InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Malaria desastreus

Malaria desastreus

Malaria desastreus Malaria kan verwoestend werken terwijl het zo eenvoudig te voorkomen zou zijn. Wat is malaria eigenlijk.

Wat is malaria en waar herken je het aan

Het is een infectieziekte die in de (sub)tropen voorkomt en wordt veroorzaakt door de Malariamug. Zon 10 dagen nadat je gestoken bent merk je de eerste verschijnselen op, zoals;
  • Koorts
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Koude rillingen
Het lijkt in eerste instantie op een stevige griep.

Nadat je geïnfecteerd bent kan bij bepaalde vormen de parasiet zich in je lever nestelen en zich erg snel vermeerderen. Na ruim een week komt de parasiet in de bloedbaan en enkele dagen daarna gaat de rode bloedcel kapot en gaat het infecteren van andere rode bloedcellen door.

In principe is malaria niet besmettelijk van mens op mens.

De verschillende vormen van malaria

  • Malaria Tropica is de meest gevaarlijke en meest voorkomende vorm. Als er geen behandeling plaatsvindt, kan je binnen enkele weken dood zijn.
  • Malaria Tertiana en Malaria Quartana zijn niet zo gevaarlijk als de eerste maar moet wel behandeld worden. Om de 2 tot 3 dagen kan er een koortsaanval plaatsvinden en kan jaren na besmetting nog een aanval verooraken.

Waar komt de malariamug voor

De malariamug komt m.n. in de tropische en subtropische gebieden voor (warmte en hoge vochtigheidsgraad). Voor Afrika spreken we dan over West, Centraal en Oost Afrika en bepaalde delen van Zuid Afrika. In Azië geldt het alleen voor Zuid Oost Azië (bijv. Indonesië) en v.w.b. Zuid Amerika m.n. de gebieden ter hoogte van het Amazonegebied. In geval van twijfel altijd even navragen.

Hoe kan je malaria voorkomen

Enerzijds is het beschermen tegen muggenbeten aan de buitenkant en anderzijds zijn er de malariatabletten.

Aangezien de malariamug m.n. s avonds (als de zon onder is) actief is, is een mugvrije slaapplaats (overdag de ramen open, dag een horraam plaatsen) of een klamboe het meest effectief.
Voor de zekerheid is bedekkende kleding aan te raden en de muggenolie voor de onbeschermde delen (moet DEET bevatten).

Er zijn verschillende soorten tabletten op de markt, vraag bij huisarts of GGD om advies welke te nemen voor een bepaald gebied en wanneer te beginnen met de kuur.

Voorkomen is beter als genezen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Malaria voorkomen en genezen op een natuurlijke manierMalaria voorkomen en genezen op een natuurlijke manierOver malaria is al heel veel geschreven. Minder bekend is dat er lokaal al veel gedaan kan worden om malaria tegen te ga…
Mogelijkheden klamboeMogelijkheden klamboeStrikt genomen is de klamboe niets meer of minder dan een muskietennet. Zeer fijnmazig en in bepaalde landen een must om…
Zwartwaterkoorts, blackwater feverZwartwaterkoorts, blackwater feverZwartwaterkoorts, ook wel blackwater fever genoemd, is een zeldzame ziekte geworden. Het komt voor bij malaria tropica.…
Malaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komtMalaria kan worden verminderd als vaccin beschikbaar komtMalaria is een ziekte die wereldwijd rond de 660.000 doden per jaar vergt. Vooral jonge kinderen zijn gevoelig voor de z…
Malaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenMalaria, een gemene infectieziekte: soorten en symptomenGa je naar een tropisch gebied neem dan je voorzorgen en voorkom malaria. Malaria is een infectieziekte die zelfs dodeli…

Reageer op het artikel "Malaria desastreus"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-07-2008
Subrubriek: Ziekten
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!