InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat te doen bij een epilepsie aanval?

Wat te doen bij een epilepsie aanval?

Wat te doen bij een epilepsie aanval? Epilepsie of ook wel vallende ziektegenoemd, komt in Nederland redelijk vaak voor. Ongeveer 90.000 mensen in Nederland hebben er last van. De oorzaak van epilepsie ontstaat bij een persoon na hersenbeschadiging of hersenletsel. Veel mensen vinden personen met epilepsie zielig, maar ze zijn niet zielig en kunnen een heel normaal leven lijden. U moet alleen weten hoe u iemand met een epileptische aanval kunt helpen.

Wat is epilepsie?

Als iemand een epilepsieaanval krijgt begint hij te bibberen en hij zichzelf niet meer onder controle. Dit wordt veroorzaakt door een tijdelijke storing in de hersenen. Tegenwoordig zijn er medicijnen die ervoor zorgen dat mensen met epilepsie minder vaak een aanval krijgen. Er bestaat altijd een kans dat ze een aanval krijgen, maar wij kunnen het makkelijker voor deze mensen maken.

Hoe kunnen wij helpen?

De meeste mensen in Nederland weten niet wat epilepsie inhoudt. Dit is juist het gevaar. Als iemand een epilepsieaanval krijgt, schrikken de meeste omstanders, omdat ze niet weten wat er aan de hand is en hoe ze moeten helpen. Het laatste wat je moet doen is erbij staan kijken. Hoe zou jij je voelen als je daar op de grond ligt te bibberen en jezelf niet meer in de hand hebt en niemand helpt, maar iedereen staat te kijken?

Als je ziet dat iemand zon epilepsieaanval krijgt, leg je hem op zijn zij op de grond. Je zorgt ervoor dat zijn hoofd wordt ondersteund, zodat het hoofd niet tegen de grond aankomt. Verder is het belangrijk dat je zijn tong uit zijn mond houdt, zodat hij er niet in stikt. De mensen die een epilepsieaanval krijgen hebben zichzelf niet meer onder controle, dus zij kunnen uw hulp wel gebruiken.

Gaat u ze helpen of blijft u ze zielig vinden?

Omdat u nu weet hoe u de mensen met epilepsie kan helpen, biedt u die mensen een beter leven. Ze hoeven niet meer bang te zijn dat ze uitgelachen worden. Ze kunnen met een rustig gevoel de straat op met het idee dat ze geholpen worden als ze een aanval krijgen.We mogen voor de mensen met epilepsie niet beslissen wat ze wel en wat ze niet kunnen doen, want dan zijn ze pas echt zielig!
© 2008 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen bij een epilepsie aanval?"

Infoteur: Aron
Laatste update: 07-07-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!