InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Auto-immuunziekten: Natuurlijke middelen en remedies

Auto-immuunziekten: Natuurlijke middelen en remedies

De belangrijkste symptomen bij auto-immuunziekten zijn gerelateerd aan ontstekingen in het lichaam. De medicatie voor ziekten als multiple sclerose, reuma, diabetes of de ziekte van Crohn is vaak niet zonder bijwerkingen. Er bestaan natuurlijke alternatieven, die ontstekingen helpen voorkomen en terugdringen. Deze natuurlijke ontstekingsremmers kunnen een over-actief en ontregeld immuunsysteem tot rust brengen. Ook kunnen ze het zelfherstellend vermogen van het lichaam stimuleren.

Wat zijn auto-immuunziekten?

Als het gaat om je lichaam, is er bijna niets belangrijker dan een goede werking van je immuunsysteem. Het immuunsysteem is de afweer van je lichaam en beschermt je tegen infecties en ziekten, die kunnen worden veroorzaakt door ziektekiemen, bacteriën en virussen. Bij een auto-immuunziekte valt je afweersysteem opeens lichaamseigen weefsel aan, omdat het jouw eigen cellen aanziet voor een vijandige indringer. Zo kan een afweerreactie ontstaan in specifieke organen, je bloed of je gewrichten, waardoor je heel erg ziek kunt worden.

De ernst van de symptomen varieert van milde tot zeer ernstige ontstekingsreacties. Elke auto-immuunziekte is anders en dit geldt ook voor de mens, die eronder te lijden heeft. Auto-immuunziekten zijn niet te genezen en daarom wordt er hard gezocht naar manieren om symptomen te voorkomen en terug te dringen. Zodat de kwaliteit van leven zo goed en kwaad als het gaat kan worden verbeterd. Conventionele geneeskunde bestrijdt auto-immuunreacties met medicatie zoals prednison, immuunsuppressoren en zware ontstekingsremmers. Helaas zijn de bijwerkingen van deze medicijnen soms erger dan de kwaal. Dit is dan ook de reden dat veel mensen zich wenden zich tot natuurlijke remedies, die kunnen bijdragen tot het verminderen en voorkomen van symptomen van auto-immuunziekten.

Wat zijn natuurlijke geneesmiddelen voor auto-immuunziekten?

Rust, oefening en een gezond dieet zijn heel erg belangrijk bij auto-immuunziekten. Stress en ongezond leven kunnen namelijk het ontstekingsproces in werking zetten of verergeren. Daarnaast zijn er met name middelen gebaseerd op kruiden en vitamines/ mineralen, die kunnen helpen om nieuwe activatie te voorkomen of bestaande ontstekingen te bestrijden.

Natuurlijke kruidenpreparaten kunnen een alternatief vormen voor reguliere medicinale ontstekingsremmers. Deze kruiden kalmeren het immuunsysteem en kunnen het zelfherstellend vermogen van het lichaam stimuleren. Op deze manier kunnen ook natuurlijke middelen helpen om nieuwe ontstekingen te voorkomen of de ernst van een ontsteking terug te dringen. Er zijn natuurlijke geneesmiddelen zoals Sarsaparilla wortel en duizendblad, die de bloedbaan ontgiften en reinigen.

Reuma en arthritis

De knollen van de plant duivelsklauw hebben een sterk ontstekingsremmende en pijnstillende werking. Duivelsklauw lijkt met name bij reuma en arthritis klachten erg goed te helpen. Yucca kan trouwens ook helpen om de stijfheid in de gewrichten die gepaard gaat met dit type auto-immuunziekten te behandelen.

Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Crohn en Colitis Ulcerosa

Boswellia of gomhars is sterk in opkomst voor de behandeling van auto-immuunziekten van de maag en darmen zoals de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa. Dit preparaat komt uit de uit de ayurvedische leer en heeft dezelfde eigenschappen als corticosteroiden (zoals prednison).

Candida Albicans

Zorg voor een dieet met weinig of geen suiker erin. Drink liefst helemaal geen alcohol. Eet veel vezels. Drink liefst geioniseerd water (er bestaan speciale apparaten om water te ioniseren). Dit helpt je lichaam om toxische stoffen af te stoten. Bij candida kan je lichaam zelf slecht gifstoffen afstoten.

Multiple Sclerose (MS)

Behalve natuurlijke ontstekingsremmers wordt ook colloïdaal zilver als effectief middel genoemd voor specifiek deze ziekte. De werkzaamheid is niet wetenschappelijk bewezen maar het zou werken als een natuurlijk antibioticum. Ook vitamine D in hoge doseringen geeft in de praktijk goede resultaten bij MS.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Auto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvaltAuto-immuunziekten: Als je lichaam zichzelf aanvaltBij een auto-immuunziekte valt je lichaam zichzelf aan en ben je dus eigenlijk je eigen ziekteverwekker. Auto-immuunziek…
Auto-immuunziekten: De meest bekende ziekten op een rijBij auto-immuunziekten schakelt je lichaam naar een stand, waarin het zichzelf aanvalt. Het immuunsysteem dat bedoeld is…
Multiple sclerose en curcumaSommige kruiden lijken echte wondermiddelen te zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat het specerij geelwortel en meer bepaald…
Auto-immuunziekten: oorzaken, typen, behandeling, prognoseAuto-immuunziekten: oorzaken, typen, behandeling, prognoseHet immuunsysteem beschermt het lichaam tegen infecties en kanker. Bij auto-immuunziekten verloopt die bescherming niet…
Multiple Sclerose: Symptomen, oorzaken en vroege tekenen MSMultiple Sclerose: Symptomen, oorzaken en vroege tekenen MSWat is nou eigenlijk Multiple Sclerose ofwel MS? Hoe weet je of je misschien MS zou kunnen hebben of niet? Wat zijn de v…
Bronnen en referenties
  • Natural Herbal Remedies: Auto-immune Disease
  • Immune System Remedies
  • Afbeelding bron 1: Franz Eugen Köhler, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Auto-immuunziekten: Natuurlijke middelen en remedies"

Reacties

Rob de Koning, 17-01-2019 12:20 #8
Hallo Lui,
Wel interessante artikelen, maar mijn aandoening staat er helaas niet bij. Ik lijd nl aan het Syndroom van Sweet, wat zich vooral uit in huidaandoeningen. Ben overal geweest, maar niemand wist er raad mee. M.a.w. er is blijkbaar geen kruid tegen gewassen.
Of toch wel?
Groet
Rob

Bert Moraal, 08-04-2017 11:54 #7
Is het verstandig Axium hoge D extra te halen en gebruiken tegen progressieve ms en kan me dat helpen de ontwikkelingen van de ms in de hand te houden?

Karima, 02-02-2017 23:58 #6
Hallo
bij mijn zoon van 17j hebben ze eind augustus collilitis ulcerosa ontdekt. Hij neemt als behandeling pentasa granules +clipper+claversyl foam. De neveneffecten zijn enorm steeds vermoeid, vandaag is er een colloscopie gemaakt waaruit bleek dat de ontsteking nu met 30cm is verminderd wat ervoor op 5cm stond. Zou graag wat meer info hebben over die natuurlijke behandeling.

Alvast bedankt

Vissoedha (infoteur), 10-06-2014 18:33 #5
Graag een reactie op willeke haar probleem, de vermoeidheid kan een stuk teruggedrongen worden door vit.C1000 mg
begin elk uur een tablet te slikken en wacht tot je een lichte buikpijn krijgt, trek dan een tablet af en dan weet je je eigen dagelijkse hoeveelheid vit. c is.dus als oom 11.00 je een raar gevoel hebt dan trek je er een af en gebruik je twee tabletten als je om 08.00 U begonnen bent. het zal je vermoeidheid zeker verminderen en krijgt een betere weerstand.
astma kan je behandelen met een edelsteen die heet barnsteen en komt uit versteend hout die draag je om je nek en zal je klachten verminderen.deze is te verkrijgen in een winkel waar men edelstenen verkoopt.
dit is mijn bijdrage aan de vraag van willeke
vr.gr.paul

Lia, 16-01-2013 11:04 #4
Helpt dit ook voor psoriasis?

Erica Eijpe, 15-02-2011 11:42 #3
Ik heb lupus en sjögren. Nu moet ik een middel myfortic gaan slikken, dat middel geeft veel bijwerkingen. Ook moet ik pillen tegen diabetes slikken, terwijl ik geen verhoogde waarden heb. Maar er schijnen bepaalde suikers rond te zweven in je cellen, daarom moet ik dat slikken.

Willeke, 15-01-2011 20:58 #2
Hallo ik heb een vraag over Auto/immuunziekte ik heb Lichen Sclerosus heb gehoord dat het een Auto/immmuunziekte is is er iemand die deze vorm van huidaandoening heeft en wat kun je er aan doen heb ook Astma en Botontkalking denk dat het met de immuunziekte te maken heeft voel me vaak moe en gestrest hoop dat er iemand is die me hier een antwoord op kan geven zoek ook naar natuurlijke middelen die helpen groetjes Willeke

Joop Jacobs, 08-10-2010 09:18 #1
Mijn nichtje is getroffen door een vorm van auto-immuunziekten, momenteel volgen nog diverse onderzoeken om de diagnose verder te specificeren. Ik maak me wat zorgen gezien een aoto-immuumziekte kunnen leiden tot diverse chronische ziekten. Ik wil graag nog meer geinformeerd worden. dank gegr Joop Jacobs

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 11-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Auto-immuunziekten
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!