InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Anticonceptiepil kopen, welke past bij mij?

Anticonceptiepil kopen, welke past bij mij?

Anticonceptiepil kopen, welke past bij mij? Als je niet ongewenst zwanger wilt worden dan kun je kiezen voor het gebruik van de anticonceptiepil. Het is een prima voorbehoedsmiddel voor zwangerschappen, echter niet voor geslachtsziekten. Welke anticonceptiepil het beste bij je past kan een apotheker je uitleggen. Laat je daarom goed voorlichten voordat je de pil gaat kopen, zodat je zeker weet dat je de beste anticonceptiepil slikt. Er zijn ook alternatieven voor de pil, zoals een spiraaltje of een condoom.

Wat is een anticonceptiepil?

De anticonceptiepil zorgt er voor dat de eisprong bij een vrouw niet plaatsvindt. In de anticonceptiepil zitten vrouwelijke geslachtshormonen. Door afgifte hiervan aan het lichaam wordt een bevruchting voorkomen. De anticonceptiepil slik je drie weken lang. Iedere dag neem je een pilletje. Na drie weken stop je een week met innemen. Daarna begint de cyclus opnieuw.

Anticonceptiepil kopen als voorbehoedsmiddel

Anticonceptiepillen kun je kopen om te gebruiken als voorbehoedsmiddel. De kans dat je zwanger wordt tijdens het gebruik van de pil is nagenoeg te verwaarlozen. Het gebeurt soms dat een vrouw toch zwanger wordt tijdens het gebruik van de pil, echter dit zijn extreme gevallen. Let er wel op dat het gebruik van de anticonceptiepil als voorbehoedsmiddel alleen maar een zwangerschap tegen gaat. De pil biedt geen bescherming tegen geslachtsziektes. Je kunt de pil ook gebruiken in combinatie met een condoom. Het condoom zorgt er dan voor dat geslachtsziektes niet worden overgedragen.

Welke anticonceptiepil past bij mij?

Als je anticonceptiepillen wilt kopen dan kun je kiezen uit veel varianten. Welke pil past het beste bij je? De verschillende pillen zijn anders door hun samenstelling. Heb je bijvoorbeeld veel last van een vettige huid en acne, dan kies je de anticonceptiepil die daar het beste bij past. Ook zijn er anticonceptiepillen te koop die er voor zorgen dat het gewicht van je lichaam niet toeneemt.

Alternatieven voor de pil

Als je geen anticonceptiepil wilt kopen dan zijn er alternatieven voorhanden. Je kunt bijvoorbeeld een spiraaltje laten inbrengen of een Morning After Pil kopen als je echt niet het risico wilt lopen om zwanger te worden.

Het spiraaltje is een dun stukje plastic. Het heeft de vorm van een ankertje, waarop een klein stukje koper of wat hormonen zijn aangebracht. Je kunt met een spiraaltje in je baarmoeder niet zwanger worden doordat het spiraaltje er voor zorgt dat eitjes zich niet kunnen nestelen in de baarmoederwand. Het inbrengen van een spiraaltje gebeurt via de baarmoedermond. Een spiraaltje kan voor langere tijd (enkele jaren) blijven zitten.

De Morning After Pil kun je kopen als je zeven dagen lang geen pil hebt genomen en wel geslachtsgemeenschap hebt gehad (zonder bescherming). Ook kun je een Morning After Pil gebruiken als een condoom is gescheurd of wanneer je in je vruchtbare dagen onveilige geslachtsgemeenschap hebt gehad.

Verschillende soorten anticonceptiepillen

Je kunt vier soorten anticonceptiepillen kopen. Per soort verschilt de samenstelling en de slikperiode. De verschillende in samenstelling houdt in dat er meer of minder progestageen in zit. De slikperiode varieert van drie weken tot aan 28 dagen. De vier soorten pillen zijn de onderscheiden in:
  • éénfase pillen: alle pillen hebben dezelfde samenstelling
  • tweefasen pillen: de pillen in de 1e week hebben een andere samenstelling dan de pillen in de 2e en 3e week
  • driefasen pillen: in zowel de 1e, 2e als 3e week hebben de pillen een andere samenstelling
  • vierfasen pillen: de pillen hebben gedurende de hele periode 4 verschillende samenstellingen

Laat je goed voorlichten voordat je anticonceptiepillen koopt. Dit kan bij de apotheek. Daar kunnen ze ook goed uitleggen welke anticonceptiepil het beste bij je past.
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Soorten anticonceptiepillenEr zijn meerdere soorten anticonceptiepillen op de markt verkrijgbaar. Indien je besluit gebruik te maken van anticoncep…
De werking van de anticonceptiepilDe werking van de anticonceptiepilDe anticonceptiepil of de pil, is het meest gebruikte voorbehoudsmiddel tegen zwangerschap. Het is een pil in tabletvorm…
Qlaira, de nieuwe anticonceptiepilQlaira, de nieuwe anticonceptiepilAnticonceptie voorkomt dat vrouwen zwanger worden. De pil is de meest gebruikte anticonceptie. Er is nu een nieuwe antic…
Prikpil: betrouwbaarheidPrikpil: betrouwbaarheidDe prikpil en zijn betrouwbaarheid. Voor vrouwen die de anticonceptiepil willen gebruiken maar deze niet dagelijks wille…
nieuws uitgelichtNieuwe anticonceptiepil: de natuurlijke pilDe anticonceptiepil is een van de meest gebruikte en betrouwbaarste anticonceptie voor vrouwen. Miljoenen vrouwen gebrui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anqa, Pixabay
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Anticonceptiepil kopen, welke past bij mij?"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 24-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!