InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Thuistest virus baarmoederhalskanker

Thuistest virus baarmoederhalskanker

Thuistest virus baarmoederhalskanker Voor alle vrouwen in Nederland is het mogelijk om een online thuistest te bestellen waarmee zelf in alle privacy onderzocht kan worden of er sprake is van een besmetting met HPV, het virus dat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Het uitstrijkje wordt vervolgens opgestuurd en in een laboratorium onderzocht.

Humaan papillomavirus en baarmoederhalskanker

Het humaan papillomavirus, HPV virus, kan baarmoederhalskanker veroorzaken. Het virus komt voor op de huid en slijmvliezen en vormt in de meeste gevallen geen risico voor de gezondheid. Als het virus voorkomt op de slijmvliezen van de geslachtsorganen kan het lokaal de celgroei gaan verstoren. De aanwezigheid van deze ‘onrustige cellen’ in de bekleding van de baarmoedermond gaat vaak vooraf aan de ontwikkeling van baarmoederhalskanker. Dit stadium kan jaren duren en is in eerste instantie zeer lokaal gesitueerd. In een volgend stadium kan doorgroei naar de baarmoeder, vagina en blaas plaatsvinden. De tumor kan zich vervolgens gaan uitzaaien naar de lymfeklieren, bloed, botten, longen en lever.

Kans op besmetting

Het HPV virus is een veelvoorkomend en erg besmettelijk virus. Bijna iedereen heeft het virus al eens opgelopen. In de meeste gevallen zal het afweersysteem van het lichaam het virus opruimen voordat het afwijkingen kan veroorzaken. Het virus wordt gemakkelijk overgebracht, besmetting is namelijk al mogelijk via huid op huid contact. Dat betekent dat ook niet seksueel actieve vrouwen besmet kunnen raken, al is de kans wel veel kleiner. Als het HPV virus wordt aangetroffen op de geslachtsdelen, is dat meestal via seksueel contact overgebracht.

Besmetting voorkomen

Het is onmogelijk om besmetting te voorkomen en als er eenmaal een besmetting heeft plaatsgevonden, is het lichaam niet immuun voor een nieuwe besmetting. Het is dus mogelijk om meerdere keer geïnfecteerd te raken.

Testen via uitstrijkje

Een HPV-infectie wordt over het algemeen niet opgemerkt. In de meeste gevallen ruimt het afweersysteem ongemerkt het virus op, maar soms lukt dat niet. Bij een HPV-infectie zijn veelal geen ziekteverschijnselen waar te nemen. Al kunnen wratjes op de schaamlippen soms een signaal zijn van een HPV-infectie. Een HPV-infectie kan na verloop van tijd een afwijkende celgroei in de baarmoederhals veroorzaken en dit kan uiteindelijk baarmoederhalskanker tot gevolg hebben. De afwijkende cellen kunnen middels een uitstrijkje bij een arts of via een bevolkingsonderzoek worden gevonden.

Thuistest online bestellen

Een andere mogelijkheid om een HPV-test te doen is via de Thuistest. Er is namelijk een speciale test ontwikkeld om thuis in alle rust en privacy zelf een uitstrijkje af te nemen. Dit uitstrijkje wordt vervolgens opgestuurd naar een laboratorium en de uitslag wordt via een persoonlijke internetpagina bekend gemaakt.

Telefonisch consult

Ook is het mogelijk om advies in te winnen door gebruik te maken van een telefonisch consult. Bij een positieve test is het van belang om te weten of er sprake is van een hoog-risico type HPV. Dit type kan namelijk leiden tot het ontstaan van baarmoederhalskanker. Als er geen sprake is van een besmetting met HPV is het wellicht nuttig om alsnog over te gaan tot vaccinatie.
© 2009 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het uitstrijkje voor baarmoederhalskanker vanaf 2017Het uitstrijkje voor baarmoederhalskanker vanaf 2017Vanaf 2017 zal het uitstrijkje om te kijken of vrouwen baarmoederhalskanker hebben veranderen. Er wordt niet langer geke…
Thuistest in plaats van uitstrijkje ook betrouwbaarThuistest in plaats van uitstrijkje ook betrouwbaarUit onderzoek van het VU Medisch centrum in Amsterdam blijkt, dat een thuistest het uitstrijkje bij de huisarts kan verv…
Testen op humaan papillomavirus (HPV) met een zelftestTesten op humaan papillomavirus (HPV) met een zelftestHet humaan papillomavirus (HPV) is een virus waarvan sommige typen een voorstadium van baarmoederhalskanker kunnen zijn.…
Wat is een humaan papillomavirus (HPV)Op aarde is er oneindig veel variatie van leven aanwezig. Er zijn niet alleen mensen, maar ook dieren, planten, micro-or…
Uitstrijkje baarmoederhalskanker en HPV-virus vanaf 2017Uitstrijkje baarmoederhalskanker en HPV-virus vanaf 2017Het uitstrijkje is een bevolkingsonderzoek waarmee baarmoederhalskanker vroegtijdig opgespoord wordt. Vanaf 2017 is dit…
Bronnen en referenties
  • HumaCare

Reageer op het artikel "Thuistest virus baarmoederhalskanker"

Reacties

Judy, 09-10-2009 11:38 #2
Helaas staat er op humacare.nl de melding dat de thuistest momenteel niet besteld kan worden… :(

Pearl Passial, 11-05-2009 16:04 #1
Hoi ik heb een vraagje, hoe kan ik de thuistest bestellen? Reactie infoteur, 11-05-2009
De thuistest kan besteld worden via de website www.HumaCare.nl

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 07-04-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!