InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Moeders voor Moeders en Pregnyl

Moeders voor Moeders en Pregnyl

Moeders voor Moeders en Pregnyl Moeders voor Moeders is een project waar de zwangere vrouw aan mee kan doen met als doel het helpen van andere, minder vruchtbare vrouwen. Van de zesde tot en met de 16e week van de je zwangerschap kan je je urine doneren aan Moeders voor Moeders. In je urine zit namelijk een stofje, het hCG-hormoon, waar het medicijn Pregnyl van gemaakt kan worden dat minder-vruchtbare vrouwen kan helpen zwanger te worden.

Het nut van Moeders voor Moeders

Waar sommige vrouwen bij de eerste 'poging' al zwanger worden, doen anderen vrouwen er veel langer over om zwanger te geraken. Er wordt gesproken van verminderde vruchtbaarheid wanneer een zwangerschap uitblijft na een jaar lang zonder gebruik van anticonceptiemiddel gevreeën te hebben. In Nederland heeft ongeveer 1 op de 6 paren een probleem met de vruchtbaarheid. Bij 1 op de 12 paren duurt het langer dan 2 jaar eer men zwanger raakt.

Kunstmatige bevruchting kan de kans op een zwangerschap doen toenemen bij stellen met vruchtbaarheidsproblemen. Voor deze kunstmatige bevruchting is de hulp nodig van medicijnen. Het betreffende medicijn, Pregnyl, wordt op basis van de natuurlijke stoffen die aangemaakt worden bij een zwangerschap, het hCG hormoon, gemaakt. Dit hormoon is in overvloed aanwezig in de urine van zwangere vrouwen gedurende de eerste vier maanden van de zwangerschap.

Wat is hCG?

hCG is de afkorting van "humaan chorion gonadotrofine", een hormoon dat door de embryo in het vrouwelijk lichaam aangemaakt wordt tijdens de zwangerschap. Het chorion, een van de drie vruchtvliezen, produceert het hCG, om precies te zijn. Deze productie komt al vrij snel na de bevruchting op gang, soms zelfs al na twee weken, wanneer je dus 1 dag overtijd bent. Zwangerschapstesten zijn gebaseerd op het meten van de hoeveelheid hCG in de urine.

Hoe werkt Moeders voor Moeders?

Wanneer je zwanger bent en graag mee wilt werken aan het project kan je (vrijblijvend) telefonisch contact opnemen via 0800-0228070. Je kan je ook online aanmelden op de website van Moeders voor Moeders. Vervolgens wordt gekeken of er in jouw postcodegebied urine opgehaald wordt, of dat je het zelf naar een lokale verzamelplaats moet brengen.

Duur van het project

Je kan je aanmelden vanaf het moment dat je overtijd bent tot en met de 11e week van je zwangerschap. Je kan deelnemen van de zesde tot de 16e week van je zwangerschap.

Wat gebeurt er met de urine?

Door ingewikkelde en kostbare procedures wordt het hCGhormoon uit je urine gehaald. Om één vruchtbaarheidsbehandeling mogelijk te maken is wel een heel zwembad vol urine nodig. Met behulp van het hCG hormoon kan vervolgens het medicijn Pregnyl geproduceerd worden. Pregnyl heeft de volgende functies:
  • Het stimuleert de eisprong (ovulatie) bij onvruchtbaarheid ten gevolge van het uitblijven van follikelrijping of eisprong
  • Het bereidt de follikels voor op vruchtbaarheidsprogramma's als IVF

Hoe werkt Pregnyl?

Pregnyl is een medicijn dat de normale afgifte van het geslachtshormoon luteïniserend hormoon nabootst. Dit vindt normaliter halverwege een normale menstruatiecyclus plaats, en zorgt ervoor dat er een eisprong plaatsvindt.
Gerelateerde artikelen
Moeders voor Moeders: hoe werkt het?Moeders voor Moeders: hoe werkt het?Moeders voor Moeders is een initiatief waarmee zwangere vrouwen andere paren kunnen helpen om zwanger te worden. Door al…
Lof tijdschrift voor werkende moeders met ambitieEen tijdschrift voor werkende moeders met ambitie gemaakt door werkende moeders. Moeders die graag succesvol zijn op zow…
Zwangerschap: week 17 t/m 20Zwangerschap: week 17 t/m 20Zwanger: gewicht, buik, baby voelen, moe, buikpijn, echo. Nog een paar weken, dan is de zwangere vrouw op de helft van d…
Verschillende soorten zwangerschapstestenVerschillende soorten zwangerschapstestenEr zijn veel verschillende soorten zwangerschapstesten op de markt. Zo zijn er verschillende merken, verschillende metho…
Oestrogeen hormoon en functieOestrogeen hormoon en functieOestrogeen hormoon of oestrogenen is een hormoon dat voornamelijk tijdens de zwangerschap veel voorkomt, maar gedurende…
Bronnen en referenties
  • Bouwmeester, J. Je zwangerschap van maand tot maand (2003)

Reageer op het artikel "Moeders voor Moeders en Pregnyl"

Reactie

M. Mollema-Van Wanroij, 08-09-2009 12:29 #1
Goede morgen,
Ik ben op zoek naar info over de manier van werken voor "Moeders voor Moeders". Met name of er mogelijkheden zijn om voor uw organisatie als chauffeur te werken. In mijn geval in de omgeveing van Breda.
Graag een reactie.
Met vriendelijke groet, M. Mollema Reactie infoteur, 08-09-2009
Goedemiddag,

voor vacatures en dergelijke kunt u het beste de website http://www.moedersvoormoeders.nl/ even bezoeken.

Groetjes Kim

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 14-03-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!