InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Homeopathische middelen om griep te voorkomen

Homeopathische middelen om griep te voorkomen

Homeopathische middelen om griep te voorkomen Homeopathische middelen tegen de griep, ze zijn er. De homeopathie gaat er van uit dat middelen werken volgens de Similia wet. Deze wet stelt dat het gelijke het gelijke geneest. Een kleine dosis van een ziektekiem zet het lichaam aan tot herstel en tot preventieve bescherming. Welk homeopathisch middel tegen de griep kun je gebruiken? En welke homeopathisch middel tegen de griep werkt het best?

Polyinfluenzinum

Vanuit die gedachte zou iedereen die de griep (welke dat dan ook maar moge zijn) wil voorkomen Polyinfluenzinum moeten slikken. Deze korreltjes worden samengesteld en gemaakt van de in omloop zijnde virussen. Ieder jaar rond eind september wordt de nieuwe Polyinfluenzinum voor dat jaar samengesteld. De nieuwe variant met daarin opgenomen de Mexicaanse griep ligt dus al bij de (homeopathische) apotheek.

Weerstand opbouwen

Verder is het vanuit de homeopathie, maar ook vanuit de reguliere geneeskunde altijd verstandig om een goede weerstand op te bouwen. Alleen dan hebben ziekten geen of veel minder kans. Het verhogen van de weerstand kan door:
  • Gezond te leven
  • Vers en gevarieerd te eten
  • Voldoende naar buiten gaan. Dit om direct zonlicht op te kunnen nemen dat zorgt voor de aanmaak van vitamine D.
  • Visolie capsules te nemen
  • Vitamine C in te nemen in een hoge dosering
  • Sambucol of Sambuchol te nemen

Vitamine D

Vitamine D is er in veel varianten. De belangrijkste voor de mens is vitamine D3. Deze wordt aangemaakt door de huid door middel van zonlicht. In de tropen of de landen aan de Middellandse Zee maken mensen 100 keer meer vitamine D aan dan mensen in Nederland. In Noordelijk gelegen landen worden de uvb stralen door de atmosfeer gefilterd, vooral in de winterperiode. Nederland ligt tussen de 51e en de 52e Noorderbreedtegraad in en landen boven de 52e breedtegraad ontvangen in de winter dusdanig weinig zonlicht dat de huid überhaupt geen vitamine D meer aan kan maken. Dat is een slechte zaak, want vitamine D gebrek speelt een rol bij een verlaagde stemming en depressie en een hogere vitamine D spiegel beschermt tegen de griep en andere virusinfecties. Omdat dit door de zon moeilijk gaat is het belangrijk om de vitamine dan in andere vorm binnen te krijgen. Dat kan het best in druppelvorm of in capsules en niet in pilvorm. Pillen werken namelijk minder goed. De hoeveelheid die iemand in moet nemen is afhankelijk van het verdere eetpatroon en hoe vaak iemand buiten komt. Vitamine D zit in veel verse vette vis zoals paling, makreel en zalm. De Nederlandse Voedingsraad adviseert om per dag 5 microgram vitamine D in te nemen, maar onderzoek heeft uitgewezen dat 15 microgram per dag preventief werkt. Er zijn overigens ook homeopathische vitamine D drankjes die maar eens per maand ingenomen hoeven te worden. De ouderwetse levertraan bevat overigens ook vitamine D.

Visolie capsules

In visolie capsules zit omega 3. Dit werkt weerstandverhogend.

Vitamine C in hoge dosering

Vitamine C werkt sowieso weerstand verhogend. Verspreid over de dag kan iedereen een hoge dosis vitamine C innemen van 2 tot 3 gram per dag in de vorm van ascorbatencomplex. Is iemand al ziek dan mag tot 6 gram worden ingenomen. Neem geen veel verkocht ascorbinezuur verbindingen (die worden het meest verkocht in de winkel). Omdat dit een zuurverbinding is, is het middel slecht voor de maag en de nieren en kan het zelfs tot niersteken leiden.

Sambucol of Sambuchol

Sambucol is een natuurlijk middel dat is gemaakt van de vlierbes. Het heeft een bewezen preventieve werking tegen virusinfecties, dus ook tegen griepinfecties. Het is gewoon te koop bij de drogist. Dagelijks een dessertlepeltje innemen is al voldoende. Ook zijn er speciale kinddoseringen te koop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Homeopathische middelen om griep te voorkomen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-11-2010
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Griep
Medische informatie…
Schrijf mee!