InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Gynaecologisch onderzoek

Gynaecologisch onderzoek

Wanneer men bij de gynaecoloog komt, zijn er verschillende aspecten van het gynaecologisch onderzoek. Wanneer men voor het eerst bij de gynaecoloog komt zijn vooral de anamnese en het lichamelijk onderzoek met het speculumonderzoek van belang. In een later stadium kan men ook te maken hebben met vervolgonderzoeken, zoals bijvoorbeeld laboratoriumonderzoeken.

De anamnese

Bij de anamnese wordt gericht uitgevraagd wat precies het achterliggende probleem is wat de reden is van het bezoek aan de gynaecoloog. In het eerste deel van de anamnese wordt de reden van komst verder uitgediept en nader omschreven. Vragen die daarbij gesteld kunnen worden zijn bijvoorbeeld; wanneer is de klacht begonnen, de locatie van de klacht, de omstandigheden waaronder de klacht ontstaan is, het beloop, het karakter, sociale beperkingen door de klacht en de ernst van de klacht. Nadat de hoofdklacht goed uitgediept is, zullen er ook nog vragen gestel worden over het orgaansysteem waarop de klacht betrekking heeft. Vragen die daarbij gesteld kunnen worden zijn bijvoorbeeld; vragen over de menstruatiecyclus, de contraceptie en eventuele zwangerschappen. Als laatste onderdeel van de anamnese zullen er nog vragen gesteld worden over de algemene gezondheidstoestand van de patiënt.

Het lichamelijke onderzoek

Bij het lichamelijk onderzoek kunnen de volgende aspecten aan bod komen:

Algemene inspectie

Hierbij kan er wanneer er aanleiding toe is gekeken worden naar lichaamsproportie, beharingspatroon, kenmerken van syndromen, lichaamshouding, oedeem, algemene gezondheidstoestand of adipositas.

Abdominaal onderzoek

Het onderzoek van de buik wordt vooral gedaan wanneer er sprake is van acute klachten, buikpijn, een opgezet gevoel of misselijkheid.

Gynaecologisch onderzoek

Het is belangrijk de blaas te ledigen voor het gynaecologisch onderzoek. De houding bij het gynaecologisch onderzoek is in rugligging met de benen gespreid en opgetrokken. Hierbij worden de benen ondersteunt door beenhouders. Bij de inspectie van de uitwendige genitaliën worden de regio rondom de pubica, vulva en de liezen, de vulva, het perineum, het perianale gebied, de vorm en ontwikkeling van de uitwendige genitaliën, beharingspatroon, kleur van de huid, huidlaesies en zwellingen bekeken.

Het speculumonderzoek (eendenbek)
Door een vrouw met een speculum te onderzoeken, kan de vaginawand, de inhoud van de vagina en cervix, de lokale pathologie en de fysiologische status beoordeeld worden. Voordat het speculum ingebracht wordt, wordt het gelubriceerd met warm water of glijmiddel. Het inbrengen van het speculum in de vagina gebeurt onder een hoe van 45° waarbij gelijktijdig de labia minora gespreid worden. Wanneer de vrouw ligt perst, is het meestal gemakkelijker om het speculum in te brengen. Dit komt omdat dan de bekkenbodem wat ontspannen is. Het speculum wordt naar mate het verder ingebracht is langzaam horizontaal gedraaid en geopend. Bij inspectie van de cervix wordt op verschillende punten gelet;
  • grootte, positie en vorm van de portio
  • kleur en oppervlakte van de portio
  • aspect van het cervixslijm
  • secretie uit het ostium externum en de vorm hiervan
  • het overgangsgebied van plaveisel- naar cilindrisch epitheel

Cytologisch onderzoek

Cytologisch onderzoek is onderzoek van de cellen. Dit onderzoek kan plaats vinden wanneer er gynaecologische klachten zijn om oorzaken hiervan aan te tonen of uit te sluiten. Ook bij screeningsonderzoek kan cytologisch onderzoek (bv. een uitstrijkje) plaats vinden. Het verkrijgen van cellen voor het onderzoek gebeurt met een borsteltje, wattenstokje of een spatel.

Bimanueel onderzoek

Bimanueel onderzoek wordt verricht om wanneer men meer informatie wil hebben over de inwendige genitaliën. Er wordt gekeken naar de grootte, ligging, pijnlijkheid en de beweegbaarheid van de inwendige genitaliën. Bij een bimanueel onderzoek worden twee vingers in de vagina ingebracht. Op die manier wordt geprobeerd om de positie van de cervix vast te stellen. Het oppervlak van de portio wordt met twee vingers afgetast. Ook de fornices worden afgetast. De uterus wordt beoordeeld als mede ook de vaginawand. Andere onderzoeken die ook nog uitgevoerd kunnen worden zijn het rectovaginaal toucher en het rectaal toucher.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Obstetrie en gynaecologie, De voortplanting van de mens, dr. M,J, Heineman

Reageer op het artikel "Gynaecologisch onderzoek"

Infoteur: Wieschrijft
Laatste update: 31-10-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Voortplanting
Medische informatie…
Schrijf mee!