InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Infectie met een lintworm & Oorzaak en behandeling

Infectie met een lintworm & Oorzaak en behandeling

Infectie met een lintworm & Oorzaak en behandeling Een infectie met een lintworm geeft vervelende symptomen. Drie soorten lintwormen kunnen in het menselijke spijsverteringskanaal terechtkomen door het eten van vis, rundvlees en varkensvlees. Eenmaal in de ingewanden zal de lintworm zich met zuignappen en haken van de kop aan de darmwand hechten en met zijn hele lichaamsoppervlak voedsel adsorberen. Vermageren ga je echter niet van deze parasiet, maar leidt wel tot veel ongemak.

Infectie met lintwormen

Lintworminfecties

Lintwormen kunnen in lengte variëren van minder dan 2,5 centimeter tot 10 meter en sommige blijven wel 25 jaar in leven in het lichaam. De larven krijgt men meestal binnen door het eten van rauw of ongaar vis, rund- of varkensvlees. Maar ook slechte hygiëne verhoogt het risico van infecties.

Cysten

Bij de mens blijft de volwassen lintworm in de darmen. De larven van sommige soorten, zoals de Taenia solium (in varkensvlees) kunnen in alle organen cysten vormen (niet natuurlijk gevormde holte, omkleed met epitheel en bevat cholesterol-bevattend cystevocht). Hoewel er meestal geen of weinig symptomen zijn, kunnen de door de larven gevormde cysten ernstige symptomen over het gehele lichaam geven. De lintworm infectie is eenvoudig te behandelen.

Symptomen van een lintworm

Wat zijn de symptomen bij een lintworm infectie?
  • Honger, vermoeidheid, gebrek aan eetlust, vermagering (zeker niet altijd).
  • Buikpijn.
  • Misselijkheid en overgeven.
  • Diarree; gasvorming.
  • Jeuk of ontsteking aan de anus.
  • Witte, bewegende, platte wormsegmenten in ontlasting of beddengoed.
  • Koorts, hoofdpijn, spierpijn, toevallen, botbreuken, oogpijn, slechtziendheid, geheugenverlies en karakterverandering (in ernstige gevallen)
  • Verschijnselen van pernicieuze anemie als gevolg van vitamine B12 gebrek (bij lintworm via vis).

Oorzaak infectie

De oorzaak is niet altijd duidelijk terug te vinden, maar dit zijn de voornaamste:
  • Eten van rauwe of ongare zoetwatervis of rund of varkensvlees dat lintwormen en/of cysten bevat.
  • Vis uit water waarin ongezuiverd rioolwater wordt gespuid kan besmet zijn.
  • Slechte hygiënische omstandigheden kunnen besmetting met lintwormeieren teweegbrengen en cysticercose of echinokokkose tot gevolg hebben.

Preventie van lintworminfectie

Wat kun je doen om een infectie te voorkomen? Ten eerste verse vis en vlees goed gaarkoken. Gebruik liever geen gerechten waarin rauwe producten zijn verwerkt zoals tartaar, sushi en andere gerechten. En was de handen ook goed met water en zeep na toiletbezoek, voor de voedselbereiding en voor de maaltijd.

Bron: TukTukDesign, PixabayBron: TukTukDesign, Pixabay

Behandeling van lintwormen

Waaruit bestaat de behandeling?
  • Wormmiddelen kunnen door de arts worden voorgeschreven. De duur van de behandeling en de dosering zijn afhankelijk van de soort lintworm.
  • Injecties met vitamine B bij pernicieuze anemie ten gevolge van besmetting via vis.
  • Waar mogelijk worden cysten operatief verwijderd. Voor de ingreep worden de lintwormcysten door middel van een injectie met een oplossing van alcohol of zout gedood.
  • Bij patiënten die niet geopereerd kunnen worden of bij een grote hoeveelheid lintwormcysten, behandeling via specifieke medicijnen.
  • Tegen ontsteking als gevolg van een cyste worden corticosteroïden gebruikt.

Naar de dokter

Ga naar een arts als er symptomen zijn als wormeitjes of wormsegmenten in de ontlasting of ondergoed zitten of bij onverklaarbare vermoeidheid, misselijkheid, buikpijn en in mindere mate honger.
Gerelateerde artikelen
Lintwormziekte bij de mensLintwormziekte bij de mensDe lintworm behoort tot de platwormen vanwege zijn platte uiterlijk. De besmetting van de lintworm vindt plaats door het…
Geneesmiddelen bij wormen (anthelminthica)Veel mensen krijgen ooit te maken met wormen (maden, spoelwormen en/of lintwormen). Worminfecties zijn over het algemeen…
Afvallen: Het lintworm dieetHet is onmiskenbaar dat de mensen tot extreme maatregelen in staat zijn om een wanhopige poging te doen om die extra pon…
Mucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenenMucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenenEen mucoïd cyste is een solitaire, papuleus verheven, rond-ovale, elastisch aanvoelende symmetrische zwelling die in gro…
Tandcyste: oorzaak en behandelingTandcyste: oorzaak en behandelingEen cyste of tandcyste in de mondholte komt het meest voor aan de rand van een gebitselement: een tand of kies, of bij n…
Bronnen en referenties
  • Geneeswijzer
  • Wikipedia pagina Lintwormen
  • Afbeelding bron 1: TukTukDesign, Pixabay

Reageer op het artikel "Infectie met een lintworm & Oorzaak en behandeling"

Reacties

Simon Roberts, 21-05-2013 22:34 #17
Hallo ik ben 16 en ik zit nu met lege maag, buikpijn en ik eet de normale hoeveelheid als normaal maar nu begin ik hoofdpijn buikpijn, geen ontlasting en honger te krijgen. Zijn dit duidelijke symptomen?

Anoniempje, 05-02-2013 00:37 #16
Halo ik ben 17, bijna 18 en ben 1.70 lang. Ik heb sinds juni 2012, 7 maanden terug dus, last van darmklahten en zit hier er mee… Ik ben in deze 7 maanden van 71 kg teruggevallen naar 60. En toen ik me eergisteren naar de wc ging en me vervolgens weeg (net als iedere zondag) woog ik 57.3 en vanochtend woog ik opeens 56.5 kg… Daarbij komt dat ik sinds juli last het van obstipatie, ik ontlast gemiddeld 2 keer per week, en er zit soms helder bloed aan. Ik zit er best wel mee… Het vorige maand m'n bloed laten onderzoeken en m'n lever, schildklier en nierfunctie laten checken en dat was allemaal prima… Zou iemand mij toevallig kunnen vertellen wat dit zou kunnen zijn? Moet ik langs arts? Help…

Anoniem, 18-06-2012 21:15 #15
Hallo ik ben nu 19 jaar oud. Toen ik 5 jaar was had ik zo'n jeuk rondom de anus dat ik maar bleef krabben. Toen ben ik naar de dokter geweest en bleek inderdaad dat ik last van een lintworm had. Ik heb hier een kuur voor gekregen en hij bleef inderdaad voor 4 a 5 jaar weg. Toen ik een jaar of 10 a 11 was had ik weer precies het zelfde verhaal, alleen bleef het niet weg ik kreeg het om de 3-4 maanden weer. Ik ben er nu achter gekomen dat die drankjes maar voor korte termijnen helpen. Ik heb afgelopen weekend bij een restaurant WEER garnalen gehad en ja hoor de dag erop was het raak, had weer jeuk, misselijk, hoofdpijn en voelde me lamlendig. Nu zijn we 2 dagen verder en er is niks veranderd. Dus gaan we weer naar de dokter.

1 ding ik ben 19 jaar, 1.80 m, en weeg 93. Ik kom aan en val weer 2 kilo af en zo gaat het al een aantal jaar en ja ik eet meer dan een normaal persoon maar dat is afhankelijk per week. De ene week heb ik helemaal geen honger en de andere week kan ik wel een supermarkt leeg eten. ( het is dus per persoon verschillend )

Verder zijn mijn symptomen door de jaren heen versterkt:
- Hoofdpijn (dit werd eerst behandeld als chronische hoofdpijn )
- Vermoeidheid (dit werd met bovenstaande behandeld en heb ook nog chronisch vermoeidheidssyndroom gehad als behandeling)
- Soms zie ik inderdaad minder goed
- Buikpijn en krampen
- En jeuk als het moment daar is (dus de lintwormen)

Ik hoop dat de mensen die twijfelen hier wat aan hebben, maar zoals ik al zei, het is per persoon verschillend en je hoef dus niet alle symptomen of 1 te hebben.

Bert, 28-03-2012 10:15 #14
Hallo, is het pas nodig om naar de dokter te gaan als je wormpjes in je ontlasting hebt of kan het ook zijn dat je die niet altijd ziet als je last hebt van lintworm?

Annoniem15jaar, 19-02-2012 21:49 #13
Hallo,
Ik ben 15 jaar en doe aan suvivalsport.
Ik heb tijdens 1 van me reizen vlees gegeten en heb sinsdien last van, diarre/ hardepoep (soms alle 2 op 1 dag), misselijkheid (heb 5 dage in ziekenhuis gelegen daardoor), heb witte kronkellende dingetjes in me poep, steken in me darmen, continue honger maar eet veel te veel en last van aambeien. Dit alles kwam na elkaar opzetten in 1 maand tijd. Zou ik een lintworm hebben?
Dit zou een opluchting voor mij zijn want dan kan ik weer rondlopen zonder telkens misselijk te zijn.
Alvast bedankt

Anoniem, 29-11-2011 00:10 #12
Ik ben 16 jaar en heb 8 maanden geleden in london een verkeerde steak gegeten, ik was daarna 3 dagen ziek. (Spugen, diarree enz.) Ik heb nu nogsteeds last van mijn buik en mijn ontlasting is nog niet zuiver, ik heb bij de Kruitvat van die anti worm pillen gekocht maar daar kreeg ik diarree van. ik heb sinds london 3 botbreuken gehad bij het skaten en daarvoor helemaal geen. ik schaam me ervoor en wil graag wat advies (ik ben al eens naar de huisarts geweest en toen heb ik me ontlasting getest alleen de dokter zei dat ze niks konden vinden maar ik heb wel eens wormpjes in mijn ontlasting gezien dus ik twijfel). Help a.u.b!

Kevin, 04-11-2011 19:51 #11
Hallo,
Ik ben 23.
Ik heb al zeker een jaar (als het al niet langer is) last van bloed bij de ontlasting schijnbaar een wond of wondjes die niet genezen, vermoeidheid (onverklaarbaar), af en toe last van slechtziendheid, ik eet altijd heel veel en heb altijd honger. maar kom niet aan en ik val ook niet af. Ik heb soms steekjes van binnen in mijn darmen. Ik heb in mijn jeugd zo rond mijn 10e witte stukjes worm gezien in mijn ontlasting, maar niks mee gedaan, want ik wist dat toen nog nie. Kan het zijn dat ik een lintworm heb?

A. Verwoerd, 13-10-2011 23:01 #10
Hallo, ik heb al een jaar last van veel darm werking en geluiden na het eten. Ik heb veel honger over de gehele dag en ook wanneer ik veel eet val ik toch af. Nadat ik van 70 naar 60 kilo was afgevallen en veel spierpijn/krampen kreeg ben ik (voor de derde keer… de lul) bij mijn huisarts geweest die me eindelijk doorverwees naar het ziekenhuis.
Hier kwamen ze erachter dat ik extreem weinig vitamine d3 in mijn bloed had. Deze vul ik nu dagelijks aan bovenop de normale multi vitamine (solgar) die ik slik. De darm of maag werking blijft echter terugkomen, wanneer ik een goede maaltijd neem heb ik veel darm werking en na een uur weer n hongergevoel. Is er toch iets anders aan de hand… muv een prutser van een huisarts.

Tessa, 12-10-2011 01:21 #9
Hallo,
Ik zag naar dat ik mijn ontlasting had gedaan een vingerkootje wit dun sliertje. Helaas was ik echter te bang om het goed te bekijken en heb het gelijk doorgespoeld… Kan ik ernu van uit gaan dat het een stukje lintworm was?

Anoniem, 30-06-2011 03:09 #8
Hallo, ik ben 16jaar en ik heb gisteren een bbq gehad en de volgende dag kreeg ik 's nachts veel buikpijn. Het kan wel zijn dat ik op de bbq een niet helemaal goed doorbakken hamburger heb gegeten. Kan het zijn dat ik een lintworm heb? Reactie infoteur, 30-06-2011
Beste,
De diagnose lintworm is niet op dergelijk korte termijn te stellen. De kans dat je een voedselvergiftiging hebt opgelopen is groter. Maar dat is ook niet zeker. Buikpijn kan meerdere oorzaken hebben.
Groet,
Victor

Anoniem, 21-12-2010 01:47 #7
Hallo, ik ben 16 jaar ik ben 1,90 lang ik weeg maar 65 kilo ben dun dus ik eet heel veel bijna de heledag door ik kom niet aan ik moet ongv. om de 4. 5 dagen naar de wc en als ik rond de 5 uur eet heb ik weer om rond die 6 7 uur weer honger terwijl ik me vol heb gegeten om 5 uur Reactie infoteur, 21-12-2010
Hallo Anoniem,
Waarom dit niet met uw huisarts overleggen? Deze kan dan een precieze diagnose stellen voor u of bepalen dat u gezond bent.
Groet,
Victor

Anoniem, 20-09-2010 18:57 #6
Hallo, ik ben 45 jr.en heb vorig jaar al een spoelworm gehad. Al jaren heb ik lichte buikpijn waarvoor ik geen pijnstilling hoef te gebruiken. Soms voel ik in mijn onderbuik een beweginkje en volgens mij heb ik van de week tijdens het defeaceren een deel van een lintworm gezien, het was plat, met onderbrekingen, en ong. 40 cm lang. Wat moet ik nu? Reactie infoteur, 20-09-2010
Beste Anoniem,
Met deze symptomen is het zeer aan te bevelen om snel een (huis)arts te bezoeken. Deze kan dan een precieze diagnose stellen voor u.
Groet,
Victor

Melanie, 14-08-2010 00:34 #5
Hallo,
(Ik ben 18 jaar)
Ik heb een vraagje ik heb al een paar maanden last van vermoeidheid.
en sinds mei altijd diaree en hele erge honger kan de hele dag wel eten.
Zou dit een lintworm kunnen zijn?

Graag hoor ik van u
Vriendelijke groet, Melanie Reactie infoteur, 18-08-2010
Beste Melanie,
Ik raad je aan met deze symptomen naar je huisarts te gaan. Zelf ben ik geen huisarts, dus kan dit niet goed voor je beoordelen.
Groeten,
Victor

Theo Ligthart, 04-05-2010 19:32 #4
Ik woon in de tropen en heb inderdaad een keer twee wormen gehad. Lijkt de pijn op die van niersten of niergruis? De eerste keer had ik dat namelijk, veel pijn in de buik, veel eten en vooral snoepen. Zijn lintwormen op een echo grafiete zien?

Raymond, 12-02-2010 23:27 #3
Een vraagje
ik ben een jonge man van 27 2,02m en slank ik eet voor 2 personen maar kom niet aan ik vermager eerder dan ik dik wordt maar de laatste sagen eet ik voor 4 personen maar blijf daarbij gevoel hebben dat ik een lege maag heb
vandaag had ik zelfs hooftpijn die pas tegen de avond verminderde tot 5 a 10% last
ik zag vanavond in mijn ontlasting witte dingen zitten die niet bewogen waarvam een dun lang sliertje tenvens ook niet bewoog
kan ik nu een lint worm hebben want ik ben al lange tijd iemand die veel eet maar dit is wel het rare ik hoef maar om de 3 tot 7 dagen naar de wc soms heb ik pas op de 8ste dag dat ik moet ontlasten (naar wc)

graag hoor ik van u

Raymond Reactie infoteur, 13-02-2010
Beste Raymond,
Dank voor uw reactie. Met deze symptomen die u beschrijft zou ik u aanraden uw huisarts te bezoeken.
Groet,
Victor

Guido, 25-12-2009 01:02 #2
Ik ben geen dokter maar een oud ijzer boer maar kan je vertelen daT als je een lint worm hebt je eetlust minder wordt en je hoeft niet af te vallen erdoor
kan 10 meter lang worden en 25 jaar oud Reactie infoteur, 25-12-2009
Beste Guido,
Dat is correct opgemerkt.
Groet,
Victor

Heldoorn, 17-09-2009 12:16 #1
Hallo ik heb een vraag over wormen of lintworm.
Als een persoon wel veel eet maar haast nooit of maar heel klijne (wijnig) ondlasting heeft, zou dat dan een infectie van lintworm kunnen zijn? Ik heb de info op de site doorgenomen en er zijn dus sintomen die overeen komen bij deze persoon. Niet alle sintomen maar wel een aantal. Ik maak me daarom enige zorgen en probeer dit door de gene bij de doctor aanhandig te maken. Ik heb een vermoede dat deze doctor de persoon tracht af te schepen en zuo graag uw mening hierover willen.

Vr.gr.

Infoteur: Victorho
Laatste update: 13-01-2017
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!