InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapskwalen

Zwangerschapskwalen

Zwangerschapskwalen Zwanger zijn: je behoort op een roze wolk te zitten en te stralen van geluk. Niemand die jouw kwalen en klachten omtrent de zwangerschap wilt horen. En toch zijn ze er: de ongemakken van de zwangerschap. De tien meest voorkomende klachten tijdens de zwangerschap. Kwalen die door de zwangerschap veroorzaakt worden, horen er bij, maar kunnen voor veel ongemak zorgen. Wat kun je allemaal verwachten tijdens de zwangerschap en hoe ermee om te gaan?

Aambeien

Aambeien zijn aderen in en rond de anus, die gezwollen zijn. Dit wordt veroorzaakt door hormonen, maar ook door de baby die op de darmen drukt. Door het te lang op de wc zitten of te hard drukken, ontstaan ook eerder aambeien. Tijdens een bevalling wordt er zoveel druk op de anus uitgeoefend, dat hierdoor ook makkelijk aambeien door ontstaan.
  • Klacht: Ze zijn vervelend, pijnlijk en jeukend.
  • Oplossing: Een pijnstillende en jeukverzachtende zalf biedt verlichting.
  • Genezing: Soms verdwijnen aambeien spontaan, maar men kan er ook de rest van het leven last van blijven houden.

Bandenpijn

Een plotselinge scherpe en stekende pijn in of rond de baarmoeder die ook weer verdwijnt, wordt bandenpijn genoemd. Dit wordt veroorzaakt door het oprekken van de banden waaraan de baarmoeder hangt. De groeiende baarmoeder heeft ruimte nodig en de banden zullen mee moeten rekken.
  • Klacht: tijdens het opstaan, bukken, of andere bewegingen is een scherpe, stekende pijn voelbaar. Vaak krimpt de vrouw ineen. Ook rond het schaambot kan pijn voelbaar zijn. Het is een onschuldige klacht.
  • Oplossing: neem de tijd voor het opstaan, maak langzame bewegingen. Een zwangerschapsbroekje of ondersteunende buikband geeft verlichting.
  • Genezing: Na de zwangerschap krijgt de baarmoeder weer rust: de klacht verdwijnt vanzelf.

Bekkeninstabiliteit

Onder invloed van de hormonen worden de delen tussen de bekken weker gemaakt, dit is vooral van nut tijdens de bevalling om de bekken uiteen te doen wijken. Soms gebeurt dit weker maken al vrij vroeg in de zwangerschap: er is dan sprake van verlies van steun in de bakken en er ontstaat instabiliteit.
  • Klacht: Pijn tijdens het bewegen, lopen, traplopen, omdraaien in bed. moeilijk vooruit komen, een waggelende gang maken. Verlies van urine.
  • Oplossing: Met fysiotherapie kunnen veel klachten al verlichting geven. Let op met bewegen: traplopen doe je door het pijnlijke been eerst voor te zetten waarna het andere been aansluit. Omdraaien in bed kan men het beste doen door beiden knieën tegen elkaar gedrukt te houden en de benen licht te buigen, en dan in een geheel om te draaien. Slapen met een kussen tussen de knieën voelt vaak prettiger. Bij ernstige klachten is een rolstoel prettig. Bij bekkeninstabiliteit is een juiste balans tussen bewegen en rust belangrijk.
  • Genezing: een aantal weken na de bevalling zijn de klachten vrijwel verdwenen. Bij aanhoudende klachten, neem contact op met de fysiotherapeut.

Bloedend tandvlees

Het tandvlees bloedt tijdens een zwangerschap en makkelijker en sneller. Beweert wordt dat de kans op een miskraam groter is bij vrouwen met bloedend tandvlees: de bacteriën die in het ontstoken tandvlees nestelen, dringen makkelijk door tot in het lichaam en komen via de bloedbaan bij de baby terecht.
  • Klacht: pijnlijk, rood, gezwollen of bloedend tandvlees.
  • Oplossing: poets het tandvlees grondig maar niet te hard. De randjes van het tandvlees kunnen het best bereikt worden door de tandenborstel schuin op het tandvlees te zetten. Ga eventueel naar een mondhygiëniste. Ook roken veroorzaakt makkelijker bloedend tandvlees maar is door het roken moeilijker te herkennen.
  • Genezing: alleen door een goede mondhygiëne, geneest het ontstoken tandvlees.

Bloedneus

Alles bloedt nou eenmaal wat makkelijker tijdens de zwangerschap, zo ook de neus. Vooral wanneer er druk op de neus ontstaat zoals niezen of snuiten, maar soms ook spontaan, verschijnt er makkelijk wat bloed uit de neusgaten.
  • Klacht: bloeding uit de neus, niet pijnlijk.
  • Oplossing: Ga zitten, snuit de neus, buig voorover en knijp de neus dicht vlak boven het neusschot.
  • Genezing: het bloeden stopt vanzelf. Na de zwangerschap verdwijnen de klachten.

Bloedverlies

De vaatwanden worden tijdens de zwangerschap dunner: dit veroorzaakt ook makkelijker bloedingen. Bloedverlies uit de vagina komt ook vrij veel voor.
  • Klacht: bloedverlies, meestal na een hoest of niesbui of na gemeenschap.
  • Oplossing: De klacht is onschuldig van aard en kan de gehele zwangerschap voorkomen. Er is geen remedie tegen.
  • Genezing: Na de bevalling zijn spontane bloedingen snel verdwenen. Bloedingen kunnen ook andere oorzaken hebben, ga bij twijfel even langs arts of verloskundige.

Brandend maagzuur

Brandend maagzuur wordt veroorzaakt door het niet goed sluiten van de spier die de maag van de slokdarm afsluit. door de hormonen, verslapt de spier en laat makkelijk maagzuur door naar de slokdarm. Vanaf de tweede helft van de zwangerschap drukt de groeiende baby tegen de maag en duwt zo het maagzuur terug de slokdarm in.
  • Klacht: Een branderig gevoel in de slokdarm, vooral na het eten van bepaald voedsel of tijdens het bukken.
  • Oplossing: Vermijdt het eten van vet voedsel, koolzuurhoudende dranken of pittige kruiden. Bij brandend maagzuur kan melk, vanillevla of droog brood verlichting geven. Een Rennie neutraliseert het maagzuur. Bij het gebruik van medicijnen, overleg eerst met je arts of verloskundige.
  • Genezing: Na de bevalling zijn de klachten snel verdwenen.

Misselijkheid

Vooral in de eerste twaalf weken komt misselijkheid redelijk veel voor, maar ook gedurende de hele zwangerschap houdt het bij een aantal vrouwen aan. In de ochtend is de misselijkheid sterker dan op andere tijden van de dag. Misselijkheid, maar ook braken en gebrek aan eetlust zijn typische zwangerschapsklachten. Oorzaak zijn hormonen maar ook psychische factoren kunnen een rol spelen.
  • Klacht: vooral in de ochtend misselijk, soms overgeven, weinig zin om te eten.
  • Oplossing: voor het opstaan een kopje thee drinken kan helpen, neem ook iets te eten. Blijf vervolgens nog even liggen. Ontbijt met kleine hoeveelheden. Neem voor het slapen gaan nog iets kleins om te voorkomen dat je snachts misselijk wordt. Gember schijnt goed te helpen tegen misselijkheid.
  • Genezing: na ongeveer twaalf weken is de misselijk vaak verdwenen, blijft het aan houden dan verdwijnt de klacht vrij snel na de bevalling.

Spataderen

Gezwollen aderen in de benen. Onder invloed van de hormonen worden de vaatwanden slapper. De druk in de aderen kan niet goed meer opgevangen worden en de aderen zwellen op. ook de groeiende baarmoeder belemmert een goede doorstroming van het bloed van de benen terug naar het hart.
  • Klacht: pijn tijdens het staan en lopen, een vermoeid gevoel in de benen. Zichtbaar gezwollen aderen.
  • Oplossing: Beweeg met regelmaat, dit bevordert de bloeddoorstroming. Ga niet met overkruiste benen zitten. Bij ernstige klachten kan een steunkous uitkomst bieden. Een operatie is ook mogelijk indien de klachten na de bevalling niet verminderen of verdwijnen.
  • Genezing: Soms spontaan na de bevalling, in sommige gevallen blijven de klachten aan houden.

Trombose

Een bloedstolsel dat in een ader van het been blijft zitten, wordt trombose genoemd. Tijdens de zwangerschap wordt dit veroorzaakt door de niet goed functionerende kleppen en slapper wordende bloedvaten. Ook tijdens het kraambed, waarbij er weinig beweging is, ontstaat er makkelijker trombose.
  • Klacht:

    Het is pijnlijk en gezwollen. De huid is meestal warm, en rood of paars van kleur. Trombose is gevaarlijk: het bloedstolsel kan losschieten en richting longen of hart worden geduwd. Ook kan de bloedstroom in het been blijvend verstoort raken waardoor het been dik blijft.
  • Oplossing: antistollingsmiddelen en steunkousen. Blijf gedurende de hele zwangerschap goed bewegen en voldoende water drinken.
  • Genezing: Met medicijnen en steunkousen kan er al een hoop bereikt worden. Trombose geneest niet zomaar: de bloedprop is nog steeds in de ader aanwezig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bandenpijn: zwangerschapBandenpijn: zwangerschapBandenpijn komt voor vanaf 20 weken zwangerschap, bij een volgende zwangerschap vaak al eerder. Ook vroeg in de zwangers…
Zwanger en buikkrampenZwanger en buikkrampenZwangerschap en buikkrampen, wat heeft de kramp te betekenen? Moet ik mij zorgen maken of is het onschuldig? Buikpijn ko…
Bandenpijn bij zwangerschapBandenpijn bij zwangerschapBandenpijn bij zwangerschap: die twee horen bij elkaar als thee met een koekje. Bandenpijn kan al zeer vroeg in de zwang…
Bandenpijn en zwangerBandenpijn en zwangerBandenpijn in de zwangerschap komt meestal voor rond de 20e week. Maar ook al vroeg in de zwangerschap kan bandenpijn vo…
Zwanger en rugpijnZwanger en rugpijnRugpijn komt veel voor tijdens de zwangerschap. Bijna iedere zwangere vrouw krijgt er mee te maken, vooral in de tweede…

Reageer op het artikel "Zwangerschapskwalen"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!