InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Help, ik ben nog steeds niet zwanger!

Help, ik ben nog steeds niet zwanger!

Help, ik ben nog steeds niet zwanger! Het kan voor vrouwen (en hun partners) behoorlijk frustrerend zijn wanneer het niet lukt om (binnen een bepaalde tijd) zwanger te raken. De teleurstelling iedere maand opnieuw kan erg groot zijn, en vragen als 'waarom lukt het niet?' en 'is er iets mis?' worden steeds vaker gesteld.

Hoe lang is lang?

Voor de één is drie maanden wachten al lang, terwijl de ander na een jaar begint te beseffen dat het 'zwanger worden' niet erg vlot gaat. Hoe dan ook, het is jammer wanneer het maar niet lukt om zwanger te worden. Stellen die zwanger willen worden, moeten hier in ieder geval een jaar 'rustig' de tijd voor nemen. De meeste stellen worden namelijk zwanger binnen een jaar; dit houdt in dat dat na 3 maanden het geval kan zijn, maar ook 'pas' na 11 maanden. Het is dan niet per se zo dat het eerste stel 'vruchtbaarder' was. Ongeveer tachtig tot negentig procent van alle vrouwen met een kinderwens is na een jaar zwanger. Bij de overige 10 tot 20 procent lukt dit dus niet.

De natuur een handje helpen

Er zijn een aantal factoren die de kans op een zwangerschap kunnen vergroten:
  • Eet gezond, drink gezond
  • Slik (alvast) foliumzuur
  • Zorg dat je een gezond gewicht hebt (niet te zwaar)
  • Beweeg voldoende
  • Rook niet (ook partner niet)
  • Gebruik (eventueel) een ovulatietest om de meest vruchtbare dagen te meten
  • Vrij met elkaar (ongeveer) om de dag
  • Vermijd stress
Misschien leef je al erg gezond, en volg je alle adviezen rondom het zwanger worden al op. En toch lukt het maar niet om zwanger te raken. Het kan dan zijn dat er een ander probleem is waardoor je niet zwanger wordt.

Naar de huisarts

Wanneer je samen met je partner een jaar lang geprobeerd hebt om zwanger te worden, kun je een bezoekje aan de huisarts overwegen. Om eerder genoemde redenen zal deze pas na een jaar bekijken of er eventueel iets met jou of jullie als stel aan de hand kan zijn. Handig om te weten: veel huisartsen laten je eerst een temperatuurcurve bijhouden, voordat je doorgestuurd wordt naar een specialist. Je zou dus op voorhand al een dergelijke curve kunnen bijhouden. Dit houdt in dat je voor een maand of een aantal maanden je lichaamstemperatuur meet op een bepaald tijdstip (vaak 's ochtends bij het opstaan). Op die manier kan een huisarts precies zien of en wanneer je ovuleert.

De gynaecoloog

Eenb gynaecoloog kan je vervolgens verder helpen met je wens om zwanger te worden. Allereerst zal er een oriënterend vruchtbaarheidsonderzoek (OFO) gedaan worden. Het OFO bestaat uit een aantal onderdelen:
  • sperma-onderzoek
  • ei-sprong vaststellen (indien aanwezig)
  • baarmoederhals-onderzoek
  • bloed- en urine-onderzoek

De meeste van deze onderzoeken gebeuren inwendig. Voor vrouwen (en mannen) kunnen dergelijke onderzoeken best heel spannend zijn; ze zijn tenslotte al een lange tijd bezig om zwanger te worden. Bedenk daarom dat het uiteindelijk meer rust zal geven om te weten wát er aan de hand is, als er iets aan de hand is.

De uitslag

Er zijn verschillende oorzaken te noemen voor het uitblijven van een zwangerschap. In 30% van alle gevallen ligt het probleem bij de man, in 30% bij de vrouw en bij nog eens 30% ligt het probleem bij beiden. Tenslotte blijft er nog 10% over; in deze gevallen kan geen (duidelijke) oorzaak voor de vruchtbaarheidsproblemen gevonden worden. Na de eerste oriënterende testen zal waarschijnlijk bekend zijn welke problemen met betrekking tot vruchtbaarheid er zijn. De gynaecoloog zal nu bepalen wat de volgende stap zal zijn. Vaak volgen vele nieuwe onderzoeken en controles.

Blijven hopen

Het (nog) niet kunnen krijgen van een kindje kan voor stellen enorm veel stress opleveren. Sommige vrouwen vinden het al erg vervelend wanneer ze in 'ronde 8' nog steeds niet zwanger blijken te zijn, terwijl andere vrouwen al ruim drie jaren bezig zijn. Het is helemaal niet erg wanneer je je gefrustreerd voelt over het uitblijven van een zwangerschap; iedere maand heb je immers weer een teleurstelling te verwerken. Praat over je gevoelens met je partner en vrienden. En stel je vragen aan de huisarts of een specialist. Het kan ook enorm opluchten om je omgeving op de hoogte te stellen van je plannen om een kindje te krijgen; zo kunnen mensen op je werk of binnen de familie rekening houden met je gevoelens. Soms kunnen er namelijk best (onbedoeld) dingen gezegd worden die kwetsend voor je kunnen zijn.
Gerelateerde artikelen
Zwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn boven je 40steZwanger worden en zijn op of boven het 40ste levensjaar van de vrouw: de kansen en percentages, de voor-en nadelen. Vrou…
Kan ik nu zwanger zijn?Zelfs soms als mensen veilig hebben gevreeën vragen ze zich nog af of ze wellicht zwanger, het kan zijn dat als u het ec…
SchijnzwangerschapMisselijk zijn, een dikkere buik krijgen, vaak moeten plassen, en “overtijd” zijn. Allemaal symptomen van zwangerschap,…
Bronnen en referenties
  • www.babyinfo.nl

Reageer op het artikel "Help, ik ben nog steeds niet zwanger!"

Reactie

Lyn, 22-11-2011 13:06 #1
Ik ben reeds 3 jaar gestopt met de pil. Mijn cyclus kwam maar niet op gang, en daarom waren we blij op tijd begonnen te zijn. Ondertussen is de cyclus nog steeds zeer onregelmatig variërend van 5 weken - 3 maanden tot langer. Vorige week werd er wegens een klacht in de keel ontdekt dat mijn schildklier nogal fors is. Volgens de gynaecoloog misschien ook wel een probleem van mijn niet zwanger worden. Vermits we toch al even aan het proberen zijn, ben ik toch bij de gynaecoloog langs geweest. Na de resultaten van bloedtesten denkt ze eraan om met Clomid te beginnen. Ze vroeg me ook aan mijn partner te vragen voor een spermaonderzoek. Veel mannen zien dit niet onmiddellijk zitten zei ze. Wat als mijn mannetje dit ook niet wil? Ik weet niet waar ik me dan aan kan verwachten. Heeft de gynaecoloog dit echt nodig vooral ze start met hormonen? Zelf ben ik 21 jaar, maar mijn partner is 36 jaar. Mijn mannetje voelt zich daar niet helemaal goed bij. Alvast bedankt!

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 23-05-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!