InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Sporten tijdens de zwangerschap, welke sporten wel of niet?

Sporten tijdens de zwangerschap, welke sporten wel of niet?

Sporten tijdens de zwangerschap, welke sporten wel of niet? Mag ik sporten tijdens de zwangerschap? Dat is een veel gestelde vraag door zwangere vrouwen. Vaak wordt er gedacht dat sporten ‘verboden’ is zodra men een paar maanden zwanger is. Echter, het tegendeel is waar. Sporten is gezond. Dat geldt ook als je zwanger bent. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat zwangere vrouwen die sporten minder snel last hebben van zwangerschapsstriemen en dat hun bevalling makkelijker verloopt. Welke sporten wel of niet beoefenen tijdens de zwangerschap worden hier belicht.

Sporten en zwangerschap

Sporten is gezond zolang je bewust met sporten bezig bent. Dit geldt ook voor sporten tijdens de zwangerschap. Sporten en zwanger zijn gaat samen zolang je goed naar je lichaam luistert. Sterker nog, sporten kan veel positieve gevolgen hebben op het verloop van je zwangerschap en tijdens de bevalling. Echter, sporten tijdens de zwangerschap is alleen verstandig als je voordat je zwanger was ook al sportte. Ga niet opeens fanatiek sporten als je voor je zwangerschap weinig aan beweging deed. Wel kun je rustig wat meer gaan bewegen door wat vaker de fiets te pakken of een wandeling te maken. Ook kun je gaan denken aan zwangerschapsgymnastiek zowel in het water als op het droge.

Enkele voordelen van sporten tijdens de zwangerschap zijn:

  • Door te sporten tijdens de zwangerschap verminder je de kans op zwangerschapstriemen.
  • Door je conditie op peil te houden of te verbeteren heb je meer energie tijdens je zwangerschap.
  • Door te sporten tijdens de zwangerschap verbetert de bloedcirculatie. Dit heeft positieve gevolgen voor de placenta en de baby.
  • Door te sporten tijdens de zwangerschap wordt de kans op zwangerschapssuiker sterk verminderd.
  • Wanneer je lichaam tijdens de zwangerschap in top conditie wordt gehouden is de herstelperiode na de bevalling naar alle waarschijnlijkheid makkelijker en korter.
  • Door te sporten tijdens de zwangerschap vermindert de kans op verstopping.
  • Door te sporten tijdens de zwangerschap vemindert de kans op opgezwollen handen en voeten.

Ook al heeft sporten tijdens de zwangerschap veel positieve voordelen. Toch zijn er ook risico's aan sporten tijdens de zwangerschap verbonden. Sporten tijden de zwangerschap moet dus op een bewuste manier beoefend worden. Luister goed naar je lichaam en zorg ervoor dat je je niet helemaal uitgeput voelt. De streek rondom je buik heeft ook extra bescherming nodig tijdens de zwangerschap. Hou hier rekenschap mee met de keuze van je sport.

Verboden te sporten tijden de zwangerschap.

In sommige gevallen is het sterk af te raden en eigenlijk verboden om te sporten tijdens de zwangerschap.

Dit geldt wanneer:
  • Er te weinig vruchtwater is.
  • De placenta te laag ligt.
  • Zodra je last hebt van voortijdige weeën.
  • Zodra je in verwachting bent van een drieling.
  • Zodra je last hebt van bloedverlies tijdens de zwangerschap.
  • Zodra de baarmoedermond onvoldoende gesloten is.
  • Zodra je te maken hebt met een verhoogde hartslag met waarden boven de 140 slagen per minuut.
  • Zodra je last hebt van klachten zoals: pijn, misselijkheid en duizeligheid.

Welke sporten wel of niet beoefenen tijdens de zwangerschap

Sporten tijden de zwangerschap is gezond. Ondanks dat sporten veel positieve gevolgen kan hebben op het verloop van de zwangerschap en tijdens de bevalling kun je niet alle sporten zonder risico's beoefenen.

Sporten die je beter niet kunt beoefenen tijdens de zwangerschap:

  • Duiken
  • Basketbal
  • Skiën
  • Krachttraining. Wanneer je lichaam gewend is aan krachttraining kun je de eerste maanden van je zwangerschap hier nog meer doorgaan. Kies wel voor lichtere gewichten dan dat je normaal gesproken zou gebruiken. Stop na 5 maanden zwangerschap met buikspieroefeningen en stop na zes maanden zwangerschap in zijn geheel met krachttrainig.
  • Schaatsen en Inline skaten. Alleen wanneer je zeer geoefend bent in deze sporten mag je tot 5 maanden zwangerschap door gaan met het beoefenen van deze sporten.
  • Windsurfen
  • Zeilen
  • Paardrijden. Alleen wanneer je een ervaren rijdster bent en rustig rijdt op een rustig paard.
  • Vecht en verdedigingssporten zoals judoka en karate
  • Body Pump
  • Body Jam
  • Cx30

Sporten die je mag beoefenen tijdens de zwangerschap

  • Zwemmen (zeer gezond, eventueel op een rustig tempo starten tijdens de zwangerschap)
  • Aquarobic (zeer goed voor de bloedsoomloop. Eventueel zelfs starten tijdens de zwangerschap. Veel zwembaden organiseren speciale groepen voor zwangere vrouwen)
  • Tennis
  • Joggen
  • Fietsen
  • Groepslessen zoals: SH'BAM, Zumba, Yoga en Pilates
  • Volleybal
  • Badminton
  • Squash

Voor alle sporten geldt dat je tijdens de zwangerschap niet te fanatiek moet sporten. Put je lichaam niet helemaal uit. Daarnaast is extra voorzichtigheid gewenst. Groepslessen zijn goed haalbaar tijdens de zwangerschap. Als nadeel kleeft hier echter het feit aan dat het tijdens groepslessen en groepssporten moeilijker is om je eigen grenzen aan te geven. Bedenk dan dat niemand het gek of raar vindt wanneer je een oefening overslaat. De gezondheid van jou en je baby gaat voor alles!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwangerschap en sportenOngeveer 40% van de vrouwen die zwanger zijn, zeggen te sporten. De helft van deze sportende vrouwen zegt tot zes maande…
De ontwikkeling van je baby; 11 weken zwangerIn week 11 is de 'basis' van de baby aangelegd; vrijwel alles zit nu 'op en aan' de baby. De baby zal de komende weken f…
Zwangerschap en sport, een goede combinatie?Het is niet steeds even duidelijk of sport bijdraagt bij een zwangerschap of een goede zwangerschap juist in de weg kan…
Beweging en sport tijdens zwangerschapBeweging en sport tijdens zwangerschapBeweging/sport tijdens zwangerschap is belangrijk. Als je zwanger bent houd je door beweging/sport je spieren soepel, je…

Reageer op het artikel "Sporten tijdens de zwangerschap, welke sporten wel of niet?"

Reactie

Melanie, 14-09-2016 10:23 #1
Beste

Ik ben een fanatieke ervaren duikster en duik regelmatig maar nu 4.5 maand zwanger, geen buik nog, inmiddels alles laten testen of het gezond is etc. dat was allemaal prima in orde. Aangezien er vrij weinig informatie erover bekend is over zwanger zijn en duiken ben ik toch doorgegaan en alles is nog in orde maar duik nu wel zeer weinig nog. Kan dat voor eventuele problemen zorgen? Ik.hou natuurlijk mijn steigingen en dalingen goed in de gaten. Hoor graag terug.

Groetjes, Melanie Reactie infoteur, 14-09-2016
Hallo Melanie,

De grootste wetenschappelijke Nederlandse vereniging op het gebied van de duikgeneeskunde is van mening dat zwangere vrouwen niet zouden moeten duiken. De toenmalige voorzitter, de gynaecoloog dr. S.M. Dermout, van de NVD heeft in 1997 een artikel geschreven onder de titel: Vrouwen en Duiken: gynaecologie en obstetrie in relatie tot duiken. In het artikel wordt dit standpunt gemotiveerd. Kort samengevat beschrijft het artikel het gedeelte over zwangerschap.
De voor zwangere bij duiken op te lopen gevolgen zijn:
1. decompressieziekte,
2. schade door belvorming (ook silent bubbles),
3. hyperbare zuurstoftherapie,
4. hypoxie,
5. problemen met klaren van de oren,
6. gebroken vliezen,
7. aangeboren afwijkingen bij de foetus en
8. toegenomen incidentie van luchtembolie.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 01-06-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!