InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Toxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak

Toxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak

Toxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak Toxoplasmose is een infectieziekte die van dieren via parasieten op mensen wordt overgebracht. De infectie kan niet alleen optreden bij mensen, maar ook bij vogels en zoogdieren, zoals katten en honden. Mensen met een zwak afweersysteem door bijvoorbeeld aids of chemokuren zijn extra vatbaar voor toxoplasmose. Een toxoplasmose-infectie kan worden opgelopen via het eten van rauw of niet goed verhit vlees (vooral bij lams- en varkensvlees), contact met kattenpoep en ongewassen groenten en fruit. Zwangere vrouwen moeten goed uitkijken, omdat de infectie ook het ongeboren kind kan treffen. Het kan leiden tot een miskraam of afwijkingen bij de foetus. Bij de meeste mensen verloopt de ziekte toxoplasmose zonder klachten. Personen hebben dan ook niet door dat ze 'besmet' zijn. Toxoplasmose kan mensen echter ook goed ziek maken.

Symptomen

  • Moe/hangerig
  • Koorts
  • Pijn
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Opgezette en pijnlijke klieren

Symptomen die kunnen optreden bij mensen met een verzwakt afweersysteem en baby's

  • Verwardheid/stuipen (bij aantasting van hersenen)
  • Onscherp zicht (door aantasting ogen)

Diagnose en behandeling

De dokter kan aan de hand van klachten en lichamelijk onderzoek tot de conclusie komen dat een patiënt toxoplasmose heeft. Ook bloedonderzoek kan uitsluitsel geven. Die laat eventueel antistoffen zien die het lijf tegen de parasiet aanmaakt. Bij mensen met een goede gezondheid gaat toxoplasmose vanzelf over. Mensen met een verzwakt afweersysteem, kinderen, baby's en zwangere vrouwen worden meestal wel behandeld met medicijnen als sulfonamiden, clindamycine en trimethoprim. Wanneer verzwakte mensen niet worden behandeld kunnen ze dood gaan. Baby's kunnen gehandicapt raken.

Hoe voorkom je toxoplasmose?

Verklein het risico op het het krijgen van toxoplasmose door geen rauw of onvoldoende verhit vlees en ongewassen groenten en fruit te eten. Raak uitwerpselen van dieren niet aan. Draag latex handschoenen bij het verschonen van de kattenbak en deponeer die daarna meteen in de prullenbak. Was daarna de handen. Zwangere vrouwen kunnen het verschonen van de kattenbak beter aan iemand anders overlaten. Werk ook met latex handschoenen in de tuin als katten daar hun behoefte doen. Was een mes waarmee je vlees hebt gesneden goed af met heet water en zeep.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kennisring.nl
  • www.erfelijkheid.nl
  • www.medicinfo.nl

Reageer op het artikel "Toxoplasmose: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaak"

Reactie

Katrien, 19-11-2014 09:31 #1
Moeten na een behandeling de IGM waarden in het bloed altijd negatief zijn?
Ik bevind me volgens bloeduitslag in grijze zone. Wie heeft hiermee ervaring en is genezen?

Infoteur: Tina2011
Laatste update: 03-01-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!