InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Embryodonatie en embryoadoptie

Embryodonatie en embryoadoptie

Embryodonatie en embryoadoptie Per jaar blijven honderden embryo's over na een al voltooide vruchtbaarheidsbehandeling. Volgens de wet is er een mogelijkheid om deze embryo's tot ontwikkeling te laten komen bij andere paren met een kinderwens. Dit wordt embryodonatie genoemd en is betrekkelijk nieuw in Nederland

De donatie en de adoptie

De meeste paren kun samen kinderen krijgen. Dit is echter niet voor alle mensen vanzelfsprekend. Sommige paren kunnen geen kinderen krijgen, maar hebben wel een sterke kinderwens. Voor hen zijn vruchtbaarheidsbehandeling over het algemeen de laatste kans om toch samen een kind te krijgen. Helaas wil dit ook niet altijd lukken en dus gaat de kinderwens soms in rook op. Voor deze paren kan embryodonatie een oplossing zijn. Andere paren hebben, meestal na een succesvolle bevruchting, niet teruggeplaatste embryo's over. Zij staan voor een moeilijke keuze: laten zij de embryo's 'vernietigen' of willen zij deze embryo's doneren aan andere paren? Deze embryo's zijn nog aanwezig in een kliniek, bijvoorbeeld een IVF-kliniek. De embryo's zijn opgeslagen in stikstofvaten, ze zijn dus in feite bevroren. Ze liggen daar netjes geordend en wachten tot ze ontdooid worden. Als een paar besluit om hun embryo's ter adoptie aan te bieden, kunnen ze andere mensen heel erg helpen!

Paren die na vruchtbaarheidsbehandelingen nog steeds geen kindje hebben kunnen krijgen, gaan vaak over op de moeilijke weg van de adoptie van een kind. Tegenwoordig is het echter ook mogelijk om een embryo te adopteren via de weg van embryodonatie. De embryo wordt in de baarmoeder van de moeder geplaatst en groeit hier uit tot een levensvatbaar kind. Zo kunnen de ouders zich hechten aan het kind en het kind aan de ouders. Na de geboorte van het kind wordt de moeder (uit wie het kind geboren wordt) als rechtsgeldige en als natuurlijke moeder gezien. De vader zal het kind via de juridische weg moeten erkennen!

De behandeling

Voordat je over kunt gaan op embryoadoptie, moet er een onderzoek worden gedaan. Het lichamelijk onderzoek wordt gedaan door je gynaecoloog. Hij of zij onderzoekt of embroadoptie mogelijk is en hoe er verder moet worden behandeld. Ook worden er testen gedaan naar bepaalde infectieziekten. De terugplaatsing van embryo's van een ander kan er voor zorgen dat je wel zwanger wordt, ondanks andere vruchtbaarheidsbehandelingen. De groei en ontwikkeling van het kind van een ander is namelijk anders dan dat van je eigen kind!

Na het lichamelijk onderzoek en de screening vindt een selectie plaats. Dit hangt af van het aanbod van het aantal embryo's. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillende maatschappelijke belangen. De embryo's zijn dus opgeslagen in stikstofvaten. Ze worden ontdooid als ze worden gebruikt. Ongeveer 70% van de embryo's overleeft dit proces en kan dus gebruikt worden voor embryoadoptie. Bij terugplaatsing van één of meerdere embryo's is er een kans van ongeveer 25% dat je zwanger wordt. Deze vorm van adoptie kan nog in de leeftijden tussen 40 en 44 jaar oud.

De embryodonatie is niet anoniem. De gegevens van de donor staan in registers en worden bewaard. Als je kind 16 jaar of ouder is, kan hij of zij informatie over zijn 'echte' ouders opvragen. Je bent dus eigenlijk niet de echte ouder. Hier moet je vooral rekening mee houden. Aan embryoadoptie en embryodonatie zitten veel etnische bezwaren, voor de donor en voor degene die adopteert.
© 2010 - 2019 Maria_louise91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.embryodonatiebureau.nl

Reageer op het artikel "Embryodonatie en embryoadoptie"

Infoteur: Maria_louise91
Gepubliceerd: 08-09-2010
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!