InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Antwoorden op veelgestelde zwangerschapsvragen

Antwoorden op veelgestelde zwangerschapsvragen

Antwoorden op veelgestelde zwangerschapsvragen Tijdens je zwangerschap zul je veel vragen hebben omdat er immers veel in je lichaam verandert en je een klein mensje met je meedraagt. Wat mag je nu wel en niet doen, eten? Welke kwaaltjes zal ik krijgen? Wat moet ik nu allemaal administratief gaan regelen? Hoe en wanneer vraag ik mijn verlof aan? Er zullen ongetwijfeld veel vragen in je opkomen.

Wat mag ik tijdens mijn zwangerschap absoluut niet doen of eten?

Vanwege het toxoplasmose gevaar (een infectie bacterie) wordt afgeraden om bijvoorbeeld de kattenbak te verschonen en om te tuinieren. Bij deze twee activiteiten is er een kans dat je deze infectie bacterie kunt oplopen.

Je mag tijdens je zwangerschap geen rauwmelkse kazen en rauw vlees of vis eten, hierin kunnen parasieten en bacteriën zitten die een gevaar vormen voor je ongeboren kindje. Qua rauwmelkse kaas moet je alleen oppassen met bepaalde kaassoorten die je bij een kaaswinkel koopt. De meeste kazen die in de supermarkten verkocht worden kun je zonder probleem eten tijdens een zwangerschap.

Mag je sporten tijdens een zwangerschap?

Kortgezegd: Ja, dit mag. Een beetje lichaamsbeweging is zelfs goed. Houd er wel rekening mee dat je lichaam anders kan gaan reageren tijdens het sporten. Denk hierbij aan het slapper worden van je spieren (om je baby meer ruimte te geven), pijn tijdens te zware belasting en meer kans op blessures. Zolang je zwangerschap echter normaal verloopt wordt bewegen juist aangeraden, zolang je niet te intensief sport en luistert naar je lichaam dan kan er weinig misgaan. Stop als je moe wordt.

Zijn er sporten die je beter niet kunt doen tijdens je zwangerschap?

Bedenk bij elke sport eerst wat het risico is voor jou en je baby. De volgende sporten worden in ieder geval afgeraden:
  • Duiken
  • Parachutespringen
  • Paardrijden
  • Surfen
  • Skaten

Bij andere sporten is het een kwestie van je lichaam kennen en inschatten. Heb je nooit gesport en wil je ineens een intensieve sport gaan uitoefenen, dan is het beter om te wachten tot na de zwangerschap.

Kan ik gedurende mijn zwangerschap veilig op reis?

Overleg dit in ieder geval met je huisarts. Het hangt af van de afstand van je reis en de faciliteiten in het vakantieland. Wanneer er immers iets mis zou gaan, wil je wel dat je veilig naar een ziekenhuis of kliniek kunt gaan en hier terecht kunt voor hulp. Let steeds goed op je voeding en gebruik nergens leidingwater. Wees ook steeds bedacht op mogelijke voedselvergiftiging.

Vanaf 6 - 7 maanden is extra aandacht geboden: maak geen te lange autoritten, ook met de trein reis je het beste eerste klas.
Wees bij verre reizen bedacht op het risico voor tropische ziekten. Voor sommige landen heb je inentingen nodig, maar bepaalde inentingen mag je wellicht niet krijgen tijdens een zwangerschap.

Er zijn geen aanwijzingen dat reizen in een modern vliegtuig met normale luchtdruk enig risico inhoudt. Lange vluchten worden afgeraden na 32-34 weken afhankelijk van de voorschriften van de luchtvaartmaatschappij. Dit is niet om medische redenen maar eerder uit financiële en verzekeringstechnische overwegingen (noodlandingen bij geboorte...).

Welke medicatie mag ik wel of niet gebruiken

De algemene regel hierbij is: gebruik nooit medicatie op eigen initiatief. Zelfs onschuldige huismiddeltjes zoals bijvoorbeeld aspirine kunnen gedurende de zwangerschap enorm veel schade berokkenen. Raadpleeg dus steeds je huisarts, zowel als je bepaalde medicatie gebruikt al voor je zwangerschap, alsmede als je (nieuwe) medicatie gaat slikken bij je zwangerschap.

Wat is de duur van mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof?

Het zwangerschapsverlof duurt 6 weken. Dit verlof kan ook nog doorlopen na de bevalling. Het bevallingsverlof duurt 10 weken. Als je kind later wordt geboren dan verwacht, kan deze periode langer duren. De werkneemster kan het zwangerschaps- en bevallingsverlof niet in gedeelten opnemen.

Hoe vraag ik zwangerschaps- en bevallingsverlof aan?

De zwangere werkneemster vraagt het zwangerschaps- en bevallingsverlof aan bij de werkgever. Dat moet minimaal drie weken voor de gewenste ingangsdatum van het verlof gebeuren. Bij de aanvraag is een verklaring van de arts of verloskundige nodig waarin de vermoedelijke bevallingsdatum staat. Werkgevers mogen het verlof niet weigeren. De datum waarop het zwangerschapsverlof ingaat, is afhankelijk van de datum waarop de werkneemster denkt te bevallen.

Als het kind later wordt geboren dan verwacht, heeft dit invloed op de duur van het verlof. Wanneer het kind te vroeg wordt geboren blijft de duur van het verlof minimaal 16 weken.

Lees verder

© 2011 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Veelgestelde vragen sollicitatiegesprekWat zijn veelgestelde vragen tijdens een sollicitatiegesprek? Welke vragen kun je verwachten en hoe kun je het beste ant…
De ontwikkeling van je baby; 11 weken zwangerIn week 11 is de 'basis' van de baby aangelegd; vrijwel alles zit nu 'op en aan' de baby. De baby zal de komende weken f…
Sollicitatievragen komen uit uw eigen briefSollicitatievragen komen uit uw eigen briefEen sollicitatiegesprek kunt u goed voorbereiden aan de hand van uw eigen sollicitatiebrief. De meeste vragen zullen nam…
(Veelgestelde) sollicitatievragen en antwoorden(Veelgestelde) sollicitatievragen en antwoordenIn dit artikel worden veelgestelde sollicitatievragen nader toegelicht. Sollicitatievragen bestaan meestal uit vragen ov…
Sporten tijdens de zwangerschap, welke sporten wel of niet?Sporten tijdens de zwangerschap, welke sporten wel of niet?Mag ik sporten tijdens de zwangerschap? Dat is een veel gestelde vraag door zwangere vrouwen. Vaak wordt er gedacht dat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Antwoorden op veelgestelde zwangerschapsvragen"

Reactie

Anoniem, 07-09-2014 21:38 #1
Vraagje: als je zwanger bent en aan de 40 weken zit, hoeveel weken maximum voor ze zelf de bevalling op gang brengen? Reactie infoteur, 08-09-2014
Meestal gaat dit in overleg met de verloskundige. De baby is volgroeid vanaf de 37 weken en groeit vanaf deze week alleen nog in gewicht. In de praktijk wordt de bevalling op gang gebracht wanneer het 1,5 tot twee weken na de uitrekendatum is.

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 25-01-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Ouderschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!