InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > 8 papa-tips voor een sterke band met je baby

8 papa-tips voor een sterke band met je baby

8 papa-tips voor een sterke band met je baby Een nieuw wonder in huis brengt toch wat stress met zich mee en organisatorisch verandert er heel wat voor je gezin. Steek je als papa niet weg, maar bied spontaan hulp bij de opvoeding van je kleine spruit. Dé garantie om een sterke band met je baby te ontwikkelen . Dat kan op meerdere manieren. Pik de dingen eruit die je zelf ook leuk vindt.

Geef je baby zelf eens een flesje

De mama af en toe ontlasten is wel broodnodig. Mama mag ook genieten van haar welverdiende nachtrust. Bij voorkeur kan je ‘s nachts een flesje geven. Je bent lekker op je gemak en je kan een innerlijke band creëren met je kindje. En de mama die zal overgelukkig zijn dat ze haar broodnodige uurtjes rust heeft gehad. Een win-win situatie dus.

Neem een badje samen met je baby

Baby's reageren aangenaam verrast als ze samen met hun papa in bad mogen ploeteren. En jawel, ook voor de papa is het héél plezierig. Samen zo dicht bij elkaar zijn versterkt de band tussen ouder en kind. Naarmate de kindjes wat ouder worden vinden ze het zo zalig om met potjes, eendjes en dergelijke in het water te spelen.

Af en toe een verhaaltje voorlezen kan geen kwaad

Wat je voorleest maakt eigenlijk niet veel uit. Lees dus voor wat je zelf graag leest. Belangrijk is om je aandacht naar je baby te richten. Je baby zal aandachtig luisteren en heel fier terugkijken en zelfs lachen naar de papa. Wat een zalig gevoel! Naarmate de kindjes ouder worden en zelf beginnen te brabbelen, zal je al woordjes herkennen en dat maakt je als papa enorm trots.

Doe je baby zelf een verse luier aan

Wacht hiervoor niet altijd op de mama. Ook papa’s mogen hun kleine spruit verschonen. Praat tegen je baby terwijl je hem een verse pamper aan doet, en je zal zien dat de baby niet vaak zal huilen. Een kindje is eens zo vrolijk met een schone, droge pamper aan.

Neem een foto van je kleine spruit

Wat is er nu mooier als je eigen kindje dat naar je lacht. Laat je kindje wat spelen en laat het genieten van elk moment. Foto’s nemen is zeker niet saai en bovendien heb je op die manier materiaal voor je fotoarchieven. Met een digitaal fototoestel kan je wel honderden foto’s nemen. Ook de familie en kennissen vinden foto’s alvast heel fijn.

Probeer samen gekke bekken te trekken

Een kindje kan wel honderden gekke bekken trekken, vaak ook onbewust. Als jij als papa ook af en toe een gekke bek trekt, tover je automatisch een andere gekke bek op het gezicht van je kindje. Prachtig toch, die wisselwerking tussen papa en kind.

Een draagzak dicht tegen je borst

Draag af en toe een draagzak als je ergens heen gaat. Je kindje is zo heel dichtbij en ruikt als het ware de papa. Bovendien is het als papa ook leuk om af en toe die zware maxi-cosi eens aan de kant te laten staan.

Zing af en toe een liedje in huis

Baby’s worden vrolijk van bepaalde deuntjes. Indien je vaak hetzelfde deuntje herhaalt, zal de baby dit herkennen. De baby zal dat kenbaar maken door eens te glimlachen. Wie veel zingt, geeft ook het gevoel een vrolijk iemand te zijn. En dat willen baby’tjes toch, een vrolijke papa!

En wat als de sterke band er na een tijdje niet is…

De eerste levensjaren van het kindje zal het effect nog niet erg groot zijn. Je kind zal sowieso lief zijn en de minste aandacht appreciëren. Naarmate de tijd vordert en je geen echte band krijgt met je kind dreigen jullie vervreemd te geraken van elkaar. Iets dat heel snel kan gaan: een nieuwe professionele uitdaging, relatieproblemen, tegenslag waardoor je in een dipje zit, … kunnen eventuele oorzaken zijn.

Indien je voelt dat je band niet sterk genoeg is en je hier wil aan werken, moet je hierover praten. In eerste instantie samen met je echtgenoot. Lukt dit niet of loopt dit niet zoals gewenst, bestaat er nog steeds professionele hulp zoals relatietherapeuten die ervaring hebben om uit deze gezinscrisis uit te geraken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verlatingsangst bij een babyVerlatingsangst bij een babyVerlatingsangst of eenkennigheid bij een baby komt voor vanaf de leeftijd van acht maanden. Op deze leeftijd is je baby…
Knutselen voor vaderdagKnutselen voor vaderdagVaderdag komt er weer aan en wat is er leuker dan een zelfgemaakt cadeautje te kunnen geven aan papa.
Voorlezen aan je baby of peuterVoorlezen aan je baby of peuterOf je nu zelf houdt van lezen of niet; feit is dat de meeste baby’s en peuters absoluut geïnteresseerd zijn in boekjes e…
De eerste echo van je babyDe eerste echo van je babyJe bent zwanger en dat geeft jou een prettig gevoel. Maar heel veel zie of voel je nog niet tijdens de eerste weken en m…
Voordelen van borstvoeding voor de mama en de babyVoordelen van borstvoeding voor de mama en de babyBorstvoeding zorgt voor unieke en intieme momenten tussen de mama en de baby. Tijdens de borstvoeding vraagt je baby vee…

Reageer op het artikel "8 papa-tips voor een sterke band met je baby"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Nuttige tips
Medische informatie…
Schrijf mee!