InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Qlaira, de nieuwe anticonceptiepil

Qlaira, de nieuwe anticonceptiepil

Qlaira, de nieuwe anticonceptiepil Anticonceptie voorkomt dat vrouwen zwanger worden. De pil is de meest gebruikte anticonceptie. Er is nu een nieuwe anticonceptiepil op de markt, met minder bijwerkingen.

De pil

De anticonceptiepil is het meest gebruikte voorbehoedsmiddel. Door de pil kan een vrouw zich veilig voelen bij het vrijen, omdat de kans om zwanger te worden bij juist pilgebruik minimaal is. De pil lijkt dus een ideale oplossing om zwangerschap te voorkomen. Daarnaast wordt de pil ook regelmatig voorgeschreven bij vrouwen die een onregelmatige of hevige menstruatie hebben. Door de pil kan de menstruatie gereguleerd worden en het bloedverlies beperkt worden.

Bijwerkingen van de pil

Veel vrouwen ervaren bijwerkingen van de pil. Er zijn bijwerkingen geconstateerd zoals dikker worden, niet lekker voelen, hoofdpijn of migraine krijgen, geen zin in seks meer hebben, gevoelige borsten hebben of acné krijgen. Tot nu toe waren er bij het gebruik van de pil een stopweek, of een aantal stopdagen nodig per maand. Veel vrouwen vinden dit lastig, omdat zij na de stopdagen vergeten met op de juiste dag weer te starten met het slikken van de pil. Bij het vergeten van één pil wordt het risico op een ongewenste zwangerschap al veel groter. Bij twee of meer pillen kan men in het geheel niet meer rekenen op bescherming door de anticonceptiepil tegen zwangerschap.

Qlaira, een nieuw soort anticonceptiepil

Sinds dinsdag 2 juni 2009 is er een nieuw soort anticonceptiepil op de markt: Qlaira. De fabrikant van dit middel is Bayer. Bayer stelt dat Qlaira minder bijwerkingen heeft dan de pillen die tot nu toe verkrijgbaar waren. Qlaira is de eerste anticonceptiepil die gemaakt is op basis van een natuurlijk vrouwelijk hormoon. Dit hormoon, estradiol, wordt ook door lichaam van de vrouw aangemaakt. Daarnaast bevat de pil nog het progestageen dienogest. Bijzonder aan de pil is dat deze een cyclus van 28 dagen kent. 26 pillen bevatten het hormoon estradiol en 2 pillen bevatten geen werkzame stoffen (placebo's). Bij deze pil zijn er dus geen stopdagen nodig. Verwacht wordt dat hierdoor de pil minder snel vergeten wordt. De pil Qlaira heeft een tweeledige werking. De werkzame stoffen zorgen ervoor dat het slijm in de baarmoederhals te dikker wordt, zodat zaadcellen zich niet makkelijk naar de baarmoeder kunnen transporteren. Daarnaast zorgt de pil voor verandering van het baarmoederslijmvlies. Hierdoor kan een bevruchte eicel niet innestelen, zodat er geen zwangerschap ontstaat.

Bijwerkingen

De bovengenoemde bijwerkingen kunnen mogelijk ook optreden bij het gebruik van Qlaira. Meestal verdwijnen bijwerkingen na gebruik van een paar maanden. Doordat Qlaira gemaakt is op basis van een natuurlijk hormoon verwacht men dat de bijwerkingen echter veel minder zullen zijn dan bij tot nu toe verkrijgbare anticonceptiepillen. Er zijn echter nog te weinig onderzoeksresultaten om te kunnen stellen dat deze anticonceptiepil de oplossing is voor vrouwen die bij het gebruik van andere pillen last hebben van vervelende bijwerkingen.

Bescherming tegen zwangerschap

De fabrikant van Qlaira stelt dat men bij het gebruik van deze pil een kans van slechts 1% heeft om, ondanks het gebruik van ervan, zwanger te raken. Natuurlijk moet er juist omgegaan worden met het gebruik van de pil. Juist gebruik betekent geen pillen vergeten, tijdens het gebruik van bepaalde medicijnen zoals bijvoorbeeld antibiotica, een ander voorbehoedsmiddel erbij gebruiken, bij diarree en overgeven ook tijdelijk een ander voorbehoedsmiddel (bijvoorbeeld condooms) erbij gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Qlaira.nl
  • Nu.nl

Reageer op het artikel "Qlaira, de nieuwe anticonceptiepil"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 03-06-2009
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!