InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Sambucol: tegen griep en voor verbetering van de weerstand

Sambucol: tegen griep en voor verbetering van de weerstand

Sambucol: tegen griep en voor verbetering van de weerstand Sambucol met vlierbessenextract is een voedingssupplement en kruidenpreparaat met een geconcentreerde formule. Sambucol vlierbessenextract is verkrijgbaar als siroop, capsules, pastilles, bruistabletten en kauwtabletten en kan gebruikt worden bij griep en verkoudheid. Griep begint met plotselinge hoge koorts, koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn in het hele lichaam, vooral armen en benen. Heel veel mensen krijgen jaarlijks de griep; risicogroepen kunnen ieder jaar gratis de griepprik halen. Griep wordt veroorzaakt door een griepvirus en is iets anders dan verkoudheid, wat veroorzaakt wordt door verkoudheidsvirussen.
Vlierbessentros / Bron: Rasbak at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vlierbessentros / Bron: Rasbak at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is sambucol?

Sambucol is een voedingssupplement en kruidenpreparaat dat is gemaakt van zwarte vlierbessen, afkomstig van de gewone vlier (Sambucus nigra), een plant uit de muskuskruidfamilie (Adoxaceae). Sambucol smaakt niet alleen heerlijk, het bevat ook natuurlijk voorkomende flavonoïden en zit boordevol vitamine C en zink waarvan bekend is dat ze het immuunsysteem versterken. Sambucol is ook rijk aan antioxidanten die het immuunsysteem versterken door de schadelijke effecten van vrije radicalen (agressieve stoffen die in sommige gevallen schade kunnen veroorzaken aan cellen en weefsel) tegen te gaan. Vlierbessen hebben twee keer de natuurlijke antioxidantcapaciteit van bosbessen en hebben meer dan 50% van de totale antioxidantcapaciteit van veenbessen.

Symptomen van griep

Verschijnselen

Griep wordt veroorzaakt door het Influenzavirus en de normale seizoensgriep ken de volgende symptomen:

Complicaties

De symptomen diarree en braken blijken bij sommige griepvarianten heviger zijn en het hoesten kan soms erg lang aanhouden (zoals bij de Mexicaanse griep). De meeste klachten verdwijnen meestal na twee tot zeven dagen. Er kunnen complicaties ontstaan zoals een longontsteking met ernstige ademhalingsproblemen.

Bescherming tegen de griep

Aangezien de verspreiding van het griepvirus plaatsvindt via praten, hoesten of niezen, kunt je jezelf beschermen door uit de buurt te blijven van mensen met griepachtige verschijnselen. Verder kun je volgende maatregelen in acht nemen:
  • Blijf zoveel mogelijk uit de buurt van mensen die hoesten of niezen.
  • Was regelmatig je handen met water en zeep.
  • Raak zo min mogelijk je ogen, neus of mond aan, want het virus kan zich via de handen verspreiden.
  • Gebruik zakdoekjes tijdens hoesten en niezen, en gooi ze meteen na gebruik weg.
  • Maak regelmatig schoon, thuis en op de werkplek.
  • Ventileer zo veel mogelijk.

Wat te doen bij griep?

Griep gaat normaal gesproken uit zichzelf weer over, zonder behandeling. Een huisarts kan, als je tot een risicogroep behoort, een virusremmer voorschrijven teneinde complicaties te voorkomen.

Neem verder de volgende tips in acht:
  • Blijf thuis
  • drink voldoende
  • bedek je neus en mond als je hoest of niest, of nies in de holte van je elleboog
  • gebruik bij voorkeur een papieren zakdoek en gooi deze na gebruik direct weg en was je handen daarna grondig
  • vermijd zoveel mogelijk contact met andere mensen

Daarnaast zijn er natuurlijke middelen die effectief zij gebleken in het bestrijden van griep, zoals Sambucol.

Vlierbessen / Bron: Edal Anton Lefterov, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vlierbessen / Bron: Edal Anton Lefterov, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Sambucol: een natuurlijk middel tegen griep en verkoudheid

De Israëlische onderzoekster dr. Madeleine Mumcuoglu heeft jarenlang gewerkt als virologie in het Hadassah Ziekenhuis in Jeruzalem. Aldaar verrichte ze wetenschappelijk onderzoek naar de heilzame werking van de vlierbes. Uit haar onderzoek is vast komen te staan dat vlierbessen over antivirale eigenschappen beschikken. De werkzame stoffen van de vlierbes werden door haar geïsoleerd en ze onderzocht hoe deze in een extract behouden bleven. Daarna patenteerde ze haar vinding onder de naam Sambucol. Sambucol is geen geneesmiddel maar een voedingssupplement en is daarom vrij verkrijgbaar bij apotheek, drogisterij of natuurvoedingswinkel.

Voordelen van sambucol

Griepverschijnselen verdwijnen eerder

Sambucol versterkt de weerstand en bij mensen met griep die Sambucol kregen voorgeschoteld, verdwijnen de griepverschijnselen gemiddeld vier dagen eerder dan bij patiënten die een placebo kregen, zo blijkt uit onderzoek. Sambucol draagt ook bij aan het voorkomen van de griep en verkoudheid.

Verbetering van de weerstand

Sambucol verhoogt de weerstand, waardoor je beschermd wordt tegen invloeden van buiten en de kans op griep wordt verkleind. Bovendien maakt het middel antistoffen aan, zodat de persoon die getroffen wordt door griep sneller hersteld.

Sambucol bij griep en verkoudheid / Bron: SambucolSambucol bij griep en verkoudheid / Bron: Sambucol

Sambucolproducten

Sambucol is verkrijgbaar in verschillende vormen en producten, waaronder siroop, capsules, pastilles, bruistabletten en kauwtabletten. Ook zijn er doseringen speciaal voor kinderen en extra hoog gedoseerde capsules en siroop. Van Sambucol zijn anno 2019 de volgende producten beschikbaar:
  • Sambucol Original Siroop: bevat 1000 vlierbessen per flesje
  • Sambucol Extra Defence: met extra vitamine D, B6, C, en de mineralen zink, koper (extra energie bij vermoeidheid) en foliumzuur
  • Sambucol Immuno Forte Pastilles: een vlierbessenextract aangevuld met extra vitamine C, zink en honing.
  • Sambucol Kids Siroop: speciaal vlierbessenextract met extra vitamine C, ter ondersteuning van de weerstand.
  • Sambucol Kids Kauwtabletten: ter ondersteuning van je weerstand en je immuunsysteem.
  • Sambucol Immuno Forte Bruistabletten: een makkelijk in te nemen vlierbessenextract aangevuld met vitamine C en zink hetgeen je weerstand ondersteunt.
  • Sambucol Immuno Forte Capsules: vlierbessenextract aangevuld met vitamine C en zink ondersteunt je weerstand.
  • Sambucol Suikervrij: bevat extra vitamine C en zink.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vlierbessensiroop in de strijd tegen verkoudheid en griepVlierbessensiroop in de strijd tegen verkoudheid en griepIn het najaar en met het komen van kou en regen komen ook de verkoudheden, virussen en de griep weer bij velen van ons t…
Homeopathische middelen om griep te voorkomenHomeopathische middelen om griep te voorkomenHomeopathische middelen tegen de griep, ze zijn er. De homeopathie gaat er van uit dat middelen werken volgens de Simili…
Besmetting griepvirus voorkomenBesmetting griepvirus voorkomenHoe kan iemand besmet raken met griep of ene griepvirus? Wat is het belang van een goede hygiëne tijdens een griepvirus?…
Wat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij griep? - De 'R' in de maandVeel mensen krijgen er bijna elk jaar mee te maken: de griep. Maar wat is de griep eigenlijk? Waar wordt het door veroor…
Bronnen en referenties
  • Chemist DIrect. What is Sambucol? https://www.chemistdirect.co.uk/sambucol-what-is-sambucol (ingezien op 16-11-2019)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep
  • http://www.rivm.nl/
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/35482-symptomen-mexicaanse-griep-verschijnselensymptomen-griep.html
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/36936-vlierbessen-sambucol-kan-jang-middelen-mexicaanse-griep.html
  • Sambucol. Sambuvol vlierbessenextract. https://sambucol.nl/ (ingezien op 16-11-2019)
  • Wikipedia. Gewone vlier. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_vlier (ingezien op 16-11-2019)
  • www.airvital.nu
  • Afbeelding bron 1: Rasbak at Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Edal Anton Lefterov, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Sambucol

Reageer op het artikel "Sambucol: tegen griep en voor verbetering van de weerstand"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-12-2019
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Griep en verkoudheid
Medische informatie…
Schrijf mee!