InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Behandeling RSI: stoelmassage

Behandeling RSI: stoelmassage

Behandeling RSI: stoelmassage Je kan een heleboel doen op de werkplek om de klachten van RSI terug te dringen. Het is immers ook erg belangrijk dat de tafels, stoelen, beeldschermen en dergelijke op de juiste hoogte afgesteld staan voor de werknemer. Helaas zijn dergelijke aanpassingen niet altijd genoeg. De klachten zullen verminderen, maar gaan lang niet altijd over. Het is dat een verstandig idee om eens na te denken over een stoelmassage op de werkplek.

Wat is RSI?

RSI is een term voor een verzameling van klachten en aandoeningen die op kunnen treden in de bovenrug, nek- en schoudergebieden, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. Deze RSI klachten worden met name veroorzaakt door herhaalde dezelfde bewegingen of juist het langdurig aannemen van dezelfde houding. RSI vormt tegenwoordig een grote cliëntengroep, onder meer door de komst van de computer, waar RSI zelfs de meer gangbare benaming 'muisarm' aan over gehouden heeft.

Wat is een stoelmassage?

Een stoelmassage is een korte, activerende massage die preventief werkt tegen werkstress en RSI, het is een zogenaamde RSI behandeling. Daarnaast heeft de stoelmassage een ontspannende invloed. De stoel massage therapie heeft een aantal voordelen ten opzichte van een "klassieke massage":
  • Een stoel massage kan over de kleding heen gegeven worden, waardoor er geen aparte ruimte of iets dergelijks nodig is
  • Een massagestoel voelt vaak comfortabeler aan dan een ligbank
  • Een stoelmassage bereikt veel met relatief weinig financiele lasten
  • Bij een stoel massage is er geen massage-olie nodig, waardoor men direct na afloop weer aan het werk kan

Bij een stoelmassage wordt de bloedsomloop gestimuleerd waardoor de aanvoer van voedingsstoffen en zuurstof naar de hersenen toeneemt en de afvoer van afvalstoffen bevordert wordt. De stoelmassage is gebaseerde op de traditionele Japanse drukpuntmassage en kan worden gegeven op het hoofd, de rug, de nek, de schouders, de armen, de handen en de heupen. De gehele stoelmassage neemt ongeveer 15 minuten in beslag. Er worden zo'n 60 drukpunten verdeeld over het bovenlichaam behandeld.

Voor wie?

In principe is stoelmassage geschikt voor iedereen, zowel voor mensen met als mensen zonder stress. Zwangere vrouwen en vrouwen die zwanger proberen te worden kunnen de stoelmassage echter als enige groep het beste overslaan.

RSI preventie

Een stoelmassage kan preventief werken tegen RSI, zeker wanneer deze uitgebreid wordt met oefeningen tegen RSI. Een stoelmassage werkt namelijk niet alleen activerend maar ook zeker ontspannend, waardoor de spieren de kans krijgen om zich te ontspannen en niet krampachtig in dezelfde houding als de werkhouding blijven zitten. Het is daarnaast wel belangrijk om de werkplek inrichting ook kritisch te analyseren en evalueren.

Preventie ziekteverzuim

Uit onderzoek blijkt dat stoelmassage een fikse daling van ziekteverzuim oplevert. Zeker op grote schaal levert dit veel voordelen op. Gezonde en gelukkige werknemers zijn immers de beste werknemers! Helaas wordt wel 30% van het ziekteverzuim veroorzaakt door stress op de werkplek, wat een werkgever zo'n 250 per dag aan verlies oplevert.
Gerelateerde artikelen
Massage op je werk - Tegen spierspanning, werkstress en RSIHet met regelmaat ondergaan van een vitaliserende en ontspannende stoelmassage verbetert de concentratie, vermindert spi…
Stoelmassage op het werkStoelmassage op het werkStoelmassage, daar wordt u helderder en fitter van. Onderstaand wordt besproken wat stoelmassage is, wat het doet, het w…
Massages - ontspanning en verfrissingEen massage geeft de gelegenheid om even volledig te ontspannen. Zowel fysiek als psychisch gezien heeft een massage vaa…
Massage paard, effecten en voordelenMassage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretende…
Facelift massageFacelift massageGespannen gezichtsspieren verminderen de bloeddoorstroming naar de huid waardoor huidverslapping en rimpels in de hand g…

Reageer op het artikel "Behandeling RSI: stoelmassage"

Reacties

Renata, 28-10-2010 15:41 #2
Dag Kim,
Jammer dat jullie dan niet het hele artikel weergeven. Het gaat in dit onderzoek helaas om massage in een massagestoel, waar dus geen masseur aan te pas komt. De verkorte en vertaalde conclusie van het onderzoek luidt dan ook dat deze vorm van (automatische) massage vooral effectief kan zijn bij klanten die een hekel hebben aan persoonlijke aanraking. Er wordt in ieder geval in dit onderzoek niets vermeld over de effecten van een persoonlijke stoelmassage.

Bron:
Abstract
OBJECTIVES: The objective of the present study was to test massage applied with an automated massage chair on the back muscles with regard to the effects on the tension of other muscles or on the neurovegetative tone, and to compare three different automated massage techniques.

METHODS: Ten healthy volunteers participated in the study. The experiment consisted of an initial 5-minute period of relaxation without massage, and 5-minute periods of three different massage programs (roll-stretch massage, shiatsu massage, and beat massage). Subjects were randomized as to the presentation order. The following physiologic data were collected: frontalis and gastrocnemius electromyogram (EMG) activity, skin conductance, and peripheral skin temperature. Judgments of valence and arousal were registered using the pencil and- paper version of the five-point Self-Assessment Manikin.

RESULTS: Roll-stretch and shiatsu massage were rated by participants as more pleasant than the relaxation period without massage or the beat massage. Whereas the four conditions were similar with regard to the mean frontal EMG values (reflecting primarily affective states), they differed regarding the gastrocnemius EMG (relating more to a general level of tension), roll-stretch massage, and shiatsu massage, resulting in less muscle tension than the control condition. Shiatsu massage was associated with significantly lower skin conductance than the control condition, whereas beat massage increased it significantly. A significant increase of skin temperature was found during the roll-stretch massage compared to the no-massage condition.

CONCLUSIONS: Automated roll-stretch massage and shiatsu massage applied on the back can rapidly induce measurable relaxation in distant muscles not directly massaged, and is accompanied by signs of neurovegetative calming. Back massage applied by an automated massage chair may be an efficient and inexpensive general relaxation approach, and is especially interesting for patients who dislike to be touched. Reactie infoteur, 28-10-2010
Hallo Renata,
in dit artikel heb ik inderdaad de automatische stoelmassage beschreven en niet de persoonlijke stoelmassage.
Groeten Kim

Kate, 03-02-2009 17:53 #1
Quote: Uit onderzoek blijkt dat stoelmassage een fikse daling van ziekteverzuim oplevert.
Over welk onderzoek hebben we het? En waar is de bronvermelding? Reactie infoteur, 03-02-2009
Hoi Kate,

de bronvermelding staat er niet standaard bij omdat het vaak om lange bronvermeldingen gaat en er geen handige opmaak bestaat op deze website om dergelijke lange bronnen te vermelden ;)

Het onderzoek genaamd "Local Back Massage with an Automated Massage Chair: General Muscle and Psychophysiologic Relaxing Properties." van Zullino en anderen uit 2005 heeft aangetoond dat stoelmassage stress en spierspanningen vermindert, welke weer van invloed zijn op de RSI-klachten.

Groetjes Kim, auteur van dit artikel

Infoteur: Melod
Laatste update: 21-07-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!