InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > 10 tips voor een geslaagd kraamfeest voor jouw baby

10 tips voor een geslaagd kraamfeest voor jouw baby

10 tips voor een geslaagd kraamfeest voor jouw baby Wanneer er een baby geboren wordt willen veel mensen in jouw omgeving direct het kleine wondertje komen bewonderen. Natuurlijk ben je dan erg trots en vind je het leuk dat mensen op bezoek komen, maar je moet ook denken aan je eigen rust en die van de baby. Daarom is het leuk om 4 tot 8 weken na de geboorte van de baby een kraamfeest te organiseren. Je kunt familie, kennissen en collega’s die niet zo dicht bij jou staan uitnodigen op het kraamfeest. Dan hoef je niet met al deze mensen een aparte afspraak te maken en kunnen ze toch jouw kleintje bewonderen. Hoe zorg je nou voor een geslaagd kraamfeest?

Uitnodiging

In het geboortekaartje kun je een aparte tekst opnemen waarin je aangeeft dat er een kraamfeest of babyborrel is in plaats van kraamvisite. Je kunt er ook voor kiezen om een los kaartje in de envelop te doen met daarop de uitnodiging voor het kraamfeest. Vermeld duidelijk waar en wanneer het kraamfeest is, maar ook hoe laat het begint en hoe laat het weer afgelopen is. Zorg ervoor dat het kraamfeest niet te lang duurt zodat het niet te vermoeiend is voor jou en de baby.

Locatie

Geef het kraamfeest niet bij jou thuis, maar bij je (schoon)ouders of huur ergens een ruimte. Dan heb je zelf geen last van alle rommel en kun je direct na het kraamfeest naar huis om uit te rusten. Dit is zeker aan te raden als je geen grote woonkamer hebt en je toch wel veel bezoek verwacht. Als je in de zomer bevalt en het is droog dan kun je er ook voor kiezen om het lekker buiten te vieren. Misschien heb je een grote tuin of woon je vlakbij een mooi park.

Schakel hulp in

Vraag aan familie of vriendinnen om je te helpen met het versieren van het huis of de gehuurde ruimte. Misschien kunnen ze ook drankjes rondbrengen en zorgen dat de hapjes bijtijds worden aangevuld. Dan heb jij de tijd om te praten met de mensen die jouw baby komen bewonderen. Je kunt er ook voor kiezen om iemand in te huren die dit voor jou regelt, dat is makkelijk maar kost wel extra geld.

Welkomstdrankje

Het is leuk om aan de gasten een welkomstdrankje te serveren in de kleur roze of blauw. Op deze manier kun je echt met het bezoek toasten op de geboorte van jullie baby. Voor een roze drankje kun je rose gebruiken, een blauw drankje krijg je door een mix te maken van Blu Curacao en Spa Rood of Seven Up.

Kraamcadeautjes

Als het niet je eerste baby is heb je misschien wel genoeg babykleertjes, knuffels en speelgoed. Het is daarom helemaal niet gek om een verlanglijstje te maken voor de baby. Deze kun je bijvoorbeeld online maken en vermelden op de uitnodiging voor het kraamfeest. Als je spaart voor een groot cadeau voor de baby zou je ook aan je gasten om een bijdrage kunnen vragen. Zorg tijdens het kraamfeest voor een (sta)tafel waar je de kraamcadeautjes neer kunt leggen.

Wees origineel

Beschuit met muisjes is echt wel een beetje passé, geboortechocolade is nu helemaal hip! In diverse webshops kun je je hart ophalen aan verschillende soorten roze en blauwe chocolade. Ook zijn er gekleurde spekken en snoepjes verkrijgbaar. Maak mooie schalen met verschillende chocolades, dat presenteert leuk.

Bestel online

Al tijdens je zwangerschap kun je bij vele online webshops al blauwe of roze chocolade en andere suikerwaren bestellen. Dan heb je dat vast in huis. Ook geboorteversiering en een taart kun je alvast regelen. Dat scheelt een hoop tijd die je na de bevalling lekker kunt besteden aan je baby. Je kunt ervoor kiezen om alleen taart en chocolade neer te zetten en daarbij koffie en thee te serveren. Als je meer verschillende hapjes en drankjes wil aanbieden zou je familie kunnen vragen om te helpen met iets te maken of bakken.

Speelhoek

Het is voor de ouders die op bezoek komen fijn als zij ongestoord jouw kleintje kunnen bewonderen en kunnen praten met andere gasten. Zorg dat er iets te doen is voor de kinderen die met hun meekomen naar het kraamfeest. Denk aan een tafeltje met stoeltjes waar ze kunnen kleuren, een springkussen of speelhoek met een grote bak blokken. Wellicht kun je iemand zo gek krijgen om de kinderen te schminken! Denk je ook aan limonade of sap speciaal voor de kleintjes?

Draagdoek of draagzak

Het is niet prettig voor de baby om op zo’n druk moment door allerlei verschillende mensen vastgehouden te worden. De baby wil het liefst zo dicht mogelijk bij mama of papa zijn. Daarom is het handig om de baby in een draagdoek of draagzak bij je te dragen. Op deze manier zijn mensen minder snel geneigd de baby op te pakken en kan het kleintje lekker slapen als hij/zij daar behoefte aan heeft.

Bedankje

Het is leuk om je gasten te bedanken voor hun bezoekje met iets persoonlijks. Bijvoorbeeld een klein zakje roze of blauwe chocolade met een klein bedankkaartje er aan.

Tot slot

Als je veel bezoek verwacht is het prettig dat alles goed geregeld is. Probeer ondanks de drukte met iedereen een persoonlijk praatje te maken, dat is wel zo leuk voor je gasten. En geniet op de dag zelf lekker van alle mensen die speciaal voor jou naar het kraamfeest zijn gekomen.
© 2017 - 2019 Beldibi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Een kraamfeest of babyborrel organiserenEen kraamfeest of babyborrel organiserenHeel wat ouders organiseren voor de geboorte van hun kleine spruit een babyborrel. In Nederland spreekt men van een kraa…
Het organiseren van een kraamfeestDe geboorte van een baby is een indrukwekkende gebeurtenis. De eerste dagen word je overspoeld door kraambezoek, dat gra…
Hoe organiseer je een babyshower?Hoe organiseer je een babyshower?De vraag bij velen is: wat is een babyshower eigenlijk? Het is een gebruik dat vanuit Amerika naar West-Europa is gekome…
Een origineel babyborrelkaartjeDe meeste mensen onder ons hebben er of willen er ooit wel eentje of meerdere hebben. Kinderen bedoelen we natuurlijk. K…
De Gender Reveal Party: Onthulling van het geslachtDe Gender Reveal Party: Onthulling van het geslachtOm de komst van een baby te vieren worden allerlei feestjes georganiseerd. De baby shower, om de aanstaande moeder voor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 951248, Pixabay

Reageer op het artikel "10 tips voor een geslaagd kraamfeest voor jouw baby"

Infoteur: Beldibi
Laatste update: 29-09-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!