InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Zo worden de kwaadaardige tumoren behandeld

Zo worden de kwaadaardige tumoren behandeld

Zo worden de kwaadaardige tumoren behandeld Een kwaadaardige tumor kan iedereen overkomen. Een verschrikkelijke boodschap is het, maar tegelijkertijd is het zo dat de behandeling van tumoren sterk is verbeterd. Heeft u klachten, zoals pijn klachten en misschien onverwacht bloedverlies, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw huisarts. Alle organen in ons lichaam staan in met het lymfestelsel en hebben daardoor elk hun eigen schildwachtklier of sentinel node die meer duidelijkheid kan geven.

De kwaadaardige tumor

Celdelingen zijn normaal in ons lichaam en zelfs broodnodig. Soms slaat een celdeling op hol, waardoor er een tumor ontstaat met een kwaadaardig karakter. Goed cel- en weefselonderzoek geeft hier snel duidelijkheid over. Heeft u klachten, zoals pijn klachten en misschien onverwacht bloedverlies, neem dan zo snel mogelijk contact op met uw huisarts.

Primaire therapieën

Er zijn een aantal primaire therapieën en een aantal behandelingen die vooral ondersteunend moeten werken. Eerst de primaire therapieën:

De chirurgie

Is eenmaal geconstateerd dat niet sprake is van een goedaardige tumor, maar een kwaadaardige maligne tumor, dan zal meestal snel een operatieve ingreep moeten volgen. Hierbij zal al het kwaadaardige weefsel worden weggehaald plus een extra rand gezond weefsel. Bij borstkanker zullen vaak extra lymfeklieren worden verwijderd, totdat een lymfeklier wordt aangetroffen die gezond is. Bovendien wordt bij borstkanker vaak besloten om toch maar de hele borst weg te halen. Dit uit oogpunt van veiligheid en zekerheid.

De radiotherapie

Soms is een chirurgische ingreep niet mogelijk of onnodig. Als dan bovendien de inschatting is dat het kwaadaardige weefsel gevoelig is voor radioactieve straling, wordt vaak gekozen voor de radiotherapie. Het voordeel is een minder ingrijpende ingreep in combinatie met het feit dat omringend weefsel niet hoeft te worden aangepakt. Ook als de apparatuur tegenwoordig fijn af te stellen, toch zullen vaak bijwerkingen kunnen optreden als braken en misselijkheid.

De chemotherapie

Anders dan wel gedacht wordt, heeft chemotherapie niets met straling te maken. De middelen die worden toegediend, de zogenaamde cytostatica, hebben een cel dodende werking. Omdat dit een generieke aanpak is kunnen cytostatica ernstige bijwerkingen hebben. Onbedoeld worden namelijk ook gezonde cellen beschadigd. Het kan gepaard gaan met misselijkheid en bijvoorbeeld braken. De patiënt kan zich daardoor zeer belabberd voelen. Niet verbazingwekkend, want het zijn giftige stoffen die aan uw lichaam worden toegediend. Ook vallen helaas de haren vallen uit.

Hormonale therapie

De behandeling kan worden ondersteund met een hormonale therapie die niet zozeer genezend is, maar de kans op verdere agressiviteit van de ziekte beperkt. Gunstige reacties worden vooral waargenomen bij:
  • Borstkanker.
  • Prostaatkanker.
  • Baarmoederhalskanker.

Verdere ondersteuning

Relatief nieuw is de Immunotherapie, waarbij wordt getracht om de weerstand van de patiënt ingrijpend te verbeteren. Belangrijk is ook een goede pijnbestrijding, en monitoring van de patiënt. Een goed en tijdig overleg tussen patiënt en het verpleegkundig team, zal de revalidatie bespoedigen. Regelmatig zullen ook controles moeten worden uitgevoerd.

De schildwachtklier als belangrijke lymfeklier

De schildwachtklier is de centrale klier in een netwerk van lymfeklieren. Doordat alles in ons lichaam verbonden is met het lymfestelsel en lymfebanen kan de schildwachtklier meer duidelijkheid geven over eventuele uitzaaiingen of metastasen die op een later moment uit kunnen groeien tot kwaadaardige tumoren. Van kwaadaardige tumoren kunnen cellen los raken die elders terecht kunnen komen via lymfestelsel of bloedbaan. Kunnen, want een losgeraakte tumorcel hoeft geen uitzaaiing te veroorzaken. Wie bijvoorbeeld borstkanker heeft gehad kan ook een uitzaaiing naar een ander lichaamsdeel krijgen, zoals de longen. Een dergelijke uitzaaiing of tumor is dan een vorm van borstkanker, gegeven de eigenschappen van de cellen, en geen nieuwe kanker. Bovendien is het zo dat de meeste tumorcellen tijdens hun vervoer door het lichaam onderweg dood gaan. Lymfeklieren zijn er om ziekteverwekkers te doden en ons lichaam gezond te houden. Bekende regio's met lymfeklieren zitten onder de oksels, langs uw luchtpijp, bij de longen, bij de darmen, in de bekkenstreek en in de liezen. Dat betekent ook dat eventuele uitzaaiingen als eerste in de lymfeklieren te vinden zullen zijn. De arts en ook uzelf zult willen weten of en hoe ver de kanker is uitgezaaid. Daarvoor is de schildwachtklier procedure ontwikkeld. Hierbij wordt de bij het zieke orgaan behorende schildwachtklier opgespoord, verwijderd en onderzocht. Deze procedure wordt vooral toegepast bij borstkanker en bij een melanoom.

Slot

Een kwaadaardige tumor is vaak een verwoestende boodschap voor wie het aangaat, maar gelukkig verbeteren de behandelingen in ons land sterk. En dat geeft weer goede moed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Plaveiselcelcarcinoom bij de hond, kat en het paardPlaveiselcelcarcinomen zijn kwaadaardige tumoren, uitgaande van de huid, waarbij uitzaaiing gemakkelijk plaats vindt. He…
Wat is een schildwachtklierWat is een schildwachtklierIndien er kanker wordt geconstateerd staat voor iedereen de wereld stil en al snel komt de vraag of er ook uitzaaiingen…
Merkelcelcarcinoom: Zeer agressieve vorm van huidkankerMerkelcelcarcinoom: Zeer agressieve vorm van huidkankerEen Merkelcelcarcinoom is een zeer maligne (kwaadaardige), zeldzame vorm van huidkanker. De knobbel bevindt zich meestal…
Longkanker: oorzaken, verschijnselen en behandelingLongkanker: oorzaken, verschijnselen en behandelingLongkanker is een vorm van kanker die in meer dan 90% van de gevallen verband houden met zelf roken of passief meeroken…
Kwaadaardige melanoomKwaadaardige melanoomDit is een kwaadaardige vorm van kanker. Soms ontstaat deze huidkanker uit een ál bestaande moedervlek. Het komt even va…

Reageer op het artikel "Zo worden de kwaadaardige tumoren behandeld"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-07-2015
Subrubriek: Ziekten
Special: Tumoren en kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!