InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het maken van een cervixkweek

Het maken van een cervixkweek

Het maken van een cervixkweek Een cervixkweek word nogal eens verward met het uitstrijkje van de baarmoederhals. Het verschil zit hem in het feit dat er bij de een gezocht word naar afwijkende cellen, en bij de ander naar bacteriën.

Uitstrijkje

Bij het maken van een cervixkweek word er net als bij een normaal uitstrijkje uit het bevolkingsonderzoek, een eendenbek in de baarmoedermond aangebracht. Hiermee word de baarmoedermond opgerekt waardoor het voor de arts makkelijker is om overal bij te kunnen. Met een wattenstaafje word wat materiaal van de baarmoederhals en baarmoedermond gedept. Meestal is het deppen hiervan pijnloos, soms kan de vrouw wat pijn voelen of nadien een bloeding hebben. In enkele gevallen voelt de vrouw krampachtige samentrekkingen.

Kweek

Het materiaal wat weggehaald is uit de baarmoederhals en baarmoedermond, word op een speciale voedingsbodem aangebracht. Deze voedingsbodem nodigt de eventueel aanwezige bacteriën uit om zich te vermenigvuldigen. Na een aantal dagen zijn de bacteriën met een microscoop goed te identificeren. Aan de hand hiervan kan bepaald worden of er sprake is van een seksueel overdraagbare aandoening (SOA) en kan deze behandeld worden. De meeste kweekjes worden gemaakt naar aanleiding van klachten die kunnen wijzen op een SOA, of voor het plaatsen van een spiraal.

SOA

De meest voorkomende SOA die met behulp van een cervixkweek word onderzocht, is chlamydia. In Nederland is dit de meest voorkomende SOA. Ook andere Soa's kunnen met behulp van een cervixkweek opgespoord worden. Overigens niet alle Soa's, denk hierbij aan het HIV-virus waarbij alleen bloedonderzoek mogelijk is.

Combinatie cervixkweek/ uitstrijkje

Wie beiden onderzoeken wil laten doen, of voor een cervixkweek komt en toch al aan de beurt is voor het bevolkingsonderzoek betreffende het uitstrijkje, kan deze ook gelijktijdig laten doen. Voordeel is dat de vrouw dan maar eenmaal het onderzoek hoeft te ondergaan, daar dit toch al geen prettig onderzoek is voor de meeste vrouwen. Geef dit van te voren dan ook duidelijk aan bij de arts, dat u voor beiden onderzoeken komt. bij het uitstrijkje worden er wat cellen weggeschrapt, bij de cervixkweek wat materiaal weggedept. Er zal daarom minstens tweemaal een wattenstaafje borsteltje in worden gebracht.

Cervixkweek en zwangerschap

Soms word er in de zwangerschap ook een cervixkweek gemaakt. Het gaat hier in gevallen van bloedingen waarvan de oorzaak onbekend is. Soms moet er dan uitgesloten worden dat het om een SOA gaat, omdat een SOA gevaarlijk kan zijn voor het ongeboren kind. Het maken van een cervixkweek is over het algemeen een onschuldige onderzoek die geen risico oplevert voor het ongeboren kind. Daarentegen word het maken van een uitstrijkje vaak wel liever uitgesteld tot na de bevalling, omdat het hierbij om wegschrappen en niet om deppen gaat. Overigens moet een cervixkweek tijdens de zwangerschap alleen op advies van een verloskundige of gynaecoloog gemaakt worden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het maken van een cervixkweek"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 26-05-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!