InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Alcohol en alcoholvergiftiging (alcoholintoxicatie)

Alcohol en alcoholvergiftiging (alcoholintoxicatie)

Alcohol en alcoholvergiftiging (alcoholintoxicatie) Steeds meer jongeren nuttigen tijdens een avondje stappen steeds meer alcohol. Vooraf het stappen gaan wordt met een groep vrienden eerst ingedronken en daarna tot een uur of 6 in de ochtend naar de kroegen. De overheid heeft een campagne gestart tegen alcoholgebruik bij jongeren, maar of dat echt werkt? Elke dag ontvangen ziekenhuizen in Nederland gemiddeld 1 tot 2 tieners tussen de 10 en 20 jaar met alcoholvergiftiging. Jaarlijks worden er 20.000 verkeersongelukken veroorzaakt door alcohol.

Wat is alcoholvergiftiging?

Bij alcoholvergiftiging wordt de concentratie alcohol in het bloed, en daarmee ook in de hersenen, zo hoog dat je bewusteloos of in coma kan raken. Dit laatste komt de laatste tijd vaker voor. Je hebt alcoholvergiftiging wanneer je 3 á 4 promile alcohol in je bloed hebt (0.3 - 0.4 procent van het bloed bestaat uit alcohol). Dat zijn ongeveer 20 glazen bier of andere alcoholhoudende dranken.
Afhankelijk van de persoon kan je bij 3 tot 5 promille in coma raken.

Hoeveel je moet drinken om alcoholvergiftiging te krijgen hangt af van verschillende factoren:

  • Of je man of vrouw bent, (vrouwen lopen een groter risico)
  • je gewicht en je lichaamslengte (lichte en kleine mensen lopen een groter risico)
  • De snelheid waarmee je de alcoholhoudende drank drinkt (snel drinken vergroot het risico)
  • Gewenning (wanneer je geen alcoholhoudende drank gewend bent dan is het risico groter)
  • Of je net gegeten hebt (een lege maag vergroot het risico)
  • Het gebruik van drugs (de combinatie kan zelfs fataal zijn)

Symptomen:

Wanneer er sprake is van alcoholvergiftiging merk je dit doordat het slachtoffer niet meer reageert op prikkels zoals aanspreken, aanroepen, aangrijpen of op de wang tikken. Andere symptomen zijn ademstilstand, coma en eventueel hartstilstand. Niet voor niks valt alcohol onder de categorie harddrugs! Het wordt echter gedoogd.

Wat te doen bij alcoholvergiftiging?

Bij het vermoeden van alcoholvergiftiging moet snel ingegrepen worden. Wanner het slachtoffer nog bij bewustzijn is, probeer deze dan te laten braken. Laat bij bewusteloosheid zo snel mogelijk een ambulance komen. In het ziekenhuis kan de maag worden leeggepompt. In de tussentijd, leg het slachtoffer in een stabiele zijligging. Laat de persoon nooit alleen. Indien nodig, reanimeer het slachtoffer.

Niet alleen mensen met alcoholvergiftiging hebben hulp nodig. Ook mensen in een dronken of aangeschoten toestand kunnen beter niet alleen gelaten worden. Breng deze mensen bij voorkeur naar huis.

Gevolgen van (grote hoeveelheden) alcohol

Bij kinderen (onder de 18 jaar) is het wekelijks alcoholgebruik schadelijk van de lichamelijke ontwikkeling en de hersenen. Hierdoor zullen hersenen zich minder goed ontwikkelen. U kunt daar de gevolgen van begrijpen. Jongeren zelf zien dit niet. Jongeren die wekelijks meer dan 6 glazen alcohol drinken hebben meer lichamelijke klachten, maar ook angst en depressies komen voor, net als beschadigingen van de lever. De kans op alcoholverslaving op latere leeftijd is ook groter wanneer op jonge leeftijd begonnen wordt met het drinken van alcohol.

Wat kunt u als ouder doen?

Belangrijk is het om het goede voorbeeld te geven. Wanneer u zelf regelmatig veel alcohol nuttigt wordt dit gedrag eerder door uw kind(eren) overgenomen. Het goede voorbeeld hoeft dan niet te bestaan uit 'niet drinken' maar uit op een verantwoorde manier met drank om gaan. Dus niet te veel drinken en niet drinken wanneer er deel wordt genomen aan het verkeer.

Het is goed om uw kinderen op een rustige manier kennis te laten maken met alcohol. Ongeveer vanaf 14 jaar, kan thuis een glaasje gedronken worden, bijvoorbeeld bij uitzondering op een verjaardag. Op deze manier heeft u zelf toezicht op het drankgebruik en voorkomt u het stiekem uitproberen met als mogelijk gevolg dat het fout gaat. Jonger dan 14 jaar en alcohol moet vermeden worden (zie gevolgen van alcohol). Dit is ook niet nodig en valt als ouder prima uit te leggen. Het belangrijk om alcohol gebruik van bespreekbaar te houden. Dit kan betekenen dat u over uw eigen alcoholgebruik van nu, maar ook van vroeger moet kunnen praten.

In de media is veel aandacht besteed aan drankgebruik onder jongeren. Onderzoek heeft al lang geleden aangetoond dat alcohol schadelijk is voor de hersenontwikkeling bij jongeren onder de 18 jaar. Makkelijk scoren door te zeggen dat je niet mag drinken, maar deel uitmaken van de maatschappij vraagt onder andere dat je leert wat alcohol doet. Dit hoort bij de opvoeding. Alcohol verbieden en op 18 jaar ineens loslaten van de jeugd met alle gevolgen van dien is een gevaarlijk pad.

Andere gevolgen van alcohol:

  • Meisjes vrijen vaker onveilig na het nuttigen van alcohol (natuurlijke remmingen vallen weg)
  • Van alcohol wordt je dik (er zitten veel voedingsstoffen in)
  • Mixdrankjes zijn slecht voor je gebit (heel veel zoetstoffen)
  • De kater komt later (de volgende ochtend vaak ziek na teveel gedronken te hebben)
  • Studie en werk komen in het gedrang, met vaak verwijdering van opleiding of ontslag tot gevolg
  • relaties lopen vaak stuk

Voor problemen kunt u terecht bij huisarts, maar er zijn ook diverse websites en organisaties met veel informatie.
© 2007 - 2019 Rvermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging) is een ernstige conditie die zelfs tot de dood kan leiden. Een alcholvergiftig…
IQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipenIQ verlies na comazuipen bij meisjes: dom na veel zuipenVroeger was het aan jongens voorbehouden om veel te drinken. Tegenwoordig doen ook meisjes mee aan die trend. Hele jonge…
Waarom alcohol ongezond is voor kinderenWaarom alcohol ongezond is voor kinderenAls een kind tien jaar is denk je misschien nog niet aan uitgaan en alcohol, maar je kunt er beter te vroeg dan te laat…
Drinkgelag, niet voor alle jongerenNegatieve publiciteit krijgt altijd zeer veel aandacht. Door al die aandacht worden ideeën en getallen over de werkelijk…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Alcoholvergiftiging
  • http://www.opvoedadvies.nl/alcohol.htm
  • http://www.nieuws.nl/475016
  • https://www.medlook.nl/do/DetailDiseaseInit?pk=1006370805569
  • http://www.dekaterkomtlater.nl/kater.asp

Reageer op het artikel "Alcohol en alcoholvergiftiging (alcoholintoxicatie)"

Reacties

Nick, 04-02-2013 16:09 #9
Ik vind alcohol een sluipend gevaar, omdat meer en meer mensen beginnen te drinken en dit is een grote aanleiding tot ongelukken. Ik ben contra tege alcohol, omdat het niet gezond is en vele gevolgen heeft voor het lichaam. Er zouden meer controles moeten gebeuren, maar ik vind dat ze wel eerlijk gebeuren. Ik denk dat vrouwen even goed tegen alcohol kunnen, omdat de lever even snel alcohol, maar vrouwen hebben minder lichaamswater, dus wordt het niet even snel vervoerd. De wetgeving zou de alcohol niet moeten verbieden maar zorgen dat het minder verkrijgbaar is en minder snel. De leeftijdgrens zou mogen blijven, tussen 16-18 jaar.

Peter, 06-06-2012 23:56 #8
Ik ben zelf een jongen van zestien, en ik heb een aantal dingen opgemerkt in dit forum, waar ik het niet helemaal mee eens ben.

Ten eerste heeft men het hier niet over een kind van 14 volop te laten drinken, maar over het zo nu en dan op speciale gelegenheden één drankje te geven. U gaat me niet vertellen dat de gevolgen dan nog steeds zo groot zijn als hierboven vermeld!

Ten tweede heeft mijn moeder mij ook een sigaret gegeven op mijn 16de verjaardag, aangezien ik erg nieuwschierig was. Ik heb die ene gerookt, het was zeker leuk, maar ik rook nu niet! Ook daar krijg je niet plots kanker van, en je raakt ook niet meteen verslaafd.

Ten derde snap ik het nut niet van de minimale leeftijd voor drankgebruik naar 18 verplaatsen. Je hoort toch dat er in Amerika ook nog steeds in grote mate gedronken wordt! Geloof me als ik zeg dat jongeren zoveel blijven drinken als dat zij dat willen.

Ik schrok wel een beetje toen ik het las van de alcoholvergiftiging bij promilage 3/4. Ik heb menig maal bijna een kratje leeg gedronken, en had niet verwacht dat er iets zou kunnen gebeuren.

Peter Reactie infoteur, 11-06-2012
Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie. Goed om te lezen dat je hier zorgvuldig mee om gaat en dat je je eigen keuzes leert maken door zelf te onderzoeken.

Momenteel is er een discussie losgebarsten over het verhogen van de leeftijd voor het nuttigen en kopen van alcohol naar 18 jaar. Ook hier kan je veel van vinden, maar wat blijft is gezond verstand en opvoeden is niet verbieden maar ook toezien en erover praten.

Ik hoop dat de Nederlander het 'gezonde' verstand waar we altijd zo prat op gingen, ook in de publieke opinie weer terug kunnen vinden. Helaas zien we zoveel paniekzaaiers.

Michael, 05-04-2012 14:05 #7
Heeft iemand een idee van wat er precies gebeurd als een kind voor overmatig alcohol gebruik wordt opgenomen in het ziekenhuis? Hier vind ik dat de maag wordt leeggepompt maar wat gebeurd er voor de rest? Wat en hoe groot zijn de risico's na het leegpompen van de maag?
Overigens vind ik het wel een goede zaak om rond het 14e jaargang met bijv. een verjaardag één drankje te laten nuttigen zodat het kind weet wat het is. Als ze met vrienden gaan drinken en die drinken dan veel denken de kids anders dat, dat ongeveer normaal is om te drinken ipv. wat voor hen meer dan genoeg is.

Rob, 03-10-2011 22:24 #6
Triest dat je adviseert jongeren vanaf 14 jaar toestaat te laten drinken. Het brein, en dan met name de frontale cortex, ontwikkelt zich tot ruim 20 jaar. Er is inmiddels ruimschoots aangetoond in de wetenschap dat alcoholgebruik deze ontwikkeling verstoort. Niet dit soort onzin verkondigen en al helemaal niet over pedagogisch verantwoord gaan spreken. Laat dat aub over aan de mensen die er verstand van hebben. Lees je eens in, ga eens een dagje op bezoek bij de alcoholpoli in delft, spreek eens met psychologen en pedagogen die er onderzoek naar doen en mee werken.

Rob Reactie infoteur, 04-10-2011
De gevolgen voor kinderen die niet (onder toezicht) de effecten en gevaren van alcohol leren begrijpen zijn veel groter. Zie hoe in landen waar een verbod geldt, jongeren zich finaal te buiten gaan - of in het geheim, of nadat ze wel de leeftijd hebben.

weeg de twee kwaden eens af?

Deze klinieken waar u naar verwijst zitten waarschijnlijk niet vol met kinderen van ouders die in een goede sfeer hun kinderen leren om te gaan met de maatschappij waar drankgebruik redelijk gewoon is.

Kasters (infoteur), 25-10-2009 23:24 #5
Alcohol is niet opgenomen in de opiumwet en is derhalve geen harddrug. Dat alcohol even sterke gevolgen kan hebben als harddrugs (dwz heroine/lsd/cocaine etc.) wil niet zeggen dat alcohol in dezelfde mate verslavend is. Het is niet juist om te stellen dat alcoholgebruik gedoogd wordt, alcoholgebruik is volgens de wet legaal en is daarom toegestaan (gedogen en toestaan zijn sterk verschillend van aard). Waarschijnlijk zal uw persoonlijke opinie zijn dat alcohol gezien moet worden als harddrug, ik denk echter dat het noodzakelijk is om dit aan uw lezers duidelijk te maken zodat er geen verwarring ontstaat over wat uw mening is en wat de werkelijkheid is. Reactie infoteur, 26-10-2009
Bedankt voor uw reactie!

Alcohol is zeker in een zelfde mate verslavend. Dat alcohol erg is ingeburgerd en daardoor niet verboden is (hoewel dat in Amerika tijdens de drooglegging is geprobeerd) doet niets af van de eigenschappen. De wet bepaald alleen wat mag en wat niet mag. De wet schrijft niet voor wat drugs zijn, wel welke niet in Nederland gebruikt mogen worden.

Over de woordkeuze "gedogen" kan ik met u meegaan.

De eigenschappen van alcohol: verslavend en verdovend worden overal met drugs in verband gebracht. Daarnaast maakt alcohol ook in je lichaam veel stuk (bij grotere hoeveelheden) hersencellen gaan dood en de lever wordt aangetast.

Dat het voor u niet binnen het rijtje van bekende harddrugs past zoals de opiaten doet hier niets aan af.
Alcohol valt niet onder de opiumwet en is daardoor niet verboden. Dat het niet verboden is maakt het niet minder schadelijk.

Symona, 31-08-2009 11:23 #4
Het is achterhaald om je kind voor zijn 16 jaar thuis te laten drinken! De campagne wil juist de leeftijdsgrens naar 18 brengen. En dan gaan jullie schrijven dat het goed is om thuis met 14 te leren drinken! Je moet het helemaal niet thuis leren. Je gaat je kind toch ook geen sigaret geven om het thuis te leren roken… Reactie infoteur, 02-09-2009
Dat er nieuwe campagnes gevoerd worden wil niet zeggen dat dit opvoedkundig ook klopt. Ik sta nog steeds achter mijn artikel m.b.t. kinderen onder toezicht kennis te laten maken met alcohol. Zolang alcohol aan 16 jarigen wordt geschonken verandert er niets.

Je kunt het proberen te verbieden maar het is zo sterk in de maatschappij ingeburgerd dat je dit niet zomaar verandert.
Wanneer je dingen gaat verbieden ben je de controle erover ook kwijt omdat het dan stiekum gebeurd.

Het is wat flauw om appels en peren te vergelijken. Het gaat over alcohol en niet over sigaretten of andere verdovende middelen.

Froukje, 15-06-2009 12:33 #3
Drankgebruik op de leeftijd van 14 jaar! Schandalig. Deze kinderen zijn nog in de groei, zitten nog op school waar de overgrote meerderheid ver onder de maat presteert. Een glaasje onder ouderlijk toezicht prima maar ze gaan ook van huis en naar feestjes waar alcohol geserveerd wordt.

Symona, 27-09-2008 05:22 #2
Toch triest als je een patient hebt die dit doet. Hoe kun je die het beste benaderen? Waar doe je goed aan?

Grietje, 03-02-2008 03:59 #1
Ik vind het een goed artikel. Mijn zoon ligt op dit moment in coma. Hij is 16 en was vanmiddag naar de carnavalsoptocht bij zijn vader. Het schijnt dat hij daar twee flessen whisky heeft gedronken. Er heerst tegenwoordig een macho cultuur; als je niet zuipt dan hoor je er niet bij. Het wordt tijd dat regering en scholen ingrijpen en kinderen en ouders bewust maken welke risico's en aan alcoholmisbruik kleven. Van mij mogen ze alle alcohol direct verbieden. Er is een hetze tegen sigaretten. Persoonlijk denk ik dat er meer mensen overlijden door drankmisbruik. Mijn zoon heeft 3,2 promille in zijn bloed. Ik wil dat hij wakker word en geen hersenletsel heeft. Als het fout gaat dan hoeft het leven voor mij ook niet meer. Reactie infoteur, 03-02-2008
Wat erg. Ik hoop dat het snel beter gaat. Wat Jammer dat alcohol toch zo misbruikt wordt en dat jongeren de gevaren ervan zo onderschatten.

Heel veel sterkte!

Infoteur: Rvermaat
Laatste update: 06-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!