinderen. Maar wat zijn de verdere symptomen van ADHD, hoe ontstaat deze aandoening e…
ADD - attention deficit disorder - bij volwassenenADD - attention deficit disorder - bij volwassenenADD staat voor attention deficit disorder en is een psychisch stoornis. Dit stoornis is een vorm van ADHD (attention def…
Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Attention Deficit Hyperactivity Disorder wordt ook wel aandach…
ADHD bestaat nietADHD bestaat nietADHD staat voor attention deficit hyperactivity disorder en kenmerkt zich door hyperactiviteit en aandachtstekort. Het w…

Wie heeft ADHD?Vrijwel zonder uitzondering zijn cijfers over hoeveel mensen een ziekte of afwijking hebben gefundeerde schattingen. In…
Chronisch ziek, en nu?Nooit meer beter! Je ziekte word een rugzakje dat je altijd bij je draagt. De ene dag is het draaglijk, de andere dag ee…

Reageer op het artikel "Wat is Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)?"

Reacties

Melod (infoteur), 02-04-2008 18:17 #3
Ik heb ook ADHD maar heb de 'mazzel' gehad dat ik redelijk intelligent ben en dus geen moeite had met school. Over slapen en stil zitten maar even niet gesproken :P

Melod (infoteur), 30-03-2008 15:43 #2
De klachten zijn idd al voor het 7e levensjaar aanwezig maar hoeven nog niet storend te zijn. Zolang men niet teveel van je vraagt of je de klachten kan compenseren (bvb door hoge intelligentie ofzo) hoeft het nog geen probleem te zijn. Dat kan ook komen als je ineens veel meer verantwoordelijkheden en dus druk hebt :)

Dany, 15-03-2008 23:22 #1
Klopt niet helemaal. r staat dat dat volwassenen ook worden getroffen, maar het effect minder erg is. Ik weet nu toevallig(en ik kan het weten) Dat er zeker sprake moet zijn dat de klachten voor van de adhd voor het zevende levensjaar moeten zijn begonnen. Dus iedere volwassene die het heeft, heeft er ook als kind last van gehad.
En geloof me, ik ben er na 35 jaar eerst zelf achter moeten komen, daarna is de diagnose gesteld, dus nog bedankt aan al die leraren en artsen die het vroeger niet zagen en me telkens maar de klas uit en van school af stuurden. Die hadden als pro's toch moeten vermoeden dat er meer aan de hand was. Zo goed is alles geregeld hier

Infoteur: Guy1962
Gepubliceerd: 27-02-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!