InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapstests

Zwangerschapstests

Zwangerschapstests De enige manier om erachter te komen of je zwanger bent, is door het doen van een zwangerschapstest. Eigenlijk zijn de testen die je kunt kopen bij de apotheek, drogist of supermarkt net zo betrouwbaar als die van de huisarts. Met een zekerheid van 99 procent kan zon test aantonen of je zwanger bent.

Het zwangerschapshormoon HCG

Een test meet of het zwangerschapshormoon HCG, Humaan Chorion Gonadotrofine, is aangemaakt. De aanwezigheid van HCG wordt in je urine gemeten. Deze aanmaak begint al voordat je menstruatie zou plaatsvinden. Er zijn heel veel verschillende soorten testen op de markt. Als je deze gebruikt, zoals voorgeschreven dan zijn ze betrouwbaar. Clearblue en Predictor zijn de meest bekende testen. Toch zijn er ook nog vele andere verkrijgbaar. Zo kan je er ook eentje aanschaffen van het huismerk van de drogist. Daarnaast kan je er ook eentje online bestellen.

Midstream

Je kunt testen of je zwanger bent met behulp van een midstream of cassette test. Een midstream test is een stick die je enkele seconden in je urinestraal kunt houden, ook kan je de stick in je opgevangen urine dompelen. Het testpapier van de stick zuigt het urine op. Meestal staan er op de stick twee vensters. In het ene venster kun je aflezen of je de test goed hebt gedaan, in het andere staat er of je zwanger bent.

Cassette

Een cassettetest werkt met pipetten. Hierbij vang je je urine op in een bakje of een zakje. Vervolgens zuig je dan met het pipet er wat urine uit en dit druppel je dan weer in de testcassette. Vaak zijn een paar druppeltjes al voldoende om aan te tonen of je wel of niet zwanger bent.

Negatieve uitslag

Ook al kan een test een negatieve uitslag geven, toch wil dit geen garantie bieden. Soms kan je toch gewoon zwanger zijn. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn. Zo kan je de test te vroeg hebben gedaan. Je lichaam heeft dan nog te weinig HCG. Het is het beste om een zwangerschapstest te doen nadat je een aantal dagen overtijd bent. Ook kan je te veel vocht hebben gedronken. Hierdoor is je urine niet geconcentreerd genoeg en kan er niet worden afgelezen of je lichaam HCG aanmaakt. Verder kan je urine niet vers genoeg zijn. Als je deze een tijdje laat staan en dan pas een test doet, dan klopt de uitslag vaak niet. Verder moet je er op letten dat je je urine opvangt in een schoon potje of pakje. Als het nog niet droog is of teveel schoonmaakmiddel bevat, dan kan dit van invloed zijn op de test.

Wanneer doe je een test?

Tegenwoordig zijn veel zwangerschapstesten heel erg gevoelig, zodat je al vanaf tien dagen na een bevruchting kan testen of je zwanger bent. Bij een normale cyclus is dit dan ongeveer vier dagen voordat je ongesteld zou moeten worden. Heb je een wat onregelmatige cyclus? Tel er dan wat meer dagen bij. Hierdoor heb je meer kans op een betrouwbaar resultaat. Ook kan het zijn dat de test een negatieve uitslag geeft, terwijl je toch het gevoel hebt dat je zwanger bent. Het is dan aan te raden om na een aantal dagen nog een keer te testen of je daadwerkelijk zwanger bent. Het is vaak ook niet meer nodig om te testen met ochtendurine. Toch doen heel veel vrouwen dit wel. De eerste urine is vaak wat geconcentreerder en bevat hierdoor meer van het hormoon HCG.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zwangerschapstests"

Reactie

Daisy, 27-02-2013 09:37 #1
Hallo,

Een vraagje. Ik heb gisteren een test gedaan van het Kruidvat merk en vanmorgen ook. Beide gaf een positief resultaat. Ik denk zelf alleen dat ik teveel urine gebruikt heb, meer dan vier druppels. Heeft dit invloed op de test? Want volgens mij is het als je dat HCG in je lichaam hebt, dan kan het toch niet anders dan positief zijn? Dankjewel alvast, groetjes Reactie infoteur, 03-03-2013
Beste Daisy,

het aantal druppels urine dat je voor een test moet gebruiken is een indicatie. Er wordt (gelukkig) niet van je verwacht dat je met een pipetje echt precies 4 druppels op het teststaafje laat vallen. Als de test positief is, tot twee keer toe, dan mag je er vanuit gaan dat het ook inderdaad positief is. Denk je toch echt dat je iets niet helemaal goed hebt gedaan, dan kun je altijd naar de huisarts om zekerheid te krijgen.

Heel veel succes!

Groetjes, Marensa

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 11-01-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!