InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap eerste signalen

Zwangerschap eerste signalen

Zwangerschap  eerste signalen Wie al een zwangerschap achter de rug heeft, herkent de eerste signalen van een zwangerschap direct. Sommige vrouwen herkennen het moment waarop de ovulatie het gereedkomen van de ei uit de eicel begint. Anderen weten niet wanneer en of ze een ovulatie of eisprong, het afstoten van de eicel, hebben gehad. Wat zijn nu de eerste signalen bij een zwangerschap? Hieronder volgt een duidelijk overzicht.

Ovulatie en eisprong

Het proces van ovulatie vindt een keer per menstruatiecyclus plaats, in het midden van die cyclus. Er komt dan in één van de twee eierstokken een eicel tot rijping. Het moment dat de eicel door de eierstok wordt afgestoten, heet de eisprong.

Menstruatie

Niet menstrueren is een van de duidelijkste eerste signalen van een zwangerschap. Het is niet zo dat niet menstrueren altijd een teken is van zwangerschap, want het gaat ook samen met stress, ziekte, verstoorde hormoonhuishouding of andere reacties van het lichaam. Naast niet menstrueren zul je moeten letten op andere signalen van zwangerschap.

Groeiende borsten

Het lichaam ondergaat veranderingen tijdens het begin van de zwangerschap. Het lichaam moet zich er namelijk op voorbereiden in instellen dat het voortaan voor een kind zal moeten zorgen. Een van de veranderingen die al heel snel optreedt, is het veranderen van de borsten. Die worden groter, maar ook gevoeliger. De gevoeligheid van de borsten zal snel verdwijnen, op het moment dat het lichaam is gevormd naar de komende situatie. Wanneer je borsten dus beginnen te groeien, is er al heel veel kans op zwangerschap.

Misselijkheid

Een andere bijkomstigheid van zwangerschap is een gevoel van zware misselijkheid. Meestal komt dit in de ochtend bij het opstaan opzetten, maar het kan ook op andere momenten terugkomen. Wanneer deze misselijkheid een aantal dagen blijven, kun je al spreken van een eerste signaal. Houd er wel rekening mee dat ook misselijkheid een reactie van je lichaam is, net als niet menstrueren, en te maken kan hebben met verkeerde voeding, stress of andere vervelende zaken.

Vermoeidheid

Vermoeidheid komt in veel vormen voor. Zo hoeft vermoeidheid zeker niet altijd te betekenen dat je zwanger bent. Wel betekent het een gebrek aan energie en bij een zwangerschap komt dat vaak terug. Wanneer de vermoeidheid gepaard gaat aan andere symptomen zou het zomaar een eerste signaal van zwangerschap kunnen zijn.

Veel naar het toilet

Net als bij de andere signalen is ook veel naar het toilet gaan een niet altijd even duidelijk signaal. Het kan immers ook andere redenen hebben. Toch wordt het beschouwd zeker in combinatie met de andere symptomen als een van de eerste tekenen van een zwangerschap. Zeker wanneer dit regelmatig urineren zich voordoet in de periode van ongesteldheid. Ook hier speelt mee dat de hormonale huishouding op zijn kop wordt gezet.

Conclusie

Er zijn genoeg eerste signalen van een zwangerschap, die zich in de eerste weken na bevruchting voordoen. Natuurlijk zijn dit heel open signalen, die lang niet altijd hoeven te betekenen dat je zwanger bent. Neem om die reden altijd het zekere voor het onzekere, en doe een zwangerschapstest. Dan weet je pas echt waar je aan toe bent. Bij onduidelijkheden of onzekerheden, is het altijd raadzaam om een gynaecoloog te benaderen.
© 2009 - 2019 Paulsmiezen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe weet ik of ik zwanger ben?Hoe weet je of je zwanger bent? In dit artikel lees je de vier belangrijkste symptomen van een prille zwangerschap. Als…
Vroege symptomen en signalen van zwangerschapVroege symptomen en signalen van zwangerschapWat zijn de eerste signalen bij een zwangerschap? Indien je er naar informeert, blijken de meeste vrouwen de eerste sign…
Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?Elke vrouw zal andere verschijnselen hebben welke aangeven dat ze zwanger is. Het meest voorkomende teken is een latere…
Eerste symptomen van zwangerschapEerste symptomen van zwangerschapHet lichaam van de vrouw geeft al vaak signalen/symptomen, voordat een zwangerschaptest kan aangeven dat er sprake is va…
Eerste symptomen zwangerschap. Ben ik zwanger?Eerste symptomen zwangerschap. Ben ik zwanger?De eerste symptomen van een zwangerschap zijn erg makkelijk te achterhalen. Je denkt misschien dat je ongewenst zwanger…

Reageer op het artikel "Zwangerschap eerste signalen"

Reacties

Pffff, 22-12-2009 17:56 #2
Hoi

ik ben 7 weken terug gestopt met de pil omdat we graag een kindje willen
maar ik ben nog niet ongesteld geweest maar ik heb wel af en toe krampen in me onder buik en af en toe zo ineens misselijk en last van me tepels maar ze verkleuren niet en dan heb ik het warmen dan weer koud
jhaa ik weet het niet heb nog geen test gedaan wat denken jullie?

groetjes

Ozlem, 13-12-2009 16:38 #1
Hallo

ik ben 8 maanden bezig met zwanger worden maar lukt niet. ik heb geen ziekte en al.ik heb een vraagje 9 december had ik een eiersprong. 7 december was de test positief geslachtsgemeenschap gehad half uur lang met een kussen onder mijn rug gelegen en zo ben ik gaan slapen 8 december heb ik niks gedaan 9 december wel is de kans nu dat ik zwanger kan zijn.

bedankt

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 24-05-2009
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!