InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Eczeem: een vervelende huidaandoening

Eczeem: een vervelende huidaandoening

Eczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen die zelfs voorkomt bij babies en kinderen.Wat is eczeem?, wat zijn de symptomen? en hoe komt u er van af? De antwoorden hierop zijn belangrijk om uzelf en uw kinderen te kunnen beschermen tegen die vreselijke huiaandoening: Eczeem.

Wat is Eczeem?

Eczeem is een gecompliceerde huidaandoening en kan door een aantal verschillende dingen worden veroorzaakt. Om de verschillende vormen van de eczeem te onderscheiden worden er verschillende benamingen gebruikt. Iedereen kan eczeem krijgen ongeacht afkomst en leeftijd.

Alle eczeemsoorten treffen de bovenste laag van de huid (epidermis), maar het verder wordt het in twee categorieën verdeeld:
"Endogene eczeem", dat geen duidelijke reden van ontstaan kent.
"eczeem dermatitis", dat door iets van buitenaf wordt veroorzaakt zoals bijvoorbeeld een allergie die de huid irriteert.

Symptomen eczeem

Het hoofdsymptoom van eczeem is de verschijning van rode, gevlekte stukjes van de huid, die heel erg kunnen jeuken, voornamelijk in vouwen van de huid waarbij er steeds wrijving is. In sommige gevallen vormen er zich zelfs blaren, of de getroffen gebieden kunnen schraal worden of gaan verkleuren. Eczeem kan overal tot uiting komen en voor een onbepaald tijdsbestek actief blijven.

Tips om de schade te beperken

Indien u eczeem heeft, zou u moeten proberen om uw vingernagels zo kort mogelijk te houden zodat, indien u uzelf krabt de schade beperkt blijft.

Indien uw kinderen last van eczeem hebben, is het aan te raden om ze zachte handschoentjes aan te doen zodat als ze zichzelf op de aangedane plek krabben omdat het zo ontzettend jeukt, ze het niet erger maken of de huid kapot krabben.

Het ergste gevolg van het openkrassen van de huid is dat de bovenste laag van de huid los kan komen en het resultaat is dan dat de huid open is en er een kans op infectie ontstaat. Een reeds beschadigde huid geeft bacteriën vrije toegang om het lichaam te betreden wat kan resulteren in een infectie van de huid.

Behandelingen

Sommige behandelingen zijn heel doeltreffend voor een aantallen mensen terwijl deze totaal niet doeltreffend zijn bij anderen. Eczeem is gelukkig niet besmettelijk. Voor iedere eczeem variant bestaat er een apart middel om het te behandelen.

Niet-steroïde ontstekingsremmende medicijnen, zoals Naproxen en ibuprofen maar ook corticosteroïde (wel met steroïde),zijn middelen die vaak worden voorgeschreven voor het tegengaan van zwellingen verzoorzaakt door de eczeem.
Ook wordt bij een behandeling van eczeem vaak benzocaïne en antihistaminica voorgeschreven, dat plaatselijk wordt toegepast.

Voor het kalmeren en afkoelen van de pijnlijke gebieden werkt lotion op zink basis erg goed. Dit houdt ook het gebied droog en geeft het bescherming. Ook kan men de huid verkoelen door vochtige verbanden op de huid te leggen en gebruik te maken van katoenen kleding en lakens; dit staat de huid toe om vrij te kunnen ademen.
UV licht kan eczeem ook helpen te verminderen.
© 2008 - 2019 Monalisa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rode bultjes op benen en armen: keratosis pilarisRode bultjes op de bovenbenen of armen: het is een onschuldige, cosmetische aandoening die vaak voorkomt. De aandoening…
Eczeem, wat is het?Eczeem, wat is het?Eczeem is huiduitslag waarbij er sprake is van jeuk, mogelijk zwelling, en de huid kan warm aanvoelen. Eczeem veroorzaak…

Reageer op het artikel "Eczeem: een vervelende huidaandoening"

Infoteur: Monalisa
Laatste update: 28-12-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!