InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Voedsel bij zwangerschap

Voedsel bij zwangerschap

Voedsel bij zwangerschap Wanneer je zwanger bent is het belangrijk om op je voeding te letten. Sommig eten kan gevaarlijk zijn voor je ongeboren kind en kun je dus beter vermijden tijdens je zwangerschap. Veel mensen weten niet welke soorten voeding allemaal schadelijk kunnen zijn voor je kind, waardoor ze deze toch eten.

Zwangerschap

Iedereen wil natuurlijk het beste voor zijn (ongeboren) kind. Het is belangrijk om, wanneer je zwanger bent, gezond te eten. Daarnaast is het heel belangrijk dat je ook bepaalde voeding vermijdt omdat dit schadelijk kan zijn voor je baby. Wat betreft het gezonde eten is bij de meeste mensen wel duidelijk wat dat inhoud, maar wat betreft de voeding die beter overgeslagen kan worden is veel onduidelijkheid. Wanneer je weet wat je moet vermijden tijdens de zwangerschap draag je bij aan een zo goed mogelijke ontwikkeling van je kind.

Vis

Veel vis zit vol met proteïnen en gezonde omega 3 vetten, die ervoor zorgen dat de hersenen van je kinderen optimaal kunnen ontwikkelen. Echter is het zo dat sommige vissen een hoge kwikwaarde in zich hebben, waardoor ze schadelijk kunnen zijn voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel van je kind. Vaak is de regel, hoe ouder de vis, hoe hoger de kwikwaarde in de vis. Het is voor zwangere vrouwen dus af te raden om de volgende vis te eten:
  • Zwaardvis
  • Haai
  • Makreel
Zoals hierboven genoemd kan het eten van vis ook positieve effecten hebben op de ontwikkeling van je kind. Het is aan te raden om 1 à 2 keer in de week vis te eten wanneer je zwanger bent. Vissoorten die je daarvoor wel kunt overwegen (en dus een lage kwikwaarde bevatten), zijn:
  • Garnaal
  • Zalm
  • Ansjovis
  • Forel

Rauwe vis

Zorg wel dat je alle rauwe en niet gare vis, zoals sushi, vermijdt. Deze kunnen bacteriën en virussen bevatten die schadelijk zijn voor je kind

Vlees, kip en ei

Voor alle vlees en gevogelte die je eet is het van belang dat je zorgt dat deze goed gaar zijn. Wanneer je zwanger bent, zal je gevoeliger zijn voor bacteriën die zitten in rauw vlees. Daarnaast kunnen deze bacteriën ook schadelijk zijn voor je kind. Zorg daarom altijd dat je vlees en gevogelte altijd goed gegaard zijn (gebruik desnoods een thermometer). Probeer hotdogs en vleeswaren voor op brood te vermijden omdat deze een bron van bacteriën kunnen vormen. Daarnaast is het af te raden om rauwe eieren te eten. Zorg ervoor dat wanneer je een ei eet, deze helemaal hard is (ook het eigeel) en wanneer je iets vreemds ziet aan het ei, je hem dan weggooit. Daarnaast moet je voedsel dat bereid is met rauwe eieren vermijden waaronder:
  • Advocaat
  • Beslag
  • Hollandaisesaus
  • Sommige sladressings

Zuivel

Veel zuivelproducten zijn een aanvulling op je voeding wanneer je zwanger bent. Ze zijn belangrijk om te eten, aangezien ze belangrijke stoffen bevatten die de ontwikkeling van je kind ten goede komen. Belangrijk hierbij is wel dat je alleen kiest voor gepasteuriseerde zuivel. Dus melk, kaas, mozzarella kunnen allemaal geen kwaad zolang ze maar gepasteuriseerd zijn. Veel bijzondere kazen zoals brie of blauwe schimmelkaas zijn niet gepasteuriseerd, waardoor je deze beter kunt vermijden (tenzij er nadrukkelijk opstaat dat ze wel gepasteuriseerd zijn). Probeer ook voor sinaasappelsap te kiezen voor de gepasteuriseerde variant.

Cafeïne

Wanneer je zwanger bent is het belangrijk dat je de hoeveelheid cafeïne die je binnenkrijgt laag houdt. De cafeïne kan een nadelig effect hebben op het hart van je ongeboren kind. Je moet daarom opletten dat je maximaal 2 koppen koffie of 4 koppen thee per dag drinkt. Daarnaast is het oppassen met dranken als cola, waar ook cafeïne in zit. 6 glazen cola zorgen ervoor dat je de maximale cafeïnegrens hebt bereikt. Het ultieme advies is om deze dranken sowieso maar te weren aangezien het een nadelig effect heeft op je kind. Wanneer je toch niet zonder kan, houd je dan in ieder geval aan de voorgeschreven hoeveelheden.

Alcohol

Drink geen alcohol tijdens je zwangerschap. Veel mensen zullen dit wel weten, maar het is van belang dit nog even extra te benadrukken. Alcohol is een vergif waar het volwassen lichaam (redelijk goed) tegen kan. Voor een baby is het echter een zeer gevaarlijk vergif. Het kan zorgen voor vervormingen in het gezicht, afwijkingen in het hart en zorgt voor een vergrote kans op een verstandelijke handicap. Deze effecten treden zelfs al op bij een matig drinker (max 2 glazen alcohol in de week). Ook geeft het drinken van alcohol een grotere kans op een miskraam. Stop daarom met het drinken van alcohol wanneer je zwanger bent! Mocht je moeite hebben met het stoppen met drinken, neem dan contact op met je huisarts.

Voeding tijdens de zwangerschap

Nu je op de hoogte bent van de belangrijkste voeding die je niet moet eten tijdens je zwangerschap zal je de ontwikkeling van je kind optimaal zijn gang kunnen laten gaan.
© 2014 - 2018 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenZwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenVeel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we ve…
Voedsel en zwangerschapVoedsel en zwangerschapAls je zwanger bent moet je altijd rekening houden met wat je wel mag eten en wat niet. Ook heeft tijdens de zwangerscha…
Is mijn kat zwanger?Is mijn kat zwanger?Een zwangere kat wordt ook wel een drachtige kat genoemd. Veelal wordt aangeraden bij het nemen van een kat om deze te l…
Zwanger en toch ongesteldZwanger en toch ongesteldOngesteld worden maar toch zwanger zijn: kan dat? Ja, is het antwoord. Hoewel het weinig voorkomt, is dit toch een versc…
Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingVrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingHet is tijdens de zwangerschap van groot belang dat de vrouw zeer bewust met haar voeding omgaat. De embryo moet alle be…

Reageer op het artikel "Voedsel bij zwangerschap"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 30-07-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!