InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger worden zonder man

Zwanger worden zonder man

Zwanger worden zonder man Je hebt bijna alles: een fijne baan, lieve vrienden en familie en een leuk huisje. Toch knaagt er iets aan je, je wilt graag een kind. Er is alleen één groot probleem: je hebt geen man. Hoe los je dit op? Hoe kan je zwanger worden zonder man?

Zwanger worden zonder man

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je zwanger wilt worden zonder een man. Wat moet je doen wanneer de tijd begint te tikken en je nog geen geschikte partner gevonden hebt? Of wanneer je partner na een jarenlange relatie ineens bekent toch geen kinderen te willen? En wat is er mogelijk wanneer je een relatie hebt met een vrouw? Of wanneer je helemaal geen zin hebt in het twee-ouderschap en je je kind lekker alleen op wilt voeden? Waar tot enkele jaren geleden een groot taboe heerste op het zwanger raken zonder man, komt het tegenwoordig steeds vaker voor en lijkt het steeds meer geaccepteerd te worden door de maatschappij. Maar wat zijn nu precies de mogelijkheden?

Wat wil je zelf?

Wanneer je voor de keuze van een onbekende versus een bekende spermadonor staat, is het aan te raden jezelf een aantal vragen te stellen. Belangrijke vragen waar je bij stil zult moeten staan zijn onder andere:
  • Welke rol wil je dat de vader van je kind in de opvoeding gaat spelen?
  • Wil je dat je kind later gemakkelijk contact kan opnemen met de vader indien het kind daarnaar verlangt?

Bekende spermadonor

Een van de opties is het zoeken van een bekende spermadonor. Je kunt bijvoorbeeld contact zoeken met een goede vriend of kennis en hem de vraag of hij spermadonor voor jou zou willen zijn voorleggen. Dit is uiteraard een optie waarbij je je zeer kwetsbaar op moet kunnen en durven stellen, je vraagt immers niet of hij een weekendje op je hondje wil passen. Daarom is het bij deze optie extra van belang dat je elkaar voldoende bedenktijd geeft. Soms voelt een bekende de vraag al in de lucht hangen (je hebt bijvoorbeeld al jaren een relatie met een vrouw en jullie hebben regelmatig in het bijzijn van de vriend of kennis over een baby gesproken), in andere gevallen overval je diegene behoorlijk met je vraag.

Het is verstandig om zelf ook goed na te denken over de voordelen en nadelen van een bekende spermadonor. Wat betreft de rol in de opvoeding zijn er een aantal haken en ogen. Met een bekende spermadonor kan de rol in de opvoeding op scherp komen te staan wanneer de vader in eerste instantie besloten heeft geen rol in de opvoeding te willen spelen, maar zich later bedenkt. Of het omgekeerde is juist het geval: de vader heeft aangegeven bij de opvoeding betrokken te willen worden, maar laat zich in de praktijk helemaal nooit zien. Het is verstandig de afspraken nauwkeurig op papier te zetten, eventueel bij een notaris.

Onbekende spermadonor

Een andere optie is een onbekende spermadonor, in de volksmond ook wel de "spermabank" genoemd. Tot 1 juni 2004 konden mannen anoniem hun sperma doneren, daarna is de anonimiteitswaarborg voor donoren komen te vervallen. Dit betekent dat mannen hun sperma alleen nog kunnen doneren wanneer zij er geen bezwaar tegen hebben dat hun gegevens geregistreerd worden en dat hun gegevens op verzoek aan hun nakomelingen verstrekt kunnen worden. Ouders en de huisarts van een donorkind én het donorkind zelf kunnen deze gegevens opvragen. Anoniem sperma doneren is dus niet meer mogelijk.

Je kunt op twee manieren in contact komen met een onbekende spermadonor: via een spermadonorcentrum of via een alternatieve weg, bijvoorbeeld door een oproepje op het Internet.

Spermadonorcentrum (spermabank)

Een spermadonorcentrum is over het algemeen onderdeel van een algemeen ziekenhuis. Je kunt bij je huisarts informatie opvragen over de dichtstbijzijnde spermabank en de mogelijkheden.

Spermadonor via het Internet

Met de komst van het Internet is ook het zelfstandig zoeken naar een onbekende spermadonor toegenomen. Er zijn diverse websites waar je een oproepje kunt plaatsen en waar onbekende spermadonors zich aan kunnen melden.

Bij een dergelijke onbekende spermadonor is het van groot belang dat beide partijen een grondige gezondheidscheck ondergaan, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Gerelateerde artikelen
Geld verdienen zonder moeite (geen internetverdienste)Er bestaan effectief methoden om geld te verdienen zonder dat je het gevoel hebt dat je ervoor iets moet doen. Soms is h…
recensieFilmrecensie: The SwitchVoordat ik deze romantische komedie ging kijken verwachtte ik een remake van de film “Switch” uit de jaren tachtig te ga…
Erkenning van het vaderschapAls biologisch vader ben je niet direct juridisch vader. Toch brengt slechts dit laatste rechten met zich mee. Lees de a…
ICSI in het kortWanneer je als stel hoort dat het onmogelijk is om op de natuurlijke manier zwanger te worden, stort je wereld even in.…
Zwanger worden, tips voor mannenZwanger worden doe je samen. Tips voor mannen om een goede kwaliteit sperma te leveren kun je in dit artikel lezen. Het…

Reageer op het artikel "Zwanger worden zonder man"

Reacties

C., 26-07-2016 16:55 #6
Ik heb een hele grote kinderwens, altijd gehad. Maar tijdens mijn huwelijk van 12 jaar wilde mijn man er niks van weten en liet zich stiekem steriliseren. Nu ben ik al 9 jaar alleen en inmiddels 42 en weet dat ik niks liever in de wereld wil dan moeder worden, maar ik weet de weg niet, en ook niet wat de gezondheidseisen en kosten zijn. Kan iemand mij op weg helpen in deze ingewikkelde materie?

Sabrina, 14-03-2016 07:17 #5
Ik ben nu bijna 30 en al mijn hele leven partnerloos. Ik kom simpelweg gewoon niet de juiste man tegen misschien staat het niet in de sterren voor mij😢
Maar van kinds af aan wil ik al moeder worden en waarschijnlijk gaat het dan ook gewoon gebeuren dat ik dit alleen moet gaan doen. Nu denk ik dus aan een spermabank maar dat wil ik proberen binnen 5 jaar te realiseren.
Maar hoe gaat dat? Aan welke voorwaarden moet je als vrouw doen voordat z'on bank je wil helpen? En moet je nog lichamelijke onderzoeken daarvoor doen bij hun?

Ilse, 22-04-2015 23:22 #4
Ik heb een hele grote kinderwens en heb er nu bewust voor gekozen om alleen moeder te worden ben nu 33 en het verlangen word steeds groter ik wil dit zo graag. Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken? Heb zelf niemand die ik kan vragen om donor te willen zijn. Hoop op een berichtje.

Angie, 24-11-2014 16:09 #3
Ik wil heeel graag kinderen.
maaar ik zit zo ik heb een parter maar nos steet luk mijn niet om zwanger te worden
en ik ben bijna 34 jaar en ik wil niet meer wacht om moeder te worden
ik wil graag inmand mijn help

Onbekendjee, 20-10-2014 17:29 #2
Ik heb een jaar geleden ook een sperma donor gehad.
En heb het toen met een pipet gedaan. Een week later deed ik een zwangerschapstest ik bleek zwanger te zijn dat was echt heel erg speciaal maar met een echo kreeg ik te horen dat mijn kindje afwijkingen had aan haar longen komt dat door het sperma? Een paar weken later werd mijn mooie dochter melissa geboren. Maar ze had wel afwijkingen aan haar longen maar het gaat verder super met haar

Mieke, 15-11-2013 23:39 #1
Hallo,
Ik heb een hele grote zwangerschapswens, en heb er bewust voor gekozen om alleen staande mama te willen zijn, dus men vraag is goe ik dat het beste aanpak wand wil zo snel mogelijk zwanger worden men wens is zo groot naar een kindje, ti's wel zo dat ik een onbekende donor zoek, maar kan er mij gezegt worden waar dak daar allemaal voor terecht kan om naar een zwangerschap toe te werken?
Khoop snel op een antwoordje
Groetjes Mieke

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 22-01-2012
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!