InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap: uitrekenen bevallingsdatum

Zwangerschap: uitrekenen bevallingsdatum

Zwangerschap: uitrekenen bevallingsdatum Veel zwangere vrouwen vinden het fijn te weken wanneer zij ongeveer uitgerekend zijn. De bevallingsdatum kan op verschillende manieren berekend worden, maar het uitrekenen van de bevallingsdatum is nooit heel erg nauwkeurig. Slechts 4,5 procent van de vrouwen bevalt uiteindelijk op de uitgerekende datum.

Uitrekenen van de bevallingsdatum

"Wanneer ben je uitgerekend?", "wanneer komt de baby?" en "op welke dag ga je bevallen?". Vragen die de zwangere vrouw maar al te bekend voor zullen komen. Niet alleen stellen zij zichzelf deze vragen, ook de omgeving is dikwijls erg nieuwsgierig en betrokken. Veel vrouwen vinden het prettig om te weten wanneer zij de baby ongeveer kunnen verwachten, zodat zij daar rekening mee kunnen houden in het plannen van alle dingen die geregeld moeten worden zodra men er achter gekomen is dat men zwanger is. Een veelgebruikte methode om de bevallingsdatum te berekenen is de volgende:

Bevallingsdatum = de eerste dag van de laatste menstruatie - drie maanden + zeven dagen

In deze rekenmethode wordt er echter geen rekening mee gehouden dat de verschillende maanden uit een verschillend aantal dagen bestaan. Bovendien kan je deze rekenmethode enkel toepassen wanneer je een regelmatige menstruatiecyclus had, wat niet alle vrouwen hebben. Het is daarom in sommige gevallen verstandiger om uit te gaan van de gemiddelde zwangerschapsduur van 280 dagen (40 weken) en deze op te tellen bij de eerste dag van de laatste menstruatie.

Duur zwangerschap

Hoewel vaak gesproken wordt van een zwangerschapsduur van 40 weken, is men gemiddeld eigenlijk maar 38 weken zwanger. De zwangerschap begint namelijk pas op het moment van de eisprong, zo'n twee weken na de eerste dag van de laatste menstruatie. Het is echter nooit met zekerheid te zeggen op welk moment rond de eisprong de bevruchting plaats gevonden heeft. Daarom gebruikt men liever een zekere datum, de datum van de eerste dag van de laatste menstruatie.

Echo

Wanneer je een erg onregelmatige menstruatiecyclus hebt of je niet meer precies weet wanneer je laatste menstruatie plaatsgevonden heeft kan de verloskundige een echo maken. Aan de hand van de lengte van de foetus kan dan alsnog vrij nauwkeurig bepaald worden hoe oud de foetus is en wanneer je vermoedelijk uitgerekend bent.

Wanneer ga je bevallen?

Wanneer je uiteindelijk gaat bevallen is nooit met 100 procent zekerheid te voorspellen. De rekenmethodes vormen een richtlijn, maar de uiteindelijke bevaldatum is van diverse factoren afhankelijk. Niet alleen de biologische klok van de moeder speelt een rol, ook de kwaliteit en het functioneren van de placenta beïnvloedt de uitgerekende datum.

Uiteindelijk bevalt slechts 4,5 procent van de vrouwen op de uitgerekende bevaldatum! 25 procent van de vrouwen krijgt de eerste weeën in de week voor of na de uitgerekende datum. Zo'n 75 procent begint meer dan drie dagen voor of na de uitgerekende bevallingsdatum met bevallen. Uiteindelijk is het niet erg belangrijk of men op de uitgerekende datum bevalt. In principe is elke bevallingsdatum vanaf de 37e week van de zwangerschap prima. Vanaf de 37e week zwangerschap is de baby in principe klaar om geboren te worden. Men spreekt van 'over tijd' wanneer men meer dan 42 weken zwanger is.
Gerelateerde artikelen
Wanneer ben ik uitgerekend?Wanneer ben ik uitgerekend?Wanneer is een zwangere vrouw uitgerekend? Duurt een zwangerschap 38 of 40 weken? Soms blijkt het lastig te zijn om uit…
Zwangerschapsverlof en bevallingsverlof: hoogte en duurZwangerschaps– en bevallingsverlof zijn geregeld in de Wet arbeid en zorg. Deze wet biedt een aantal verlofregelingen, z…
Vragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofVragen over zwangerschapsverlof en bevallingsverlofZwangere werkneemsters en zelfstandigen hebben recht op zwangerschapsverlof en bevallingsverlof. Ook werkneemsters met b…
Formule van ChézyFormule van ChézyDe formule van Chézy is een formule die voortkomt uit de vloeistof leer. De zeer bekende formule is in 1775 ontwikkeld d…
Zwangerschapsuitkering en bevallingsuitkering WAZO en ZEZZwangerschapsuitkering en bevallingsuitkering WAZO en ZEZZwanger zijn betekent in 2019 ook recht op een uitkering, de zwangerschapsuitkering. De Wet arbeid en zorg WAZO regelt u…
Bronnen en referenties
  • Smulders, B. & Croon, M. (2007) Veilig zwanger, het complete handboek

Reageer op het artikel "Zwangerschap: uitrekenen bevallingsdatum"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 11-01-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!