InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Thymus, spil van ons afweersysteem

Thymus, spil van ons afweersysteem

Thymus, spil van ons afweersysteem Kanker is, op een enkele uitzondering na, een typische ouderdomsziekte. De thymus, het centrale orgaan voor ons afweersysteem, is voor een belangrijk deel daarvoor verantwoordelijk. De thymusklier is bij de geboorte een relatief groot orgaan dat tot aan de puberteit in volume blijft toenemen, maar daarna langzaam verdwijnt en bij een 80-jarige nog moeilijk is terug te vinden. Door het steeds verder verdwijnen van dit orgaan krijgen allerlei aandoeningen steeds meer vat op ons lichaam.

De thymus, spil van ons afweersysteem

De thymus (of zwezerik) is een klier die zich achter het borstbeen bevindt en jarenlang is dit een orgaan geweest waaraan nauwelijks enige functie werd toegekend. Tot in het begin van vorige eeuw dacht men dat de thymus slechts groeide en actief bleef tot in de puberteit, om daarna te verschrompelen. Men vroeg zich dan ook af wat de functie zou kunnen zijn van een orgaan dat bij de volwassene nog maar nauwelijks aanwezig is. De grote fout lag echter in het feit dat men de thymusklier ging onderzoeken bij mensen die aan een of andere ziekte gestorven waren. Pas later ontdekte men dat mensen die aan een ongeval of zelfmoord waren overleden vaak een thymusklier bezaten die helemaal niet verschrompeld was.

Langdurige ziekte doet thymusklier verschrompelen

Het bleek dat het verschrompelen van de thymusklier meestal gepaard ging met een toestand van langdurige ziekte.

Thymusextract

Er kwam pas wetenschappelijke interesse voor de thymus toen men in 1938 waarnam dat het wegnemen van de thymus bij jonge proefdieren resulteerde in groeivertraging, gewichtsverlies, achteruitgang in de gezondheid en in de dood van een groot aantal van de proefdieren. Tevens stelde men vast dat het terugplaatsen van de klier deze problemen kon voorkomen. Later ging men enkel de oplosbare celstoffen van de thymusklier toedienen en men ondervond dat dit hetzelfde gunstig effect had als het terugplaatsen van de klier zelf.

Thymusklier cruciaal voor onze afweer

De thymusklier is een van de belangrijkste organen in ons afweersysteem. Een belangrijk deel van de lymfocyten, de zogenaamde "T-lymfocyten"(T van Thymus) worden er "rijp". Daarnaast speelt de thymus ook een essentiële rol bij de aanmaak van "geheugencellen" die het recept onthouden hoe de afweerstoffen tegen doorgemaakte ziekten moeten worden aangemaakt.

Waarom dit zo belangrijke orgaan vaak verschrompelt bij de volwassene is niet altijd duidelijk. Wat we wel weten is dat bepaalde factoren de verschrompeling in de hand werken:
  • tekorten aan bepaalde mineralen en vitaminen;
  • langdurige stress;
  • bestralingen;
  • zware metalen;
  • en langdurige inname van "klassieke" medicamenten (zoals cortisonen).

Deze verschrompeling heeft een permanente verzwakking van onze afweer tot gevolg en opent de weg naar andere ziekten. Het ligt dus voor de hand dat men, zowel ter voorkoming van ziekte als bij bestaande ziekte, thymusextracten ging inschakelen in de geneeskunde. Het is immers aangetoond dat ziekte bijna steeds gepaard gaat met verschrompeling van de thymus en dat het effect van de thymusklier grotendeels kan worden nagebootst door het toedienen van de oplosbare stoffen die zich in deze klier bevinden.

Toepassingsgebieden voor een thymuskuur

Het beste toepassingsgebied voor een dergelijke therapie ligt in de eerste plaats op het gebied van de preventie. Door af en toe een kuur met thymusextracten te volgen kunnen we voorkomen dat ons afweersysteem verzwakt en aldus een groot deel van onze huidige kwalen en ouderdomsverschijnselen voorkomen. Uiteraard kunnen we deze extracten ook inzetten in geval van ziekte en verzwakking.

Als voornaamste toepassingsgebieden worden beschouwd:
  • Chronische aandoeningen als reuma, astma, kanker.
  • Algemene verzwakking en slechte weerstand tegen ziekte
  • Vroegtijdige veroudering, aderverkalking, impotentie
  • Multiple Sclerose, Ziekte van Bechterew, Ziekte van Crohn
  • Andere zogenaamde "auto-immuun" ziekten.
  • Bij verzwakking na zware operaties, bestralingen
  • Na langdurige inname van antibiotica

Hoe wordt een thymusextract toegediend?

De beste resultaten worden verkregen met verse extracten, bereid uit thymusklieren van vitale, gezonde, en speciaal hiervoor gekweekte kalveren. Deze preparaten worden slechts op 2 plaatsen in de wereld bereid, een in de buurt van New York en in een de buurt van München. Het preparaat wordt gedurende enige maanden meerdere malen per week onderhuids ingespoten. Een dergelijke kuur kan dan 1 tot 2 maal per jaar herhaald worden en wordt in de regel goed verdragen door de patiënten. Door een speciale methode worden alle hoogmoleculaire eiwitten verwijderd waardoor de kans op allergische reacties tot een minimum beperkt wordt.

Mogelijke bijwerkingen van thymuskuur

Wel mogelijk zijn lichte reacties als locale roodheid en jeuk op de plaats van de inspuiting, een tijdelijke vermoeidheid tot zelfs het optreden van een lichte koorts. Deze reacties moeten gezien worden als het gevolg van het activeren van de afweer en zijn dus geen tekenen van intolerantie.
Gerelateerde artikelen
Auto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvaltAuto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvaltBij een auto-immuunziekte valt je lichaam zichzelf aan en ben je dus eigenlijk je eigen ziekteverwekker. Auto-immuunziek…
Auto-immuunziekten: Natuurlijke middelen en remediesDe belangrijkste symptomen bij auto-immuunziekten zijn gerelateerd aan ontstekingen in het lichaam. De medicatie voor zi…
Multiple sclerose en curcumaSommige kruiden lijken echte wondermiddelen te zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat het specerij geelwortel en meer bepaald…
IgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline AIgA-deficiëntie: tekort aan immuunglobuline AIgA-deficiëntie ontstaat door een stoornis in het afweersysteem en gekenmerkt zich door een tekort aan de antistof immuu…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Thymus, spil van ons afweersysteem"

Reacties

Luppo Muntinga, 29-05-2017 15:15 #8
Geachte schrijver van dit artikel,
Heb zelf problemen met groeiende thymoonresten die zijn achtergebleven na verwijdering van de Zwezerik.
Contactgegevens staan niet bij dit artikel, graag zou ik van u een adresgegevens ontvangen van een behandelcentrum die ervaring hebben met Thymuskuur, Tymusextract.
Heel graag wil ik contact met hun opnemen omdat mijn opties steeds kleiner worden.
Graag hoor ik van u,
met vriendelijke groet,
Luppo Muntinga Reactie infoteur, 30-05-2017
Meneer/mevrouw Muntinga,

Naar ik meen was er een aantal jaar geleden een behandelcentrum in Keulen, geleid door de Nederlandse arts Gorter. Precieze adresgegevens bezit ik niet en mij is evenmin bekend of bedoeld behandelcentrum überhaupt nog bestaat. Wellicht dat u toch iets aan deze informatie heeft.

Auteur Serkozy

Marga Thomassen, 08-07-2012 13:54 #7
Mijn man heb ik vorig jaar verloren, ben 67 jaar en wij waren 45 jaar bij elkaar.
Was een aantal jaren mantelzorger omdat hij een ernstige longziekte had. Volle baan, moeder kanker, dochter puberteit. Was net zo'n BIBurger.
Nu burnout. Alle last is weggevallen. Maar ik blijf maar doorgaan en kom tot niks bijzonders. Net een trein die niet meer kan stoppen.
Mijn afweersysteem dat het tot dan toe goed deed valt nu weg. Teen schimmel, oorontsteking, spierzwakte ( wat ik ook doe) slaapstoornis en depressie.
Cytozyme- THY van Biotics begonnen. ondersteunt de Thymus.

Bjm Pieters, 21-03-2012 20:16 #6
Waar is het tymusextract verkrijgbaar? Reactie infoteur, 22-03-2012
Als ik mij niet vergis kon het (met recept) worden verkregen/besteld in Apotheek Mierlo Hout. De ampullen zijn ook in Duitsland verkrijgbaar, naar ik meen ook uitsluitend op recept.

Ricos, 16-10-2011 10:26 #5
Ik ben gevoelig voor infecties met name voor streptokokken ontstekkingen. Ik ben geen fan van antibiotica dus nem ik thymus cocentraat wat overigs beter werkt. Als vrijwilliger zit ik veel in africa soms voor 1a2 jaar achter elkaar en dus ben ik niet altijd in staat om aan een potje thymus concentraat te komen. Mijn vraag: Heeft het eten van een thymus klier van een kalf de zelfde werking?

Robert, 04-05-2011 18:47 #4
Ik las in een boek van george Jasper, een kranige 60-tiger die destijds nog 6 maand leven had (volgens de specialisten), maar met allerlei alternatieve voedingstherapien, plus tymusextract, nu 80 jaar is! Hij fietst, hij doet veel sport, eet gezond en is nu weer springlevend.
Waar kan men in Belgie, prov. Antwerpen dit product verkrijgen? Of is het goedkoper om naar Munchen te reizen voor een kuur?

Serkozy (infoteur), 03-02-2009 21:06 #3
Ik achtte het als schrijver van bovenstaand artikel om een aantal redenen gepaster om in een persoonlijk bericht naar Charles te reageren.

Maar voor een goed begrip wil ik naar andere lezers een deel van mijn antwoord aan Charles hier herhalen:

Nadrukkelijk wil ik aangeven dat ik geen arts ben, en naar mensen dan ook absoluut geen verwachtingen wil wekken. Wel is het zo dat ik de voorbije negen jaar als kankerpatient ontzettend veel over ziek zijn en met name kanker heb gelezen. In een aantal gevallen was de gevonden documentatie voor mij dermate interessant dat ik het de moeite waard vond om er een artikel aan te wijden op het internet. Dat kan varieren van?gezonde voeding? tot Thymus, is puur informatief bedoeld en wil beslist geen valse verwachtingen wekken naar ernstig zieke mensen.

Serkozy (Pseudoniem)

Charles, 03-02-2009 09:07 #2
Bij mij is in 2004 een tymus-carcinoom operatief verwijderd, in 2006 werden echter uitzaaingen naar beide longen gevonden. Ben inmiddels 3 keer aan de longen geopereerd, en nu in feite opgegeven. Van kinds af aan heb ik psoriasis, op latere leeftijd heb ik darmklachten en reuma gekregen. Nu ik dit artikel gelezen heb vraag ik mij af of er geen verband is tussen deze aandoening(en) en de tymuskanker?

Tiny van Leuken, 27-09-2008 15:05 #1
Bij mijn neef word de ttymus er uit gehaald in verband met gezwel in de hersen Reactie infoteur, 27-09-2008
Heel veel sterkte voor je neef Tiny! Ben zelf kankerpatient sinds 2000 en leef dus heel erg mee.

Vriendelijke groet,

Govert

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!