InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kwashiorkor: gebreksziekte

Kwashiorkor: gebreksziekte

Kwashiorkor: gebreksziekte Kwashiorkor is de benaming voor een gebreksziekte bij kleuters, die in onze landen vrij weinig voorkomt. Je ziet het vooral in landen waar voedsel zeer schaars is. Toch komt het een enkele keer ook in de westerse landen voor, met name door onwetendheid.

Derdewereldlanden

In derdewereldlanden komt kwashiorkor vrij veel voor. De kinderen lijden daar vaak aan ondervoeding, en krijgen bovendien al vrij snel geen moedermelk meer. Dit heeft te maken met het feit dat wanneer er een nieuw kind geboren wordt, het oudere kind niks meer krijgt. Het ouder kind krijgt dan meelpap, rijstepap of maispap, want in deze landen is koemelk niet zomaar voorradig. Deze pappen bevat geen eiwitten en hierdoor ontstaat deze ziekte. Deze ziekte komt het meest voor bij kinderen tussen de twee en vijf jaar oud, maar kan ook op latere leeftijd ontstaan.

Kenmerken

Het eerste kenmerk van kwashiorkor bij kinderen is de opgezette onderbuik. Deze is dik en rond, alsof het kind zwanger zou zijn. Dit komt omdat zich in de buikholte vocht opeenhoopt. Een ander belangrijk kenmerk is het haar: deze is oranje/rossig van kleur en kan zelfs grijs verkleuren. Het haar is broos en breekt snel af. Vaak valt het haar ook nog eens uit. De meeste kinderen zijn ondervoed dus verder erg mager, maar in westerse landen kan kwashiorkor ook voorkomen. Er treed spierverlies open de lever wordt kleiner en vet. Het immuunsysteem gaat dermate achteruit, dat een simpel en onschuldig virus al voor grote problemen kan zorgen. De concentratie gaat achteruit en het kind voelt zich erg lusteloos. Kenmerkend is ook het gedrag: het kind kan snel geïrriteerd raken en heeft een slecht humeur.

Kinderen krijgen sneller kwashiorkor dan volwassenen. Kinderen hebben naar verhouding meer eiwitten nodig dan volwassen. Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam, een kind groeit nog en zal naar verhouding veel meer bouwstoffen gebruiken. Eiwitten zitten vooral in vlees, melk, eieren, peulvruchten, vis en noten.

Behandeling kwashiorkor

Het belangrijkste aan de behandeling is het toedienen van eiwitten. Veel kinderen hebben door een gebrek aan melk een allergie tegen melkproducten met lactose opgebouwd: een lactose intolerantie. Gelukkig zitten eiwitten ook in andere producten, waardoor begonnen kan worden met de opbouw van eiwitten in het lichaam. Het kan enige tijd duren, maar de meeste kinderen zijn a zes maanden weer redelijk hersteld en zien er gezond uit. Wanneer er te lang gewacht wordt met behandelen, kan het kind uiteindelijk een aantal problemen eraan overhouden, waaraan vooral problemen met leren en de concentratie.

Verraderlijke ziekte

Het probleem met deze ziekte, is, dat deze vaak niet als zodanig password herkend bij kinderen en volwassen. Dit komt door de opgezette buik. Vaak wordt er gedacht dat het kin dof de volwassene teveel of goed heeft gegeten waardoor de buik zo opgezet is. Om die reden wordt er nogal eens te laat ingegrepen. Belangrijk is om te letten op verandering aan het haar: kinderen behoren geen haaruitval en breekbaar haar te hebben, en al helemaal geen grijs haar.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Kwashiorkor

Reageer op het artikel "Kwashiorkor: gebreksziekte"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 28-05-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!